علت تفاوت ساخت‌وساز در کیش و دوبی

معاون سازمان منطقه آزاد کیش ضمن اعلام پروژه‌های کلان عمرانی منطقه، به بحث تراکم‌فروشی و تفاوت ساخت و ساز در این جزیره نسبت به دوبی پرداخت.

کد خبر : ۲۳۶۲۸
بازدید : ۱۳۵۸
معاون سازمان منطقه آزاد کیش ضمن اعلام پروژه‌های کلان عمرانی منطقه، به بحث تراکم‌فروشی و تفاوت ساخت و ساز در این جزیره نسبت به دوبی پرداخت.

به گزارش ایسنا، رامین افشاری با اشاره به پروژه‌های عمرانی منطقه آزاد کیش بیان کرد: در حال حاضر حدود ۴۰۰ میلیارد پروژه فرودگاهی داریم که فرودگاه جزیره با ظرفیت ۴.۵ میلیون مسافر در سال که ۴۴ هزار متر مربع مساحت دارد و ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر آن مسافر داخلی و یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مسافر خارجی آن هستند یکی از موارد آن است.

وی افزود: علاوه بر این ترمینال بین‌المللی و احداث باند جنوبی برای هواپیماهای پهن پیکر از دیگر طرح های مد نظر فرودگاهی در منطقه است که امیدواریم پروژه باند جنوبی تا پایان سال به اتمام برسد.

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به پروژه‌های بندرگاهی منطقه گفت: در جزیره کیش حدود ۱۵۰ میلیارد تومان پروژه بندرگاهی داریم و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز مربوط به جزیره هندورابی است که امیدواریم تا پایان شهریور ماه بتوانیم پروژه بندرگاهی جزیره هندورابی را به اتمام برسانیم.

افشاری در ادامه به بحث زیرساخت‌ها اشاره و عنوان کرد: در مقوله انتقال برق سه پست ایستگاه GIS، ۱۳۲KW داریم که در حال ساخت و تجهیز است و قرارداد خرید پست‌های خارجی آن نیز به امضا رسیده است. این مسئله بحث بسیار جدی مربوط به انتقال نیرو در جزیره کیش است که مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از پروژه‌های جزیره مربوط به مصلی است که در حال حاضر به بهره برداری رسیده و در مراحل پایانی تکمیل است.

معاون عمرانی منطقه سازمان آزاد کیش با بیان اینکه طی سه ساله اخیر ۱۰۰هکتار پارک داخلی و ساحلی ایجاد شده است، گفت: در جزیره کیش پارک داخلی وجود نداشت و همه پارک ها ساحلی بود، بنابراین ۱۰۰ هکتار پارک اضافه شد که بخشی از آن ساحلی و بخشی از آن داخلی است.

افشاری در پاسخ به بحث تراکم در منطقه آزاد کیش و بالاترین حد ساخت و ساز در این منطقه خاطر نشان کرد: در جزیره کیش با توجه به وجود فرودگاه در مرکز جزیره در بخش ساحل تا ۷۵ متر ساخت و ساز مجاز است و هرچه مرکز شهر نزدیک می شویم این ارتقاع کمتر می شود اما در کل مخروط پروازی بین ۵۰ تا ۷۵ متر است، یعنی با توجه به محدودیتی که فرودگاه در مرکز جزیره ایجاد می کند امکان ساخت و ساز بیشتر از ۷۵ متر وجود ندارد.

وی همچنین درباره انتقاد وارد شده به تفاوت برج‌سازی در شهری همانند دوبی نسبت به کیش تصریح کرد: در این‌باره اصلا نباید قیاس کرد، چرا که دوبی لرزه خیز نیست و تمام سقف‌های آن‌ها فلت است و تیر ندارند؛ بنابراین با توجه به اینکه لرزه خیزی وجود ندارد و روی پهنه گسل قرار ندارند می‌توانند ساخت و سازهای متفاوت داشته باشند که ما از انجام آن محروم هستیم.

معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: تقریبا تمام کشور روی پهنه لرزه‌خیزی قرار دارد و جزیره کیش نیز پهنه لرزه ‌خیزی بالایی دارد. سازه‌ها در کیش بسیار متفاوت است.

افشاری در پاسخ به اینکه آیا در کیش تراکم فروشی وجود دارد یا خیر؟ گفت: قطعا در کیش تراکم فروشی داریم، چرا که این بحث در تمامی شهرهای کشور وجود دارد و اگر کسی بخواهد خارج از ظرفیت پروژه‌اش ساخت و ساز کند و پروژه بلند مرتبه بسازد قطعا نیاز به خرید تراکم دارد.

وی همچنین در مورد نگاه منفی موجود به تراکم فروشی در کلان‌شهرها و چگونگی این نگاه در جزیره کیش بیان کرد: موضوع جزیره کیش با سایر شهرها فرق می کند. این جزیره از ابتدا طرح جامع داشته و خارج از طرح جامع نه زمین واگذار و نه تصمیمی اتخاذ می‌شود؛ هرچند در کیش زمین‌ها بایر است و بافت‌های فرسوده وجود ندارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید