روش‌هایی برای پیروزی

بشر دائما با مشکلات دست به گریبان است. این‌که چطور با مشکلات دست و پنجه نرم کنیم سرنوشت ما را می‌سازد. در زندگی روزمره با چه مشکلاتی مواجه می‌شویم؟ چرا زندگی من این‌قدر سخت است؟ چرا ورشکسته شدم؟ چرا وضع اقتصادی خرابی دارم؟

کد خبر : ۲۱۱۵۶
بازدید : ۱۶۵۸۷
بشر دائما با مشکلات دست به گریبان است. این‌که چطور با مشکلات دست و پنجه نرم کنیم سرنوشت ما را می‌سازد. در زندگی روزمره با چه مشکلاتی مواجه می‌شویم؟ چرا زندگی من این‌قدر سخت است؟ چرا ورشکسته شدم؟ چرا وضع اقتصادی خرابی دارم؟

این چه رئیس تنفرآوری است که من دارم؟ چه کارمند‌های افتضاحی دارم. برای که مهم است که دردسر‌های من کی تمام می‌شود؟

مشکلات در بخش‌های مختلفی از زندگی می‌توانند خود را نشان دهند:
مالی
شغل و کسب و کار
سلامت
روابط
خدمات اجتماعی یا کار داوطلبانه

برای این‌که بفهمیم انسان چطور به مشکلات پاسخ می‌دهد باید نخست این مفهوم را درک کنیم که بدنبال گنجیم تا از رنج‌ها بکاهیم. گاهی نیاز به کاهش رنج‌ها از به دست آورردن گنج‌ها بزرگ‌تر می‌شود.

هرگاه پای پیشرفت یا رشدی در میان باشد با انتقاد و مقاومت مواجه ‌می‌شود. در اینجا باید انتخاب کنیم که:

۱.پا پس بکشیم: ‌ برای کاهش یک رنج موقتی سر در لاک خود فرو ببریم‌، هر چند در دراز مدت با ناامیدی روبرو خواهیم شد. (رنج بلند‌مدت)

۲.پیش برویم: با رنج موقت روبرو شده (بخود بگوییم که این موقتی است) و فراتر از این وضع در تکاپوی لذت رسیدن به اهدافمان باشیم.

رفتار مردم در برخورد و پرهیز از مشکلات:
به تعویق انداختن
عجله کردن
اعتیاد به غذا یا دیگر انواع اعتیاد
دیگران را مسئول دانستن
سر در لاک فروبردن( پا پس کشیدن)

"گاه مشکلات به راه حل نیازی ندارند، در عوض برای زودتر روییدن به کمال نیاز دارند"-استیو مارابولی

داستانی پندآموز:
روزی خر یک کشاورز به درون چاهی افتاد. تا کشاورز راهی بیابد که خر را بیرون بیاورد خر ساعت‌ها به طور رقت باری عرعر می‌کرد. سرانجام کشاورز با خود گفت راهی برای بیرون آوردن خر از چاه نیست‌. این خر دیگر پیر شده و چاه هم که خشک است پس به زحمتش نمی‌ارزد که او را بیرون بیاورم. پس از مردم خواست که کمکش کنند تا چاه را بپوشاند. همه دست بکار شده و با بیل‌هایشان خاک به درون چاه می‌ریختند.

خر در ابتدا وقتی متوجه این امر شد به شدت شروع به زجه زدن کرد. بعد در کمال حیرت اندکی ساکت شد و با خوشحالی شروع به عرعر کردن کرد. چند تا بیل خاک که ریختند کشاورز نگاهی به داخل چاه انداخت که ببیند موضوع از چه قرار است و از چیزی که دید متحیر شد. هر بار که مقداری خاک روی کمر خر می‌ریختند خر خود را تکانی می‌داد و پا روی خاک‌ها گذاشته و پله‌ای بالاتر می‌آمد.

خلاصه که با خاک‌هایی که همسایه‌ها روی حیوان ریختند وتکان‌های او به بالای چاه رسید. خیلی زود هم در جلوی چشمان حیرت زده همه خر از چاه بیرون آمد و از دام خلاص شد.

پند داستان:
همه ما در زندگی روزهای بدی خواهیم داشت، نادیده گرفته می‌شویم،‌ دچار سر در گمی می‌شویم، مورد انتقاد واقع می‌شویم و احساس طرد شدن می‌کنیم اما در پایان می‌توانیم این لحظات را به فرصتی سازنده تبدیل کنیم.

چیزی که افراد خاص را از بقیه جدا می‌کند این است که وقتی همه در حال شکایت و انتقاد هستند بهترین راه را این می‌بینند که منتظر فرصتی مناسب باشند و اوضاع را به سود خود تغییر دهند.

" مشکلی را نمی‌توانیم حل کنیم مگر این‌که بدانیم چطور آن را خلق کرده‌ایم"- آلبرت انیشتین

فائق آمدن بر مشکلات:
۱.تمرکز
«وقتی برمشکلات تمرکز می‌کنیم مشکلات بیشتری خواهیم داشت، وقتی به احتمالات فکر می‌کنیم فرصت‌های بیشتری خواهیم داشت».

به جای تمرکز روی مشکل روی راه حل آن متمرکز شوید
روی این تمرکز کنید که "چه باید کرد؟" نه این‌که " این چه بلایی بود؟"

۲. معنی
وقتی روی موضوعی تمرکز می‌کنیم ذهن ما مفهومی را به آن اختصاص می‌دهد، به هر حال این اتفاق نا‌خود آگاه در ذهن روی می‌دهد و ما متوجه آن نمی‌شویم. معنایی که در ذهن ما نقش می‌بندد به تدریج روی ذهن ما تاثیر می‌گذارد.

برای مثال می‌توان گفت:

آیا این پایان کار است؟
آیا من شکست خورده‌ام؟
مردم قابل اطمینان نیستند؟

همه‌ی این‌ها برای افراد مختلف معانی مختلفی را در بر‌دارند.

۳. احساس
"مشکل خود مشکل نیست، بلکه رویکرد ما در ارتباط با آن مشکل است"- ‌ جی دپ

وقتی مشکلی را معنی می‌کنیم، بر اساس آن معنی مشکل می‌تواند به ما انگیزه پیشرفت و موفقیت دهد یا این‌که منجر تسلیم شدن شود.

۴. ریشه‌کن کردن مشکلات
گاهی در زمان‌های بحرانی نیاز به صبر و استقامت داریم. وقتی بر مشکلی غلبه می‌کنیم، ‌ما را برای پیشرفت قوی‌تر می‌سازد. رهبران بزرگ با مخالفت‌های بسیاری مواجه هستند اما استقامت آن‌ها سبب می‌شود تا مدت‌ها بعد در خاطر مردم باقی بمانند.

منبع: لایف هک
ترجمه: سایت بازده
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید