با نتانیاهو بر سر ایران اختلاف واقعی داریم

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا می گوید که قدرتهای غربی توافقی را پیشنهاد کرده‌اند که اجازه فعالیت صلح آمیز هسته‌ای را به ایران می‌دهد و در عین حال تضمین می‌کند که ایران برای ساخت سلاح اتمی تلاش نخواهد کرد.

کد خبر : ۲۵۲
بازدید : ۲۱۰۸

فرادید| باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا می گوید که قدرتهای غربی توافقی را پیشنهاد کرده‌اند که اجازه فعالیت صلح آمیز هسته‌ای را به ایران می‌دهد و در عین حال تضمین می‌کند که ایران برای ساخت سلاح اتمی تلاش نخواهد کرد.

به گزارش فرادید، او گفت که اختلافات میان دو طرف در جریان مذاکرات ایران و ۱+۵ کاهش پیدا کرده و ایران به مفاد توافقنامه موقت پایبند بوده است.

به گفته او، موضوع توافق هسته ای با ایران دیگر فنی نیست، بلکه به اراده سیاسی بستگی دارد.
اوباما گفت که ایران قاعدتا باید بتواند پیشنهاد قدرتهای جهانی را بپذیرد، اما معلوم نیست که چنین خواهد کرد یا نه.

رئیس جمهور آمریکا گفت که اگر ایران چارچوب اصولی پیشنهاد قدرتهای جهانی و حداقل های مورد نظر آنها را نپذیرد، تداوم مذاکرات مفید نخواهد بود.

سخنان اوباما یک روز پس از اظهارات مقام معظم رهبری بیان می شود که گفته بوند که توافق هسته ای نباید به "ضرر منافع ملی ایران و موجب تحقیر" باشد.

ایشان با بیان این که "قدرت های غربی زیاده خواهی می کنند" از احتمال "بهانه جویی" آنها در توافق بر سر جزئیات سخن گفتند.

ایشان اظهار کردند: "اگر توافق می کنند، جزئیات و کلیات را در یک جلسه واحد تمام بکنند و امضاء بکنند".

اختلاف واقعی با نتانیاهو
باراک اوباما، در سخنرانی خود همچنین گفت که با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بر سر ایران و تشدید تحریم‌های آن «اختلافات خیلی واقعی» دارد.

اوباما در کنفرانس خبری با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان درباره عدم تمایلش برای دیدار با نخست وزیر اسرائیل در سفر آینده‌اش به آمریکا نیز با اشاره به آنگلا مرکل گفت: «هر چقدر هم که خانم مرکل را دوست داشته باشم، اگر او هم می‌خواست دو هفته قبل از انتخابات در آلمان به کاخ سفید بیاید، برای او هم دعوتنامه‌ای فرستاده نمی‌شد».

بنیامین نتانیاهو قصد دارد حدود یک ماه دیگر در کنگره آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران و لزوم اعمال فشار به تهران سخنرانی کند.

اوباما گفت که او، آنگلا مرکل، دیوید کمرون (نخست وزیر بریتانیا) و دیگرانی که در مذاکرات مشارکت می‌کنند معتقدند تشدید تحریم‌ها «معقول نیست».

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید