داروهایی که می‌خوریم و نمی‌دانیم خطر مرگ دارند!

این‌که پزشک‌تان دارویی را تجویز کرده‌است صرفا به این معنی نیست که مصرف‌اش برای شما بی‌خطر است. این احتمال وجود دارد که بسیاری از دارو های تجویزی رایج با اثرات جانبی جدی همراه باشند، که از حالت تهوع و سردرد کوتاه‌مدت گرفته تا میوپاتی التهابی مزمن و بیماری قلبی- یا بدتر از آن یعنی خطر مرگ- را شامل می‌شود.

کد خبر : ۲۰۸۰۰
بازدید : ۱۶۷۹
این‌که پزشک‌تان دارویی را تجویز کرده‌است صرفا به این معنی نیست که مصرف‌اش برای شما بی‌خطر است. این احتمال وجود دارد که بسیاری از دارو های تجویزی رایج با اثرات جانبی جدی همراه باشند، که از حالت تهوع و سردرد کوتاه‌مدت گرفته تا میوپاتی التهابی مزمن و بیماری قلبی- یا بدتر از آن یعنی خطر مرگ- را شامل می‌شود.

اما این اطلاعات مهم اغلب از دید جامعه دور نگه‌داشته می‌شود، که باعث ماندگاری این افسانه می‌شود که فواید داروهای تاییدشده‌ی سازمان غذا و دارو آمریکا خیلی بیش‌تر از هرگونه خطرات آن است.

بنابراین، برای این‌که درک مطمئن‌تری از این موضوع به شما بدهیم، در ادامه ۶ گروه دارو تجویزی آمده‌است که به خاطر خطرات اساسی‌شان، باید قبل از مصرف ۲ بار درباره‌شان فکر کنید: ‌

۱. مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPI)
میلیون‌ها امریکایی برای تسکین علائم بیماری رفلاکس اسید به مری PPI مصرف می‌کنند. این بیماری حالتی است که خوراکی و اسید معده به مری بازمی‌گردد و سبب آسیب می‌شود. اما مشاهده شده‌است PPIهایی مانند نکسیوم (اسموپرازول) و پریواسید (لانزوپرازول) هر دو مانع جذب مواد مغذی می‌شوند و تولید اسید معده‌ی ضروری را متوقف می‌کنند، که می‌تواند سبب بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر شود.

سازمان غذا و داروی امریکا هشدارهای زیادی را درباره‌ی خطرات PPIها منتشر کرده‌است، که افزایش خطر اسهال باکتریایی، کمبود منیزیم، و شکستگی استخوان از آن جمله هستند.

قبل از این‌که نوبت بعدی دوز PPI را مصرف کنید، درباره‌ی علت واقعی رفلاکس اسید معده و درمان طبیعی آن بیش‌تر مطالعه کنید. همیشه علت‌اش اسیدیته‌ی بالا که به شما گفته می‌شود، نیست، برای همین PPI و ضداسید نمی‌تواند آن را درمان کند.

۲. استاتین‌ها
دستگاه پزشکی استاتین‌ها را، که سال‌های پیاپی پرفروش‌ترین گروه داروها بوده‌اند، به عنوان "داروی معجزه‌گر" برای کلسترول بالا و بیماری قلبی ستایش می‌کند. اما مشاهده شده‌است دارو‌ های استاتین رایج مانند لیپیتور (آتورواستاتین کلسیم) و کرستور (روزوواستاتین کلسیم) هیچ اثر پیش‌گیرنده‌ای در برابر بیماری قلبی ندارد و حتی پژوهشگران پی‌برده‌اند خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

در واقع اثرات جانبی استاتین‌ها به قدر شدید است که سازمان غذا و دارو اخیرا هشدار رسمی‌اش را درباره‌ی مصرف آن به تفصیل شرح داده‌است.

کاهش کلسترول به‌طور طبیعی اصلا سخت نیست، و در واقع ممکن است کمک‌تان کند با کمی اصلاح در رژیم غذایی‌تان مشکل را از ریشه برطرف کنید. دارو های تجویزی فقط می‌توانند علائم را سرکوب کنند و سبب بسیاری از اثرات جانبی دیگر شوند.

۳. آنتی‌بیوتیک‌ها
آنتی‌بیوتیک‌ها که علت اصلی مقاومت "سوپرباگ‌ها" (ابرمیکروب‌ها) هستند، گروهی دیگر از دارو ها هستند که می‌توانند سبب مشکلات سلامتی درازمدت شوند، بدون این‌که فایده‌ چندانی داشته‌باشند، البته اگر اصلا فایده داشته‌باشند.

آنتی‌بیوتیک‌ها دیوانه‌وار برای بیماری‌هایی تجویز می‌شود که اغلب حتی برای آن بیماری جواب هم نمی‌دهد، و سوءمصرف درازمدت آنها در دستگاه پزشکی بسیاری از عفونت‌ها را تشدید و درمان‌ناپذیر کرده‌است.

بر اساس گفته‌ی شین الیسون، کارشناس ارشد، از موسسه‌ی تحقیقاتی شیمی‌دان مردم، ۳ خطرناک‌ترین آنتی‌بیوتیک که درحال‌حاضر تجویز می‌شوند لواکویین (لووفلوکساسین)، وانکومایسین (هیدروکلراید وانکومایسین)، و کوتریموکسازول (تری‌متوپریم و سولفامتوکسازول) است.

الیسون کینولون‌ها را نیز در این فهرست قرار می‌دهد، رایج‌ترین گروه آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی، که به همین اندازه خطرناک است، و اشاره می‌کند آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند سیپروفلوکساسین، موکسی فلوکساسین هیدروکلراید، و فلوکسین (افلوکساسین) می‌تواند سبب ناتوانی حاد و دائمی شود.

مصرف آنتی‌بیوتیک نه‌تنها باکتری‌های بد، بلکه باکتری‌های خوب را نیز از بین می‌برد، که سبب مشکل در دستگاه ایمنی می‌شود. مصرف آنتی‌بیوتیک برای یک دوره‌ی طولانی بدون تجدید و جایگزین کردن باکتری‌های خوب با پروبیوتیک، سبب عدم تعادل شدید در فلور روده می‌شود که ممکن است به رشد بی‌رویه‌ی باکتری‌ها بینجامد.

به جای آن خوردن خوراکی‌های تخمیری را در نظر داشته‌باشید. مصرف این خوراکی‌ها به تولید دوباره‌ی باکتری‌های خوب در روده کمک می‌کند و خط مقدم سامانه‌ی دفاعی‌تان را بهبود می‌بخشد. اگر طعم خوراکی‌های تخمیری را دوست ندارید، مکمل‌های پروبیوتیک گزینه‌ی خوبی است.

۴. داروهای ضدروان‌پریشی
یکی از مرگبارترین گروه دارو ها، دارو های ضدروان‌پریشی است که تجویزشان برای بیماری‌هایی مانند اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، و افسردگی حاد، و نیز بسیاری از شرایط آف‌لیبل (تجویز داروها برای مصارفی که برای آن مصارف رسما تایید نشده‌اند، م.) از قبیل اختلال خلقی خفیف و اضطراب روزمره رایج است.

مشاهده شده‌است دارو های ضدروان‌پریشی رایج مانند سروکوئل (کوئتیاپین فومارات)، ابیلیفای (آریپیپرازول)، ریسپیردال (ریسپریدون)، و زیپرکسا (الانزاپین) میزان قند خون را افزایش می‌دهد، میزان لیپید و کلسترول را بالا می‌برد، شما را مستعد اضافه وزن می‌کند، و بدتر از آن، سبب می‌شود افسردگی بیماران شدیدتر شود.

شاید آن‌چه نمی‌خورید برای بهبود سلامت مغزتان مفید باشد. اکنون پژوهش‌های جدید روده را "مغز دوم" ما نامیده‌اند، بنابراین حفظ سلامت روده برای پیشگیری از مشکلات مربوط به مغز بسیار مهم است. وقتی سلامت فلور روده در معرض خطر است، ممکن است منجر به تعدادی از مسائل روان‌پریشی شود.

۵. مسکن‌های مخدر
براساس پژوهشی که در دانشگاه برندایس ماساچوست انجام شده‌است، اکنون مسکن‌های تجویزی بیش‌تر از هوریین و کوکایین در مجموع، مسبب اوردوزهای منجر به مرگ هستند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در امریکا در پاسخ به افزایش تعداد مرگ ناشی از تجویز مسکن واقعا اعلام اپیدمی کرده‌است.

به خوردن خوراکی‌ها یا آب‌میوه‌هایی فکر کنید که سرشار از خواص ضدالتهابی هستند، و مسکن‌های طبیعی نیز هستند.

۶. بازدارنده‌های بازجذب سروتونین (SSRI)
داروهای ضدافسردگی مانند پروزاک (فلوکستین)، زولوفت (سرترالین)، پاکسیل (پاروکستین)، و لگزاپرو (سیتالوپرام) سال‌ها استفاده شده‌اند، اما به خطرات این داروها خیلی کم‌تر از چیزی که لازم است توجه شده‌است.

اثرات جانبی مانند تمایلات خودکشی، اختلالات جنسی، بی‌خوابی، نقص مادرزادی، و اضافه وزن تنهای گوشه‌ای از اثرات جانبی بسیار زیاد SSRIها است. در برخی موارد، SSRIها می‌توانند واقعا علائم افسردگی را تشدید کنند، که باعث می‌شود برخی افراد خشن شوند.

خوراکی‌های زیادی وجود دارد که به بهبود سطح سروتونین کمک می‌کند و می‌تواند روحیه‌تان را بالا ببرد. فقط باید بدانید چه بخورید. هم‌چنین برای بهتر شدن سلامت کلی‌تان، سلامت روده‌تان را بهبود بدهید.

منبع: هلث
ترجمه: سایت بازده
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید