10 مشخصه در سلامت اجتماعی

کد خبر : ۲۴۳۳۹
بازدید : ۱۶۶۷
متفکران اخلاق بر اين باورند که اخلاقي زيستن با سلامت اجتماعي، پيوندي بنيادي و عميق دارد. مفهوم سلامت اجتماعي از چند دهه پيش مدنظر سلامت‌انديشان در جهان قرارگرفته و امروزه به رکني اساسي در تعريف سلامت تبديل شده است…

به گزارش آلامتو، به نظر مي‌آيد 10 مشخصه را بتوان در تعيين مراد از سلامت اجتماعي برشمرد.

1. افرادي که سلامت اجتماعي دارند، از گفت‌وگو نمي‌گريزند و زماني نيز که در حال گفت‌وگو هستند، اول مي‌فهمند و سپس در پي فهماندن‌اند.

2. در سلامت اجتماعي، جدل و اقناع طرف مقابل، جاي خود را به گفت‌وگوي معطوف به راه حل مي‌دهد.

3. در اين مقوله از سلامت، افراد به همان اندازه که انتظار حمايت‌گري دارند، حمايت مي‌کنند و البته به همين دليل هميشه از حمايتگري ديگران بهره‌مندند.

4. فردي که مدام در پي پيوستن و گسستن از ديگران است، از نظر اجتماعي سالم نيست. حفظ طولاني‌مدت روابط اجتماعي و صميميت و پايش و آب و دانه دادن به روابط انساني، شرط سلامت اجتماعي است.

5. اعتماد به سلامت اجتماعي عنصري محوري است. اينکه حکم کنيم به همگان يا بايد بدبين بود يا بي‌خيال و خوش‌بين، سلامت اجتماعي را مخدوش مي‌کند. مهم است که آدمي بداند به چه کسي، در چه جايي و تا چه حد اعتماد کند.

6. فردي که در پي سلامت اجتماعي است، موفقيت ديگران را جشن مي‌گيرد و آنها را به موقع تاييد مي‌کند، از کنايه زدن پياپي به اطرافيان پرهيز مي‌کند و در مدار انتقاد مدام از ديگران نمي‌افتد.

7. يک فرد سالم اجتماعي، سقف جهانش بسيار از سقف خانه‌اش بلندتر است و راجع به جامعه فکر مي‌کند، دغدغه و تحليل اجتماعي دارد.

8. افرادي که سلامت اجتماعي دارند، مي‌توانند دور هم جمع شوند بي‌آنکه محور دور هم بودنشان، چيزي مثل قليان باشد. اين افراد به‌دليل لذت بردن از حرف‌هاي مشترک‌شان و تبادل عقايدشان کنار هم مي‌نشينند. فرد سالم از اين منظر مي‌تواند اطرافيان را براي يک سفر هماهنگ و سازماندهي کند بي‌آنکه تا آخر سفر، کار به دعوا يا دلخوري و تنش بکشد.

9. هوش اجتماعي افراد واجد سلامت اجتماعي بالاست. هوش اجتماعي 4 جزء دارد:

توان سازماندهي گروهي
مهارت شنيدن و فهماندن
الگوي رفتار ارتباطي قاطع توام با احترام
داشتن تحليل‌ها و نظرگاه‌‌هاي اجتماعي

10. کسي که مي‌تواند خود را در جامعه پيرامونش نشان دهد و جايگاه مناسبي براي خود دست و پا کند، از نظر اجتماعي سالم است. حواسمان باشد که شأن اجتماعي با پست و مقام و ثروت و شهرت يکي نيست.

درنگ کنيم؛ تصويري که ما از خودمان داريم نتيجه نگاه ديگران به ماست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید