جنجال سوت!

اختلاف مربیان و داوران درلیگ برتر پانزدهم خیلی زودتر از حدتصور آغاز شد.

کد خبر : ۲۶۳۰
بازدید : ۱۲۹۴
اختلاف مربیان و داوران درلیگ برتر پانزدهم خیلی زودتر از حدتصور آغاز شد.

اگر در سال‌های گذشته اعتراضات و جنجال‌های داوری با پیش‌رفتن مسابقات و حساسیت امتیازها اوج می‌گرفت، امسال از همین هفته‌های اول آتش آن داغ شده است. اگرچه علی دایی در صبا و یحیی گل‌محمدی در ذوب‌آهن هم در این هفته‌ها اعتراض و جاروجنجال به‌راه انداختند اما مطابق معمول فریاد دو تیم بزرگ پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس دراین خصوص جریان‌ساز شد تا آنجا که خبر آمد وزارت ورزش هم تصمیم گرفته است گروه نظارتی را وارد این پرونده کرده و محق بودن یا نبودن معترضان را مورد بررسی قرار دهد. مدیران هر دو باشگاه سرخابی دست به قلم شده‌اند و نامه‌هایی سرگشاده خطاب به مقامات مختلف به رشته تحریر درآورده‌اند.

بهرام افشارزاده، مدیرعامل باشگاه استقلال به مهدی تاج نامه نوشته و علی‌اکبر طاهری، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم وزارت ورزش را مورد خطاب قرار داده و از آنها برای آنچه تبانی علیه پرسپولیس خوانده، کمک خواسته است.

در بخشی از نامه باشگاه پرسپولیس خطاب به وزارت ورزش و جوانان آمده است: «با امعان نظر به برخی اتفاقات در نحوه‌ قضاوت بازی‌های باشگاه متبوع از فصل قبل و حدوث حواشی و اعتراضات هواداران که بعضا اعلام می‌کنند تضعیف جایگاه پرسپولیس با یک برنامه‌ریزی و تبانی صورت می‌پذیرد،‌ بنابراین صرف‌نظر از صحت و سقم موضوع، با عنایت به جایگاه باشگاه و انتساب آن به دولت و انعکاس عملکرد ضعیف داوران در جراید و رسانه‌ها که به نظر محرز و مبرهن است (من‌جمله بازی‌های اخیر ما بین باشگاه متبوع و تیم‌های استقلال صنعتی و سپاهان) این امر اقتضا می‌کند، موضوع توسط مراجع ذی‌صلاح نظارتی مورد برسی دقیق قرار گرفته تا از تبعات اجتماعی و امنیتی ناشی از آن تصمیمات و اشتباهات فاحش داوری جلوگیری شود.»

به نامه پرسپولیسی‌ها باید مصاحبه‌های اعتراض‌آمیز آنها را هم اضافه کرد. آنها هنوز هم به پنالتی‌های گم‌شده خود دربازی با سپاهان معترض هستند و به‌نظر می‌رسد قویا به دنبال بستن راه‌های تکرار این اشتباهات هستند.

محمود خوردبین، سرپرست این تیم دیروز به رادیو ورزش گفت: «ما حرف‌مان این است که برای بازی‌های بزرگ باید از داوران بزرگ هم استفاده شود؛ سپاهان یک تیم بزرگ است و پرسپولیس هم همینطور، پس چنین داوری در سطح این بازی نبود. اگر خطایی که روی عالیشاه انجام شد از دید کارشناسان هم پنالتی نبود، من فوتبال را کنار می‌گذارم.»

او حتی به اتفاقات بازی استقلال صنعتی هم معترض است: «باور کنید هنوز هم جای استوک‌های بازیکن استقلال خوزستان روی سینه عالیشاه، بازیکن ما وجود دارد اما داور آن صحنه را حتی خطا هم نگرفت. نمی‌دانم چرا این داوران با ما این کار را می‌کنند؟ شاید به آنها می‌گویند این‌طور قضاوت کنید. آن طرف پنالتی ما را در بازی با سپاهان نگرفتند اما پنالتی‌ای برای تیم حریف گرفتند که خیلی درصد خطای کمتری داشت. پرسپولیس در این چند هفته بیشترین ضربه را از داوری خورده است.»

باشگاه استقلال تهران هم در نامه‌اش به سازمان لیگ به قضاوت جهانبازی در دیدار هفته اخیر این تیم برابر ذوب‌آهن اشاره کرده و آورده است: «با عنایت به برگزاری دیدار استقلال تهران و ذوب‌آهن اصفهان در روز جمعه مورخ 23/ 5/ 1394 در استادیوم آزادی ضمن احترام به کلیه جامعه داوری کشور به این وسیله مراتب اعتراض خود را درخصوص داوری مسابقه اعلام می‌داریم، صحنه‌های مربوط به داوری بیشتر تحت تاثیر احساسات شخصی قرار داشته که باعث شد با قضاوت خود تصمیماتی را اتخاذ کنند که زیان و ضرر آن مستقیما متوجه باشگاه استقلال شده و اینکه بیشتر این اتفاقات برای درنظر گرفتن ملاحظات تیم‌های مقابل به‌کار رود.»

اختلافات میان کمیته داوران و دپارتمان آن و بازگرداندن محسن قهرمانی، داور محروم بعد از دو سال به صحنه قضاوت و نوع چیدمان داوری‌ها اعتراضات کارشناسان این رشته راهم درپی داشته است. مسعود مرادی که به تازگی از این کمیته جداشده، می‌گوید: «داورانی که در لیگ برتر کشور حضور دارند، اختلاف‌شان زیاد است. باید نهایتا 10 درصد باشد، نه اینقدر. اگر در سال گذشته داورانی برای لیگ برتر دعوت شدند که به‌عنوان داور وسط حتی در یک بازی یک سوت هم نزده‌اند؛ پس چرا دعوتشان کردیم؟ این داور سرخورده می‌شود. ضمن اینکه لیگ برتر محل آزمون و خطا نیست، محل بهترین‌ها است. من اعتقاد دارم که 40 داور برای لیگ برتر زیاد است، 60 کمک‌داور هم زیاد است. فوتبال الان یک ورزش اقتصادی است. این داوران مطمئنا به این قضیه اشراف دارند که هزینه‌ها و سرمایه‌های زیادی روی یک تیم و بازیکنان انجام می‌شود.»

منبع: دنیای اقتصاد
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید