شائبه مانور تبلیغاتی در خط ۳ مترو

انتقادها از نقایص متعدد در خط۳ مترو تهران در حالی بی‌پاسخ مانده که حضور گسترده مدیران شهری در زمان افتتاح ایستگاه‌های این خط شائبه مانور تبلیغاتی را مطرح می‌کند.

کد خبر : ۱۹۹۹۷
بازدید : ۱۰۷۳
انتقادها از نقایص متعدد در خط۳ مترو تهران در حالی بی‌پاسخ مانده که حضور گسترده مدیران شهری در زمان افتتاح ایستگاه‌های این خط شائبه مانور تبلیغاتی را مطرح می‌کند.

به گزارش مهر، خط ۳ مترو بزرگترین و طولانی ترین خط ریلی خاورمیانه محسوب می شود که با ۳۷ کیلومتر طول جنوبی‌ترین نقطه پایتخت را به شمالی‌ترین نقطه متصل می‌کند.

این خط با طول تقریبی ۳۷ کیلومتر و با ۲۸ایستگاه از کمربندی آزادگان آغاز شده و با گذر از بزرگراه سعیدی، میدان راه‌آهن، منیریه، چهارراه ولیعصر(عج)، بزرگراه صیاد تا میدان قائم امتداد دارد و با خطوط ۱،۴،۶ و ۷ مترو نیز تقاطع دارد.

خط۳، ظرفیت جابه‌جایی روزانه یک میلیون مسافر را دارد، و طول مسیر آن و پتانسیل‌هایی که برای انتقال مسافران دارد، باعث شده با وجود برخی نواقص افتتاح شود.

متوسط زمان هدوی قطارها در خطوط مترو، ۴ دقیقه است، اما در این خط به دلیل برخی نواقص از یکسو و پاسخ‌گو نبودن پست‌‌های برق و کمبود تعداد واگن، این فاصله به ۱۵ دقیقه می‌رسد؛ کافی است شما مسافر این خط باشید، تا حجم مسافرانی را مشاهده کنید که در فاصله همین ۱۵ دقیقه‌ها روی سکو جمع و داخل واگن‌ها متراکم می‌شوند.

از مدت‌ها پیش مسافران این خط بارها از مترو خواسته اند نسبت به کاستن سرفاصله قطارها، افزایش تهویه مناسب و افزایش تعداد واگنها اقدام کند که وعده این اصلاحات بارها و بارها به مردم داده شده است.

محسن سرخو، رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران دراین باره گفت: طبق برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران که از سال ۹۳ شروع شد و تا سال ۹۷ ادامه دارد، شهرداری تهران مکلف است سالانه ۳۰ کیلومتر مترو را به بهره‌برداری برساند.

وی افزود: طبق این برنامه، خط ۳ مترو می بایست سال قبل کامل می شد، خط ۷ هم باید سال گذشته به بهره برداری می رسید؛ یعنی تا پایان سال ۹۵ خط های ۳، ۶ و ۷ باید کامل و افتتاح می شدند.

این عضو شورای شهر تهران توضیح داد: البته بخشی از این عقب ماندگی به خاطر رکود سال های اخیر بوده است.

سرخو با بیان اینکه نواقص خط ۳ را می پذیریم، گفت: خط ۳ با مقدار قابل توجهی نواقص افتتاح شد. ما افتتاح این خط را با برخی از نواقص پذیرفتیم، اما معمول این است که به طور مثال از ۳۲ ایستگاه، ۲۰ ایستگاه فعال باشند، اما این موضوع که هواساز ایستگاه‌ها فعال نباشد، پله‌برقی نداشته باشد یا حجم گرد و خاک درون ایستگاه ها به حدی باشد که امکان استفاده از کولر وجود نداشته باشد، اشتباهی است که باید آنها را پیگیری کرد.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: یا ایستگاه ها نباید به بهره برداری برسد یا اگر به بهره برداری رسید، باید از همان ابتدا هواساز و پله‌برقی آن فعال باشد. اگر اشکالاتی در بهره برداری وجود دارد، شرکت بهره برداری موظف به رفع آن است و من این موارد را در اولین فرصت پیگیری می کنم.

وی تاکید کرد: تنها بخشی که می تواند بعد از شروع بهره برداری تکمیل شود، ایستگاه های ناقص است که کار آنها نیز باید در حد و اندازه تاسیسات و نازک‌کاری باشد.

گرد و خاکی که در ایستگاه‌ها موج می‌زند
اگر شلوغی بیش از حد خط۳ مترو و فاصله هدوی قطارها را نادیده بگیریم، موضوعات دیگری هم قابل طرح است که باعث گلایه همیشگی مسافران این خط شده است.

یکی از این موارد، گرد و غبار دائمی است که روی هوای روزهای آلوده تهران را هم سفید کرده است. غباری که گاه مسافران منتظر در سکوها را مجبور می‌کند از گوشه لباس‌شان به عنوان ماسک استفاده کنند.

ریشه‌یابی این گرد و غبار ما را به ایستگاه‌های ناتمامی می‌رساند که با هر حرکت قطار، بخشی از این گرد و خاک معلق و فشرده را از تونل به ایستگاه‌های فعال می‌کشاند.

در حالی که هابیل درویشی مدیرعامل شرکت مترو درباره خط ۳ مترو تهران گفته بود این خط از تمام استانداردهای روز دنیا در حوزه حمل و نقل عمومی برخوردار است، متاسفانه باید گفت هنوز هواسازهای این خط فعال که از الزامات راه اندازی خط است، راه نیفتاده نیست.

اقبال شاکری دراین باره گفت: اخیرا جلسه ای با مدیران ارشد مترو داشتیم و موضوعی که تاکید کردیم این بود که وقتی خط مترو می خواهد افتتاح شود، تمام الزامات آن باید دیده شود؛ اعم از فنی و مهندسی، ایمنی، بهداشت، آسایش و... و البته پدافند غیرعامل، مانند تخلیه اضطراری و...

وی با اشاره به تقاضای بالا برای افتتاح خطوط مترو افزود: به علت تقاضای بالا و تعجیل در راه اندازی خطوط مترو گاهی شاهدیم که خط های مترو با اشکالاتی افتتاح می شود اما نبود هواساز و یا مشکلات عملکرد کولر موضوعاتی نیست که بشود به راحتی از آنها گذشت یا بحث ایمنی موضوعی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران ادامه داد: در دو سال گذشته با پیگیری های شورا برخی از این اشکالات مانند پله برقی، آسانسور و دسترسی های ضعیف برطرف شد، اما اگر مشکلاتی مانند هواساز وجود داشته باشد ایرادات بسیار اساسی است که نیاز به پیگیری جدی دارد.

در حالی که هواسازهای خط ۳ مترو هنوز راه اندازی نشده‌اند؛ و دلایل مختلفی برای این موضوع مطرح می‌کنند، از پرداخت نشدن بدهی پیمانکاران تا... عدم نظارت بر نحوه فعالیت در سکوها باعث افزایش گرد و خاک درون خط۳ متر شده است.

راهبرها به دلیل آلودگی از ماسک استفاده می‌کنند
در حالی که خاکبرداری در زمان بهره برداری ممنوع است، اما به دلیل عقب بودن کار، کارگران مشغول فعالیت در سکوهایی هستند که هنوز به افتتاح نرسیده است. اما مشکل اصلی زمانی ایجاد می‌شود که گرد و خاک از منافذی که به دلیل عدم نظارت، باز می‌ماند، وارد سکوها می‌شود.

شاکری با اشاره به ضرورت دخالت رسانه ها و مردم تصریح کرد: دو گروه می توانند در این زمینه بسیار به ما کمک کنند یکی رسانه ها و دیگر مردم که با ارائه گزارشات و نظراتشان زمینه پیگیری مسائل از طریق شورای شهر را فراهم می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که دیده شده به دلیل حجم بالای گرد و غبار در ایستگاه های تاسیس نشده مترو خط ۳ راهبرها از ماسک استفاده می‌کنند، اظهار کرد: چنین مسائلی به هیچ وجه قابل اغماض نیست و حل کردن صورت مسئله است قطعا ما نسبت به این مسئله ورود خواهیم کرد و پیگیر این موضوع خواهیم شد.

مروری بر افتتاح‌های خط۳ مترو
با وجود ایرادات بسیاری که در طولانی‌ترین خط مترو خاورمیانه وجود دارد، به نظر می‌رسد رفع این نواقص که می‌تواند طعم شیرین خدمت به مردم را شیرین‌تر کند، با ضعف و سستی پیش می‌رود، در این زمینه بارها و بارها وعده‌هایی داده شده که در صفحات خبری رسانه‌ها به وفور موجود است، اما کمتر شاهد تغییر در وضعیت بغرنج این خط هستیم، در حالی که در زمان افتتاح ایستگاه‌ها شاهد حضور پررنگ مدیران شهری و وعده‌های چندباره و چندباره در این زمینه‌ایم.

در ادامه به برخی از افتتاح‌ها و بازدیدهای این خط که با حضور مقامات ارشد مدیریت شهری صورت گرفته، اشاره می‌شود:

۲۷ آذر ۹۱ ؛ با حضور مسئولان شهری ۷ کیلومتر از بخش میانی خط ۳ مترو افتتاح شد.

۲ اردیبهشت ۹۳؛ ۱۲ کیلومتر از خط ۳ مترو، به عنوان شاهراه مترو تهران پیش از ظهر دوم اردیبهشت ماه با حضور شهردار تهران افتتاح و چهارراه ولیعصر(عج) به بزرگراه آزادگان متصل شد.

۳۱ شهریور ۹۴؛ نیمه شمالی خط ۳ مترو پایتخت روز سه شنبه در آیینی با حضور رییس جمهوری، شهردار تهران و جمعی از مسئولان شهری به بهره برداری رسید.

۱۸ آبان ۹۴ ؛ نود و پنجمین ایستگاه مترو پایتخت در منطقه نعمت آباد روز دوشنبه در آیینی با حضور شهردار تهران، تعدادی از نمایندگان مجلس و جمعی از مدیران شهری به بهره برداری رسید.

۲۱ بهمن ۹۴؛ ایستگاه «میرزای شیرازی» در خط ۳ مترو تهران، با حضور شهردار تهران افتتاح شد.

و...

ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، گفت: نمی توانیم نیت شهردار را برای افتتاح گام به گام پروژه ها صرفا تبلیغاتی بدانیم یا خیر، به هر حال پروژه عظیمی مانند خط ۳ مترو که طولانی ترین خط مترو است و از جنوب غرب تهران به شمال شرق آن می رسد و بیشترین مسافران را جابه جا می کند، خط بسیار مهمی است که می‌بایست افتتاح می شد.

وی با اشاره به چند مشکل اساسی در این خط افزود: به عقیده من اگر این خط با اجرایی شدن همه استانداردها افتتاح می شد، ظلم به مردم بود، اما این دلیل نمی شود که ضعف های این خط را نادیده بگیریم.

قناعتی با بیان این مطلب که یکی از مهمترین مشکلات در این خط، کسری واگن است، اضافه کرد: فاصله هدوی قطارها باید ۴ دقیقه باشد، اما اکنون این زمان در خط ۳، ربع ساعت است. همین مسئله باعث افزایش ترافیک مسافران و مسائل ناشی از آن می شود.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه نباید ظرفیتی که با این هزینه ایجاد شده، معطل بماند، گفت: وقتی تکمیل پروژه‌ای به ۸۰ درصد رسید، می توان از آن استفاده کرد و نواقص باید در طول کار اصلاح شود.

وی افزود: خط ۳، ۳۷ کیلومتر و ۲۸ ایستگاه دارد. هزینه ساخت هر ایستگاه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد است. لذا به نظر من سود استفاده آن از ضررش بیشتر است.

قناعتی با بیان این مطلب که خط ۳ برای رفع نواقص دسته کم یکسال زمان نیاز دارد، گفت: مشکلات ایجاد شده را می توان با مدیریت بهتر و رعایت برخی اصول اصلاح کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید