استقبال جهان از «آیفون 7»

استقبال جهان از «آیفون 7»

شاید به جرات بتوان گفت هیچ محصولی در جهان وجود ندارد که هنگام عرضه با چنین حجم استقبال رسانه‌ای روبه‌رو شود و البته باید گفت هیچ محصول تکنولوژی در جهان وجود ندارد که مردم برای خرید آن صف ببندند.

کد خبر : ۲۶۰۲۴
بازدید : ۱۳۳۸
عرضه آی‌فون 7 در فروشگاه‌های سراسر جهان آنچنان که پیش‌بینی می‌شد تمام خبرهای جهان تکنولوژی را به خود اختصاص داد.

شاید به جرات بتوان گفت هیچ محصولی در جهان وجود ندارد که هنگام عرضه با چنین حجم استقبال رسانه‌ای روبه‌رو شود و البته باید گفت هیچ محصول تکنولوژی در جهان وجود ندارد که مردم برای خرید آن صف ببندند.

مردم گاه هزاران کیلومتر سفر می‌کنند یا روزها و ساعت‌ها در صف می‌مانند که جزو نخستین کسانی باشند که به فروشگاه اپل قدم می‌گذارند و اولین کسانی باشند که با آی‌فون جدید بیرون می‌آیند.

این گروه شامل هیچ‌گونه تخفیفی نمی‌شوند اما از سوی کارکنان فروشگاه‌های اپل مانند دونده‌ای که زودتر از همه به خط پایان رسیده مورد تشویق قرار می‌گیرند. رسانه‌ها بیرون فروشگاه‌های اپل منتظرند و با‌آنها که زودتر گوشی را خریده‌اند مصاحبه می‌کنند و مرتبا گزارش تهیه می‌کنند.

کاربرانی که آنلاین دستگاه را سفارش داده‌اند در شبکه‌های اجتماعی بر آتش این فضا می‌افزایند. صف‌ها مرتبا با دوره‌ها و سال‌های قبل موردسنجش قرار می‌گیرد و نتیجه‌گیری می‌شود که امسال استقبال از این آی‌فون چگونه خواهد بود.

از طرف دیگر وبلاگ‌نویسان و تست‌کنندگان حرفه‌ای گوشی هم دست به‌کار می‌شوند. از همان ساعات اولیه نخستین آی‌فون‌های خریداری‌شده مورد تست‌های گوناگون قرار می‌گیرد. از تست‌های ساده مثل افتادن تا تست‌های خشن‌تر مانند خرد شدن زیر پرس، انداختن در چرخ گوشت و خراش دادن لنز با سمباده.

از دوگانه عجیب استقبال تا خرد کردن محصول چند ساعت بیشتر فاصله نیست و این همه در حالی است که خود شرکت اپل اساسا در این زمان هیچ تبلیغ رسمی روی محصول استراتژیک خود انجام نمی‌دهد که اگر اینکار را بکند هم بی‌فایده است چراکه صدای آن در برابر هزاران رسانه و صدها هزار صاحب صدایی که در حال فریادزدن آی‌فون هستند احتمالا خیلی به جایی نخواهد رسید و ضمن اینکه بخش عمده مردم با شیفتگی از این محصول حرف می‌زنند و نیازی نیست وقتی دیگران درمورد محصول شما خوب می‌گویند، شما خیلی صحبت کنید.

اپل در کنار این شیفتگی‌ها و جنون تخریب، مخالفان زیادی هم در دنیا دارد، کسانی که معتقدند این شرکت مشتریانش را مسخ کرده است.

از شرق تا غرب
عرضه همزمان آی‌فون 7 از 28 کشور شروع شد و نخستین آی‌فون‌های جدید امسال هم از استرالیا فروش خود را آغاز کردند. در حالی که هنوز بسیاری در دنیا از خواب بیدار نشده بودند، نخستین آی‌فون‌های 7 به دست استرالیایی‌ها رسید.

امسال هم بسیاری در صف خرید آی‌فون در جلوی فروشگاه‌های اپل در استرالیا ایستادند اما نسبت به سال گذشته این صف بسیار کوتاه‌تر بود. برخی آن را به عدم استقبال مردم از آی‌فون جدید نسبت دادند اما برخی گفتند نداشتن رنگ محبوب جت‌بلک (مشکی براق) از شب قبل به کسانی که در صف بودند اعلام شده که این رنگ به فروش نخواهد رسید و همین باعث رفتن بخش عمده‌ای از مردم شده است.

ناراحتی شدید یک نوجوان طرفدار این رنگ در این میان مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و بعدا گفته شد که اپل تصمیم گرفته به این نوجوان زودتر از زمان عادی آی‌فون مورد علاقه‌اش را بدهد.

اتفاقات در صف خرید آی‌فون همواره سوژه رسانه‌ها است. در نیوزلند اپراتور تلفن‌همراه عرضه‌کننده آی‌فون صفی از روبات‌ها را مقابل فروشگاه اپل ترتیب داد که با نظم قابل‌توجهی و در حالی که هرکدام یک آی‌فون به سینه داشتند، برنامه تبلیغاتی چشم‌نوازی درست کرده بودند.

در انگلستان و در مقابل اپل‌استور کاون‌گاردن لندن فردی که در سال 2014 آی‌فون تازه خریداری کرده‌اش را به‌صورت اتفاقی جلوی یک برنامه زنده تلویزیونی به زمین انداخته بود بسان فردی مشهور مورد استقبال قرار گرفت و مرتبا با رسانه‌ها مصاحبه می‌کرد و از آن واقعه می‌گفت.

آنباکسینگ، شکنجه دستگاه‌ها
آنباکس کردن یا از جعبه بیرون آوردن دستگاه و فیلمبرداری کردن و انتشار آن در اینترنت حالا یک رسم شده است.

در نخستین دقایقی که شاهد فروش آی‌فون (و البته اخیرا دستگاه‌های دیگر دیجیتالی) هستیم ویدئوهای مربوط به بازگشایی جعبه آی‌فون روی اینترنت قرار می‌گیرد.

در این ویدئوها به دقت محتویات جعبه‌ها و لوازم‌جانبی و خود محصول مورد توجه قرار می‌گیرد. بعد از این موضوع نوبت تست‌های مختلف و سنجش ادعاهایی است که سازندگان کرده‌اند.

تست انداختن آی‌فون روی زمین از فاصله‌های مختلف و مقایسه آن با استحکام گوشی‌های دیگر ساده‌ترین تست‌هاست.

تست خم شدن - به‌خصوص بعد از آنکه عرضه 6 پلاس به همین دلیل با جنجال زیاد مواجه شد - هم حالا به تست‌های اصلی آی‌فون تبدیل شده است. تست مقاومت در برابر فشار پرس‌های قوی و تست‌های ریز و درشت دیگری که معمولا آی‌فون را به یک آهن پاره تبدیل می‌کند هم حالا به تست‌های عادی تبدیل شده است. در نگاه اول بسیار عجیب است که کسانی صدها دلار هزینه می‌کنند که تازه‌ترین محصول یک شرکت را به هر شکل ممکن خرد و خمیر کنند اما نکته آن است که این گونه ویدئوها بیننده زیادی هم دارد.

به نظر می‌رسد مردم دوست دارند خرد شدن یک محصول صیقل خورده و خوب دیزاین شده و ظریف را ببینند و این به نوعی حس تخریب آنها را ارضا می‌کند و به همین دلیل شاهد رشد و گوناگونی زیاد این نوع تست‌ها هستیم.

البته امسال یک تست دیگر را هم زیاد شاهد هستیم و آن تست آب‌خوردگی آی‌فون است. بر اساس گفته مقامات اپل آی‌فون 7 دارای استاندارد IP67 است که آن را در برابر آب خوردگی تا سطح متعادلی حفظ می‌کند. این موضوع البته باعث شده که بسیاری گوشی را برای مدت زمان زیاد داخل آب بیندازند و آن را تست کنند.

در استرالیا شاهد تست شنای یک کاربر با آی‌فون 7 بودیم و در انگلستان هم یک کاربر چند لیوان قهوه داغ را روی آی‌فون 7 ریخت تا میزان مقاومت آن را بررسی کنند. نتایج تا اینجا نشان‌دهنده این است که آی‌فون 7 بیش از آنچه انتظار داریم در مقابل آب و مایعات مقاوم است، اما با توجه به نوع استفاده‌های مختلف کاربران باید طی روزهای آینده منتظر استفاده کاربران بمانیم.

فروش کمتر از انتظار
با این حال آی‌فون 7 (در پیش خرید) کمتر از حد انتظار تاکنون فروخته است؛ حداقل در مقایسه با آی‌فون 6 و 6 اس. هرچند در مقابل فروش آی‌فون 7 پلاس بیشتر از آی‌فون 6 پلاس و 6 اس پلاس بوده است. موضوع فروش رنگ‌ها هم بسیار در خرید مردم موثر است.

آمارهای پیش‌خرید آی‌فون 7 در 48 ساعت اول نشان می‌دهد که حدود 46 درصد خریداران رنگ مشکی، 23 درصد رنگ جت بلک (مشکی براق)، 15 درصد رزگلد و بقیه رنگ طلایی و نقره‌ای را انتخاب کرده‌اند.

با این حال فعلا فقط آمارهای پیش خرید را داریم و باید منتظر ارائه آمارهای فروش فیزیکی ماند، هرچند به شهادت بسیاری از کسانی که در صف‌های خرید ‌آی‌فون می‌ایستند امسال نسبت به دوره‌های قبل بسیار صف‌ها کمتر بوده است و این حتی شامل اپل استور خیابان پنجم نیویورک هم می‌شود که از آن به‌عنوان مشهورترین فروشگاه اپل نام برده می‌شود.

بر اساس آنچه از قبل می‌دانستیم آی‌فون 7 قرار نبود آی‌فون انقلابی اپل باشد. این گوشی در واقع نسخه بهبود یافته آی‌فون قبلی اپل است و شاید همین موضوع هم در مراجعه مردم به تعویض گوشی یا ارتقای آن موثر بوده باشد به هر حال حالا همه می‌دانیم آی‌فون انقلابی اپل آی‌فون 8 این شرکت است که سال آینده عرضه خواهد شد.

مشکلات دیگر
اپل همزمان با عرضه آی‌فون جدید سیستم عامل iOS 10 را هم عرضه کرد. اپل شاید تنها شرکتی در دنیاست که بخش عمده مشتریان آن سیستم عامل جدید آن را مورد استفاده قرار می‌دهد. در واقع نرخ به روز رسانی سیستم عامل اپل بسیار بالاست و گفته شده در همین چند روز اخیر بیش از 20 درصد دارندگان دستگاه‌های iOS سیستم عامل خود را به iOS 10 به روز کرده‌اند.

با این حال هجوم میلیونی کاربران به سمت سرورهای اپل بی اشکال نیست و گزارش‌های متعددی از بروز اشکالات برای برخی گوشی‌ها و تبلت‌ها را شاهد بودیم، اما بزرگ‌ترین مشکل اپل پوشش تقاضای بازار برای خرید آی‌فون است. اپل البته در این سال‌ها به خوبی یاد گرفته چطور تقاضای محصولات جدیدش را مدیریت کند تا روند عرضه آی‌فون و بالا و پایین شدن آن باعث افت شدید قیمت سهام نشود.

نگاهی به بازار سهام این شرکت نشان می‌دهد که از زمان معرفی آی‌فون هفت تاکنون اوضاع این شرکت خوب بوده است. تنها در یک هفته نخست بعد از معرفی آی‌فون هفت حدود 70 میلیارد دلار به ارزش این شرکت افزوده شد که این ناشی از افزایش قیمت سهام آن بوده است.

پس از یک دوره سخت در بورس به نظر می‌رسد جهان به اپل سیگنال‌های مثبتی را نشان داده است. این چیزی نیست که این شرکت با آن بیگانه باشد اما بعد از مرگ استیو جابز بنیان‌گذار آن همواره با ترس و لرز در این فضا قدم زده است.

استقبال جهان از «آیفون 7»

استقبال جهان از «آیفون 7»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید