چرا ایرانی بودن مهاجم مونیخ برای رسانه های غربی مهم است؟

کد خبر : ۲۲۴۵۰
بازدید : ۱۶۴۲
شب گذشته یک جوان 18 ساله آلمانی اقدام به تیراندازی در مرکز خرید شهر مونیخ کرد که در اثر آن 10 تن کشته و 27 نفر مجروح شدند. این حادثه خونبارترین حادثه در مونیخ پس از ماجرای گروگانگیری 11 نماینده رژیم صهیونیستی در المپیک 1972 گزارش شده است.

به گزارش تابناک، پس از وقوع این حمله مسلحانه، رسانه های تأثیرگذار غربی، اسرائیلی و همچنین سعودی، با تأکید بر ایرانی-آلمان بودن مهاجم، سعی در بزرگ جلوه دادن هویت ایرانی آن داشتند.

تأکید بر ایرانی بودن مهاجم در حالی به خط خبری ویژه رسانه هایی همچون بی بی سی، سی ان ان، رویترز، واشنگتن پست، دبکافایل(اسرائیل)، الشرق الاوسط(عربستان) و... تبدیل شد که بنا بر اعلام پلیس، فردی که تیراندازی کرده، یک شهروند مونیخی 18 ساله ایرانی‌تبار است که در آلمان به دنیا آمده و در همین کشور بزرگ شده است؛ بنابراین، هرچند این جوان مهاجم، ریشه های هویتی ایرانی داشته، در آلمان متولد شده بود و در این کشور در نظر فکری و فرهنگی پرورش یافت.



نکته بعد اینکه، به محض اعلام شدن تبار ایرانی مهاجم، رسانه ها و حتی برخی مقامات غربی سعی در تروریستی جلوه دادن این حادثه داشتند تا شاید بتوانند آن را به حمایت ایران از «تروریسم» پیوند زنند.

با این حال، پلیس آلمان در جریان کنفرانس خبری اعلام کرد که تیراندازی شب گذشته در مونیخ ارتباطی با مهاجران، گروه تروریستی داعش و سایر گروه های افراطی نداشته و پس از انجام معاینات روانپزشکی، دادستانی آلمان نیز تأکید کرد، هیچ گونه انگیزه سیاسی در پشت این حمله وجود نداشته است.

علاوه بر این شاهدان عینی گزارش داده اند که فرد مهاجم قبل و در حین تیراندازی با صدای بلند فریاد می زده که یک آلمانی با اصالت است و لهجه ای محلی مربوط به جنوب آلمان داشته است.


نکته قابل تأمل آنجاست که تاکنون بسیاری از حملات و عملیات های انتحاری یا مسلحانه انجام شده در اروپا و آمریکا توسط افرادی انجام شده که ملیت و یا تابعیت مضاعف داشته، اما رسانه های غربی تأکید چندانی بر ملیت های غیراروپایی و غیرآمریکایی آن ها نداشته اند و در بیشتر مواقع صرفا بر روی مسلمان بودن آن ها تأکید می کردند.

با این حال، شاید فضاسازی و جوسازی رسانه های غربی در ماجرای حمله جوان ایرانی تبار به فروشگاهی در مونیخ قابل درک باشد، زیرا تا پیش از این، به ندرت می توان شاهد حضور ایرانی تبارها در متن حوادث تروریستی و خرابکارانه در جهان بوده باشیم؛ بنابراین حضور یک ایرانی تباری که در آلمان متولد شده بود و در همان جا نیز پرورش یافته، مورد نادری بود که رسانه های غربی سعی در بزرگ جلوه دادن تبار ایرانی اش داشتند.



در نهایت باید به واکنش جالب رسانه های سعودی ها به این مسأله اشاره کرد. بلافاصله پس از اعلام تبار ایرانی شخص مهاجم، رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی سعودی با پوشش گسترده این حادثه، تلاش زیادی برای تأکید بر ایرانی بودن مهاجم داشتند. در واقع، سعودی ها که شهروندان خود پای ثابت اکثر اقدامات تروریستی در جهان هستند، با ذوق زدگی خاصی سعی داشتند با القای ایرانی بودن مهاجم مونیخ، نشان دهند که تنها شهروندان سعودی نیستند که در اقدامات تروریستی در جهان دخالت دارند و ایرانی ها نیز در اقدامات تروریستی در جهان شریک هستند!
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید