کودکان بی‌سرزمین!

کد خبر : ۲۴۲۷۷
بازدید : ۹۱۸
از آغاز جنگ در سوریه، از ١٥ مارس ٢٠١١، بیش از ١٦٠٠ روز می‌گذرد. جنگی که در مجموع بیش از ٢٩٠‌هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است. این میزان، برابر است با روزی بیش از ١٨٠ نفر کشته.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، می‌گوید در طی این مدت، حدود ۳‌میلیون و ٧٠٠هزار کودک سوری به دنیا آمده‌اند. آنها به جز جنگ، خون و ترس، چیز دیگری را تجربه نکرده‌اند. ۸۰‌درصد تمامی کودکان سوریه (۸‌میلیون و ٤٠٠هزار کودک) در معرض پیامدهای این جنگ داخلی قرار دارند؛ چه آنهایی که در داخل کشور مانده‌اند - مثل عمران داقنیش- و چه افرادی که به همراه خانواده یا بستگان، از کشور خارج شدند و در صورت زنده ماندن در مسیر به‌عنوان آواره و پناهجو، اسکان گزیدند.

طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه از ‌سال ٢٠١١ بیش از ١٤‌هزار و ٧٠٠ کودک کشته شده‌اند که بیشترشان در بمباران‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

آب آشامیدنی در حلب قطع شده است. یونیسف می‌گوید با قطع شدن آب آشامیدنی زندگی نزدیک به ١٠٠‌هزار کودک در شهر حلب با انتشار بیماری‌های مختلف ناشی از مصرف آب آلوده در خطر است.

«کریستف پولییرا»، سخنگوی یونیسف در کنفرانسی مطبوعاتی در ژنو گفت: «وضعیت مناطق شرقی شهر حلب پس از قطع شدن آب آشامیدنی، فاجعه بار است و نیروهای متخصص به دلیل بالا گرفتن درگیری‌ها در این شهر از چهارم آگوست نمی‌توانند برای تعمیر امکانات آب آشامیدنی و خطوط برق وارد شهر شوند».

این سازمان، پیشتر گزارش داده بود که برخی از کودکان تحت محاصره در شهرهای مختلف سوریه برای بقا از برگ درختان و حیوانات تغذیه می‌کنند.

به گزارش دویچه‌وله، خبرگزاری آلمان، «ابراهیم الحج»، از سازمان امدادی «کلاه‌سفیدها»، می‌گوید عمران و خانواده‌اش ازجمله زخم‌دیدگان خوشبخت سوریه‌اند، چرا که از بمباران هوایی زنده بیرون آمده‌اند». او یادآور می‌شود: «در همان شب ما باید کودکان کم سن و‌سال را از زیر آوارهای شرق حلب بیرون می‌کشیدیم. آنها شانس نداشتند و مرده بودند.»

آقای ابراهیم الحج خطاب به دنیا یادآور می‌شود، «در حلب هر روز ده‌ها عمران وجود دارد».

اغلب آنها در خلال بمباران‌ها کشته شدند و ده‌ها تن نیز بر اثر گرسنگی و نارسایی‌های درمانی در مناطق تحت محاصره از بین رفته‌اند. بعضی نیز قربانی حملات شیمیایی شده‌اند. سازمان امدادی «کودکان را نجات دهید» می‌گوید، ۳۵درصد از قربانیان شهر زیر محاصره حلب کودک‌اند.

الحج می‌گوید، جت‌های جنگی به‌طور معمول در روزهای بمباران بیش از ۴۰ بار به حلب حمله می‌کنند. اکثر اوقات جان امدادگران نیز در خطر قرار می‌گیرد. ۴۷ نفر از امدادگران این سازمان تا به‌حال در مأموریت‌ها جان خود را از دست داده‌اند و ۹۵ تن از آنان زخمی شده‌اند.

جدا از این مسأله، هر روزه، پدران و مادران زیادی جانشان را از دست می‌دهند و کودکانشان را با همه نیازهای کودکی، تنها می‌گذارند. عمر ١٢ساله و مفیده ١٣ساله، پدر و مادرشان را در حملات هوایی، از دست دادند. آنها با عموی‌شان زندگی می‌کردند. عموی آنها، عمر و مفیده را مجبور می‌کرد تا به شهر بروند و برای غذا، گدایی کنند. از یک زمان به بعد، عمویشان، آنهارا در آپارتمان خود، راه نداد. حالا آنها مجبور شدند که در یک یتیم‌خانه زندگی کنند.

طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، اکثر کودکان کشته شده، در بمباران‌ها جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ده‌ها کودک سوری از گرسنگی و کمبود دارو در مناطق محاصره شده فوت شدند. بیش از ٥ / ٣‌میلیون کودک زیر پنج‌سال در سوریه شاهد خشونت، مهاجرت وعدم اعتماد به آینده بوده و ٣٠٦‌هزار کودک سوری نیز به پناهجوها در کشورهای همسایه سوریه تبدیل شده و نزدیک به ٤ / ٨‌میلیون کودک سوری نیز در این کشور و کشورهای همسایه به کمک‌های انسانی نیاز دارند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید