کمپین ضدخودکشی در ایران!

«با امید به خدا خودکشی ممنوع» کمپینی برای اعتراض به خودکشی‌ است. این کمپین به همت عده‌‌ای از عکاسان راه افتاده و از مردم می‌خواهد که روی پل‌های شهر بروند و با یک شاخه گل از خود عکس بگیرند.

کد خبر : ۲۰۰۱۰
بازدید : ۱۴۹۸
«با امید به خدا خودکشی ممنوع» کمپینی برای اعتراض به خودکشی‌ است. این کمپین به همت عده‌‌ای از عکاسان راه افتاده و از مردم می‌خواهد که روی پل‌های شهر بروند و با یک شاخه گل از خود عکس بگیرند.

مهر: «روی پل‌های شهرتان بایستید و با یک شاخه گل عکس بگیرید.» این پل‌ها انگار علاوه بر وصل کردن دو نقطه شهر به هم کارهای دیگری هم انجام می‌دهند و گاهی می‌شوند جز تلخ‌ترین خاطرات آدم‌ها. پل‌هایی که می‌شوند آلت قتاله کسانی که از زندگی سیر شده‌اند. حالا برای تکرار نشدن این خاطرات تلخ عده‌ای به راه افتاده‌اند و این پل‌ها را گلباران می‌کنند تا بگویند «با امید به خدا خودکشی ممنوع». این پویش به همت عده‌ای از عکاسان کار خود را شروع کرده و از تمام مردم می‌خواهد برای مبارزه با خودکشی با یک شاخه گل به پل‌های اطراف محل زندگی‌شان بروند و از خود عکس بگیرند.

از عکس عروسی تا دار زدن روی پل
«مجتبی حیدری» یکی از اعضای این کمپین یا به قول چالش، درباره چرایی آن می‌گوید. «مسیر حرکت من در شهر پر از پل‌های عابر است. همین پل‌هایی که روی آن خودکشی می‌شود. نگاه کردن به این پل‌ها، یادآور خاطرات تلخی است که عکس و خبرش را دیده و شنیده‌ایم. بار اولی که تصمیم گرفتم این موج را راه بیندازم، به شب عروسی یکی از دوستانم برمی‌گردد. وقتی با دسته گل و روی پل، شروع به عکس گرفتن کردم، به این فکر کردم که همین می‌تواند ایده یک کمپین باشد. پس ایده را با عده‌ای از دوستان عکاسم مطرح کردم و روزبه‌روز کار وسعت گرفت.»

دلیل بیشتر خودکشی‌ها ناامیدی است

آقای عکاس معتقد است دلیل بیشتر این خودکشی‌ها، ناامیدی است؛ وگرنه مشکلات اقتصادی و اجتماعی برای همه وجود دارد. «من به خاطر شغلم با آدمهای زیادی رفت و آمد داشته‌ام. آدمهایی که در زندگی خود سختی زیادی کشیده‌اند و بلاهای زیادی دیده‌اند؛ اما با امید به زندگی ادامه داده‌اند. اگر به ناامیدی است مادری که فرزندش فلج شده و خودش برای خرج زندگی سبزی‌فروشی راه انداخته، بیشتر انگیزه ناامیدی و خودکشی دارد یا افرادی که در نقاط دوردست کشور بدون هیچ امکاناتی زندگی می‌کنند. اما این آدم‌ها نه تنها ناامید نشده‌اند که کسب‌وکاری راه انداخته‌اند و دست بقیه را هم گرفته اند! درباره دلایل خودکشی‌ها هم تحقیق کردم و حتی با خانواده‌های آنها صحبت کردم. یکی از آنها یک دانشجو بود که در دوران دانشجویی‌اش به خاطر دغدغه‌های شغلی و نداشتن هزینه تحصیلی، دست به این کار زده بود.»



سایت‌های ضد انقلاب به ما حمله کردند
از همان لحظات اول شروع به کار این کمپین، با بازخوردهای مثبت و منفی زیادی روبه‌رو می‌شوند. «پس از پخش خبر این کمپین بازخوردهای زیادی دریافت کردیم. عده‌ای حمایت کردند و عده‌ای که بیشتر سایت‌های ضدانقلاب هستند، به ما حمله کردند. حرف حسابشان هم این بود که «چرا شما می‌گویید هیچ مشکل و دلیلی برای خودکشی در ایران وجود ندارد؟» یا مسخره می‌کردند که «با یک شاخه گل تمام مشکلات جوانان حل شد؟» خب این خیلی ساده‌لوحانه است که فکر کنیم با یک عکس و یک شاخه گل تمام مشکلات حل می‌شود. در ضمن ما هیچ وقت نگفتیم مشکلی وجود ندارد. ما فقط روی یک گزاره تاکید کردیم و آن امید به خدا بود. خداوند در قرآن می‌فرماید به تمام بندگانم نه فقط مومنین بگو که از رحمت من ناامید نشوید. گناه ناامیدی از خدا از شرک بدتر است؛ وگرنه همه آدمها برای خود دردی دارند؛ اما آیا سرنوشت همه باید به خودکشی گره بخورد؟»

آقای حیدری می‌گوید ناامیدی از خدا بزرگترین دلیل خودکشی است و برای اثبات حرفش، قصد دارد به زودی نمایشگاه عکسی با عنوان «امید» برگزار کند و در آن آدمهای پرامید سراسر ایران را قاب ببندد. اگر هشتگ «با امید به خدا خودکشی ممنوع» را در اینستاگرام خود جست‌وجو کنید، به عکس‌های بیشتری از این پویش دست پیدا خواهید کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید