نقد عجیب مسعود فراستی بر فیلم فروشنده
"اساسا «فروشنده» نون نسبی گرایی افراطی اش را می خورد. «فروشنده» حتی قبل از فیلمِ بد است و هنوز شکل نگرفته است."
کد خبر :
۲۵۷۱۷
بازدید :
۲۰۲۷۵
فرادید | مسعود فراستی بر فیلم فروشنده در برنامه هفت نقد تندی کرد و گفت: فیلمی ما قبل بد، شکل نگرفته، سر کاری و فیلمی است که به هر قیمتی دنبال فروش است و وقت تماشاگر را تلف می کند!
اساسا «فروشنده» نون نسبی گرایی افراطی اش را می خورد. «فروشنده» حتی قبل از فیلمِ بد است و هنوز شکل نگرفته است.
کارگردان دوست دارد جنجال کند و برای فیلم طرفی ببندد و تماشاگر سر کار بگذارد. والا اساسا تعمیم دادن فیلم شعاری است. مگر می شود این موقعیت را تعمیم داد؟ در ۵ دقیقه یک پیرمرد که با یک سیلی میمیرد؟
پس مسئله فیلم چیست؟ یک جمله از ترانه علیدوستی در فیلم است که می گوید «من باید می مردم!» که این دیالوگ به قدری تند است که انگار واقعا تجاوز شده است. درصورتی که چنین نشده است. فیلمساز در فیلم با کیست؟ با پیرمرد است و طرف او را میگیرد.
«فروشنده» می خواهد در ایران به هر قیمتی بفروشد و سرکار بگذارد. در آن طرف هم با اسم «مشتری» حاضر شود. اینکه این زن و مرد بعد این واقعه چگونه خود را تحلیل می کنند در فیلم جایش خالی است و اساسا بدان نمی پردازد. و شما هرجوری هم که این رابطه را تحلیل کنید سر از آن طرف در می آید.
اساسا «فروشنده» نون نسبی گرایی افراطی اش را می خورد. «فروشنده» حتی قبل از فیلمِ بد است و هنوز شکل نگرفته است.
کارگردان دوست دارد جنجال کند و برای فیلم طرفی ببندد و تماشاگر سر کار بگذارد. والا اساسا تعمیم دادن فیلم شعاری است. مگر می شود این موقعیت را تعمیم داد؟ در ۵ دقیقه یک پیرمرد که با یک سیلی میمیرد؟
پس مسئله فیلم چیست؟ یک جمله از ترانه علیدوستی در فیلم است که می گوید «من باید می مردم!» که این دیالوگ به قدری تند است که انگار واقعا تجاوز شده است. درصورتی که چنین نشده است. فیلمساز در فیلم با کیست؟ با پیرمرد است و طرف او را میگیرد.
«فروشنده» می خواهد در ایران به هر قیمتی بفروشد و سرکار بگذارد. در آن طرف هم با اسم «مشتری» حاضر شود. اینکه این زن و مرد بعد این واقعه چگونه خود را تحلیل می کنند در فیلم جایش خالی است و اساسا بدان نمی پردازد. و شما هرجوری هم که این رابطه را تحلیل کنید سر از آن طرف در می آید.
۰