مفری نزدیک برای فرار از شلوغی شهر

کد خبر : ۲۴۰۹۳
بازدید : ۱۴۵۰
با کمتر از دو ساعت رانندگی از دل تهران شلوغ و آلوده به یک منطقه خوش آب‌وهوا و دنج رسیدن، شبیه یک رویاست. اما کردان تحقق این رویاست. روستای تاریخی کردان که در حاشیه اتوبان کرج- قزوین قرار گرفته، منطقه‌ای است که برای تهرانی‌ها و کرجی‌ها می‌تواند مفری باشد برای فرار از شلوغی شهر. کردان که در منطقه چندار شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفته از شمال با جاده کوهسار و برغان، از غرب با اراضی سیف‌آباد و بانوصحرا، از جنوب با اتوبان کرج -قزوین و از شرق با شهرستان کرج همسایه است.

فاصله آن از هشتگرد ١٥کیلومتر، از کوهسار ٥ کیلومتر و از شهر کرج ٢٢ کیلومتر است. از تهران تا کرج هم هر چقدر ترافیک اتوبان شدید باشد نهایتا یک ساعت یا دو ساعت راه است. در نتیجه کردان یک گزینه رویایی برای یک سفر کوتاه یک‌روزه و یافتن آرامش در این منطقه است. خنکای رودخانه‌های پرخروش کردان و آب‌وهوای کوهستانی این روستای زیبا، مکانی امن برای یک گردشگری آرام و بی‌دردسر و با صرف کمترین هزینه در اطراف تهران است.

رودخانه‌ای که در وسط این منطقه جاری است با باغ‌های مختلف و درختان زیبا و خصوصا خلوت‌بودن این منطقه همه دست‌به‌دست هم داده است که یک منطقه ایده‌آل را برای یک آخر هفته فراهم بیاورد. برای همین در سال‌های اخیر ویلاها و خانه‌های دوم در این منطقه گسترش پیدا کرده است. «محمدرضا رضوانی» استاد جغرافیا و گردشگری دانشگاه تهران در مورد اهمیت خانه‌های دوم در منطقه کردان می‌گوید: «خانه دوم خصوصا در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های شلوغی در شهر‌های بزرگ مطرح شده است. در سراسر جهان مناطق حومه‌ای گسترش و توسعه یافته است. مردم خصوصا طبقات متوسط رو به بالا برای فرار از شلوغی‌های شهر‌های بزرگ به خانه‌های دوم می‌روند. از طرف دیگر برای خود این مناطق هم خوب است. توسعه‌یافتگی بیشتری را در مناطق روستایی و حومه‌ای می‌بینیم.

همین الان توسعه منطقه کردان با چند‌سال پیش قابل مقایسه نیست. اما در این میان باید با برنامه‌ریزی درست این کارها صورت بگیرد. باید جلوی آسیب‌های اجتماعی و خصوصا محیط‌زیستی را بگیریم.» منطقه‌ای سرسبز و خوش‌آب‌وهوا نزدیک تهران اما بی‌بهره از دود و ترافیک. دارای باغ‌های زیبا و بزرگ. باغ‌هایی که این روزها جای خالی باغ‌های تخریب‌شده شمال تهران و شمیران و حتی باغ‌های خراب‌شده کرج را دارد می‌گیرد. کردان در ٢٥کیلومتری کرج و ٦٥کیلومتری غرب تهران قرار گرفته است. این منطقه قبل از جنگ تحمیلی برای مردم پایتخت ناشناخته بود اما با شروع جنگ وقتی که مردم رو به حاشیه‌نشینی آوردند کردان را برای اتراق برگزیدند. پس از پایان جنگ، کردان محلی برای مردم پناهجوی استان‌های کردنشین غرب کشور به حساب آمد. اصلا نام این منطقه به خاطر حضور مردمان کردزبان بعد‌ها به کردان مشهور شد.

در سال‌های اخیر با توجه به رشد اقتصادی این منطقه و استقرار واحدهای صنعتی بسیاری شناخته شده است. برای همین در جذب گردشگر نیز فعالیت‌های بسیاری صورت گرفته، به صورتی که زمین‌های این منطقه مورد توجه بسیاری از پایتخت‌نشینان قرارگرفته است. این امر باعث شد قیمت زمین و باغ کم‌کم در این منطقه افزایش یافت، کردان بیشتر مورد توجه قرار گرفت و باغ‌ها توسعه داده شد. نهال‌های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت به زمین فرو رفت و کردان به شهری کوچه‌باغی تبدیل شده است. با گسترش کردان، ساخت ویلاهایی با سالن‌ بزرگ و خواب‌های کوچک و تبدیل آن به منطقه‌ای صنعتی-تفریحی، شهرداری تصمیم به ایجاد میدان اسب‌دوانی و پیست گردشگری در این شهر گرفت.

در کردان شما خانه‌های زیبایی را می‌بینید که هم به سبک جدید، هم به سبک سنتی ساخته شده است. در حاشیه رودخانه رستوران‌های مختلف و قهوه‌خانه‌هایی را می‌بینید که برای چند ساعت استراحت گزینه عالی هستند. بسیاری از ساکنان کرج و تهران برای استراحت به این منطقه می‌روند. امیر سلمانی که در کرج کسب و کار آزاد دارد، می‌گوید: «من معمولا هر هفته با خانواده‌ام برای تفریح به کردان می‌رویم. در همه فصل‌ها هم زیباست، هم در زمستان، هم در تابستان اما پاییز کردان چیز دیگری است. شما در آن‌جا شکوه رنگارنگی را می‌بینید. واقعا وقتی من از شلوغی کار و زندگی در شهر‌های بزرگ تهران و کرج خسته می‌شوم به سمت کردان می‌روم تا اندکی آرامش و آسایش را در آن‌جا تجربه کنم.»

یک سفر کوتاه خانوادگی و دیدار از جاذبه‌های مهم کردان همچون امامزاده‌های زیبای شاهزاده حسین و بی‌بی شهربانو! این امامزاده‌ها تنها یک مکان مذهبی نیستند، بلکه تاریخ این منطقه را هم در خود دارند. از طرف دیگر بنا به گفته محسن عظیمی که ساکن کرج است اما اصالتا اهل کردان است: «این امامزاده‌ها برای مردم منطقه ما کارکرد‌های مختلفی دارند. از قدیم معمولا برای تفریح و استراحت که همراه با زیارت است به این امامزاده می‌رفتند.» عظیمی معماری این امامزاده‌ها را هم متفاوت و جذاب می‌داند و در این مورد توضیح می‌دهد: «بنای امامزاده یا شاهزاده حسین با پلانی مدور دارای ٣٤ کنگره به ارتفاع ٦متر روی بدنه و گنبد دوپوش از نوع عرقچین با شیوه آجر سنتی به صورت معمولی و رگ‌چین است و از این نظر جزو بناهای زیبا و استثنایی محسوب می‌شود.» خوشبختانه این امامزاده‌ها در فهرست آثار ملی ثبت شده است. به خاطر اهمیت آن در نزد مردم محلی نیز به خوبی از آنها نگهداری می‌شود.

منطقه کردان از یک جنبه دیگر هم معروف است. این منطقه محلی برای انواع ورزش‌هاست به صورتی که کمپ‌های فوتبال فراوانی در این منطقه وجود دارد. حتی تیم‌های باشگاهی بزرگی همچون استقلال تهران در این منطقه تمرین می‌کنند. زمین‌های ورزشی کردان با توجه به ارتفاع مناسب و آب‌وهوای تمیز و خوبی که دارند محل مناسبی برای تفریح و ورزش حرفه‌ای است. از طرف دیگر مراکز پرورش اسب متعددی در این روستا فعال است. امیر سلیمانی که به صورت تفریحی ورزش اسب‌سواری می‌کند، می‌گوید: «ما در تهران و اطراف آن جای مناسبی برای سوارکاری نداریم اما کردان یکی از بهترین گزینه‌ها برای سوارکاران است. به نظرم سوارکاری در کردان برای همه می‌تواند جذاب باشد. لازم نیست که حتما شما ورزشکار و سوارکار حرفه‌ای باشید، حتی برای تفریح هم می‌توانید به این منطقه بیایید و سوارکاری را تجربه کنید.»

تفریحگاه‌های تاریخی
برج مقبره کردان در فاصله ٨٠٠ متری روستای کردان و در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ استان البرز قرار دارد. این برج با نمایی آجری و پلانی خورشیدی شکل و مدور روی سکویی دایره مانند به قطر ٨ متر بنا شده و دارای ٣٤ کنگره به ارتفاع ٦ متر است. ابعاد هر یک از پره‌های برج ٥٠×٤٠ سانتی‌متر و نوک پره‌ها مماس بر محیط دایره‌ای و دندانه‌ها تا پایه گنبد تداوم یافته است. گنبد این برج دوپوش و از نوع عرقچین است. براساس اسناد کشف موجود، این بنا از آثار دوره سلجوقیان است و گفته می‌شود مقبره امامزاده حسین(ع) از نوادگان امام سجاد(ع) است و در تمام روزهای‌ سال مورد زیارت دوستداران اهل‌بیت قرار می‌گیرد. درختان کهنسال توت و چنار در محوطه امامزاده و جوی‌های کوچک با آب زلال و پاک و جاده زیبای منتهی به امامزاده، ازجمله جاذبه‌های طبیعی این اثر تاریخی است.

پل کردان از دیگر آثار تاریخی این روستای دیدنی است. این پل در دو کیلومتری شمال غربی روستای کردان - ٢٧ کیلومتری شمال غربی کرج - مسیر روستای ولیان واقع شده و از آثار دوره صفوی است.

در دو کیلومتری شمال غرب روستا پلی قدیمی ‌به نام بانو صحرا وجود دارد که از نام منطقه که به همین نام است، گرفته شده. به کردان که رفتی سری هم به آرامگاه امامزاده حسین علیه‌السلام و بی‌بی شهر بانو بزن. آرامش معنوی این امامزاده مقدس با صدای آرام گنجشک‌ها که در میان درختان انبوه می‌پیچد، آرامش عمیقی را به گردشگران تابستانی هدیه می‌دهد. بنای امامزاده حسین علیه‌السلام یکی از بناهای زیبا و دیدنی روستای کردان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. پل کردان دارای یک دهانه اصلی و بزرگ و یک دهانه فرعی و کوچک است. مصالح بکاررفته در بنا، سنگ و آجر با ملات آهکی است. پل کردان باوجود ویرانی دهانه فرعی آن از تناسب و استحکام خوبی برخوردار بوده است.

شغل بیشتر ساکنان کشاورزی، باغداری و دامداری است اما این روز‌ها گردشگری و ارایه خدمات به گردشگران نیز افزایش چشمگیری یافته است. کردان به سبب موقعیت خاص جغرافیایی، استقرار صنایع مهم و وجود جاذبه‌های بسیار زیبا و برجسته طبیعی، تاریخی، گردشگری، مذهبی، مجاورت با اتوبان تهران- قزوین و همسایگی با مراکز جمعیتی نظیر کلانشهر کرج از یک سو و برخورداری از آب‌وهوای مطلوب و طبیعت بسیار زیبای کوهستانی از سوی دیگر، ضمن پذیرایی از تعداد قابل‌توجه گردشگر، از استعداد مهاجرپذیری بالایی برخوردار است، از همین‌رو اداره امور این روستا که ویژگی‌ها و مشکلات شهری دارد، از حساسیت و ظرافت ویژه‌ای برخوردار است.

مجاورت با اتوبان تهران- قزوین و همسایگی با کلانشهر کرج روزبه‌روز بر میزان گردشگران تابستانی این روستا می‌افزاید. تابستان امسال را ساعتی مهمان سایه خنک باغ‌های پر میوه کردان باش تا شادی یک گردش یک روزه آرام و ارزان همیشه در ذهنت ثبت شود. پالیزگر شهردار کردان در مورد خدماتی که شهرداری به گردشگران می‌دهد، گفت: «باتوجه به کثرت گردشگران در روستای زیبای کردان در بخش چندار، تمام خودروهای عمومی ویژه حمل بار و مسافر در این روستا به سامانه هوشمند الکترونیکی متصل شدند.

نظارت و کنترل کمی و کیفی بر سیستم خدمات‌رسانی به مردم و گردشگران و پیشگیری از تخلفات از اهداف هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل این روستا است. کنترل ترافیک به‌خصوص در روزهای پایانی هفته که خانواده‌ها برای گردش در دل طبیعت بکر و چشم‌نواز کردان به این روستا می‌آیند از اهداف راه‌اندازی سامانه هوشمند کنترل سیستم حمل‌ونقل است.» همچنین ساخت جاده تندرستی به طول ۲۰۰متر با ۱۰ست ورزشی و رفاهی از دیگر عملکردهای شهرداری برای جذب گردشگر بیشتر بوده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید