رسوایی بزرگ برای غول امنیت

دو کارمند سابق شرکت روسی کسپرسکی مدعی شدند: حدود 20سال پیش این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین و مشهورترین شرکت های امنیتی جهان در حوزه فناوری اطلاعات، با دستکاری آنتی ویروس خود و قرار دادن تعدادی فایل بی ضرر در زمره برنامه های مخرب، تلاش کردبه رقبای خود لطمه بزند.

کد خبر : ۲۴۵۶
بازدید : ۱۸۴۰
فرادید | دو کارمند سابق شرکت روسی کسپرسکی مدعی شدند: حدود 20سال پیش این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین و مشهورترین شرکت های امنیتی جهان در حوزه فناوری اطلاعات، با دستکاری آنتی ویروس خود و قرار دادن تعدادی فایل بی ضرر در زمره برنامه های مخرب، تلاش کردبه رقبای خود لطمه بزند.

به گزارش رویترز، براساس ادعای این دو نفر کمپانی امنیتی کسپرسکی تلاش داشته با تغییر عمدی نتایج تشخیص ضدویروس خود، به رقبای خود صدمه بزند. عمدتا مایکروسافت و دو شرکت دیگر تولیدکننده ضدویروس AVG و Avast هدف این فریبکاری بوده اند. کسپرسکی تلاش کرده با حذف یا غیرفعال کردن فایل های مهم روی رایانه های شخصی مشتریان شرکت های رقیبش، آنها را به اشتباه بیندازد.

به گفته این دو تن، بیشتر حملات یادشده به دستور شخص موسس و مدیر کل سابق شرکت، یوجین کسپرسکی، علیه آن گروه از رقبا صورت می گرفته که احساس می شد به جای ایجاد و توسعه تکنولوژی امنیتی خود در حال بهره برداری و تقلید از نرم افزارهای کسپرسکی هستند.
این دو کارشناس که خواستند هویتشان مخفی بماند، افزودند تعداد کمی جز آنها از این فریبکاری کسپرسکی آگاهی دارند.

البته مسئولان کسپرسکی در پاسخ به خبرگزاری رویترز اتهامات مربوط به فریب رقبایشان و جا زدن فایل های بدون مشکل به جای فایل های مخرب (که در اصطلاح بررسی های امنیت سایبری false positives خوانده می شود) را شدیدا تکذیب کرده اند. سخنگوی Kaspersky این نوع اقدامات را «عملی غیراخلاقی، غیرصادقانه و غیرقانونی» توصیف کرد.

اما از سوی دیگر مسئولان مایکروسافت، ای وی جی و آواست به خبرنگار رویترز گفتند که پیشتر و طی سالیان اخیر چند بار علائمی در خصوص تلاش منابع ناشناخته در جهت تظاهر و عرضه false positive مشاهده کردند.

کمپانی روسی کسپرسکی یکی از مشهورترین شرکت های سازنده آنتی ویروس است که در حال حاضر 400 میلیون کاربر در سراسر دنیا دارد و 270 هزار موسسه و سازمان از محصولاتش استفاده می کنند. این شرکت به ویژه پس از تحقیقات و کشفیات موثرش درباره برنامه های جاسوسی پیچیده غربی، خصوصا کرم رایانه ای استاکس نت که طی سال های 2009 و 2010 با هدف تخریب زیرساخت های اتمی ایران منتشر شده بود، شهرت زیادی پیدا کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید