در جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی چه گذشت؟

در جلسه رای اعتماد به سه وزیر  پیشنهادی چه گذشت؟

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی به منظور بررسی صلاحیت و رای اعتماد به وزرای پیشنهای آغاز شد.

کد خبر : ۲۸۶۹۶
بازدید : ۵۴۱۸


خبرگزاری ایسنا: جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی به منظور بررسی صلاحیت و رای اعتماد به وزرای پیشنهای آغاز شد.

مجلس به سه وزیر دولت اعتماد کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) مجلس پس از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان، به هر سه وزیر دولت اعتماد کرد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) به بررسی صلاحیت و برنامه های دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و در ادامه در جلسه نوبت بعدازظهر صلاحیت و برنامه‌های صالحی امیری و سلطانی فر وزرای پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان را بررسی کردند که در نهایت به هر سه وزیر اعتماد کردند.

گزیده ای از سخنان موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی ارشاد و دفاع وی

قاضی زاده‌هاشمی،مخالف وزیر پیشنهادی ارشاد: آقای صالحی امیری شما برای قضیه کنسرتها و احترام به نظر علما جایگزین جنتی نشدید که اگر این بود، دولت سه سال پیش باید به نظر علما احترام می گذاشت.

حال فرهنگ ما این روزها بدتر از آن است که شما از پسش بر بیایید و مدتها است عرصه فرهنگ عرصه سیاست بازی شده است

شگفت است رئیس جمهوری که از سرهنگ بودن تبری می جست امروز سرهنگی را به عنوان وزیر معرفی می کنند.

کتاب هایی از جانب خود منتشر کردید که بیشتر به کتاب سازی می ماند.

شفاف تر می پرسم: آیا سربازی گمنام امام زمان باعث خجالت شماست که آن را پنهان می کنید؟/ وقتی یک سینما گر برای باز کردن گره فیلمش رجوع کرد در مواجه با او چه می کنید همان سرباز گمنام خواهید بود؟

محمد بیرانوندی، موافق وزیر پیشنهادی ارشاد:
آقای صالحی امیری فرهنگ را با نگاه امنیت می‌بیند نه فرهنگ امنیتی.

داریوش ارجمند می‌گوید که من صالحی‌امیری را برای وزارت فرهنگ صالح می‌دانم.

دوران بگم بگم ها گذشته است، اگر حرفی دارید بفرمائید

کسانی که بگم بگم کردند حالا مرده اند!

لاشکی، موافق وزیر پیشنهادی ارشاد:
صالحی امیری زیر سوال است که چرا در حوزه فرهنگ کتاب نوشته است

رهبری در ۱۶ /۳/ ۱۳۹۵ در دیدار با نمایندگان فرمودند فرهنگ مسأله مهمی است و در بلندمدت از اقتصاد هم مهم‌تر است. ما در فرهنگ احساس ولنگاری می‌کنیم.

اگر ‌آقای صالحی در دستگاه امنیتی کرده، خدمت به این نظام برای فرزندان و آرامش آنهاست. آیا در کا.گ.ب خدمت کرده یا برای سیا کار کرده است؟ اگر امروز امنیت را از او و همکاران سابقش می‌بینیم نقطه ضعف اوست؟

ذوالنور نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارشاد:
اگر می‌گوییم فصل الخطاب رهبری است چرا بعد از خطبه رهبری نامه به وزیر اطلاعات می نویسند.

لازم نیست کسی دفاعی از فتنه داشته باشد، گاهی سکوت خواص بدتر از حرف زدنشان است و بذر تردید در دل های مردم می پاشد.

برادری گفتند فتنه کی تمام می شود که باید گفت تا عده ای در مسیر فتنه هستند، فتنه هست و تا زمانی که افراد حق موضع خود را مشخص کنند فتنه خواهد بود.

رهبری فرمودند که موضع من در فتنه همان است و در این مورد حساس هستم.

چرا از حقایق عده‌ای فرار می کنند و آنرا کوچک می شمارند.

محمدرضا تابش موافق صالحی امیری:
در تریبون مجلس، در جمهوری اسلامی تهمت ها و صحبت هایی شد، من استدعا می کنم هر پاکتی که آقای نقوی دادند یا نامه ای که آقای ذوالنور قرائت کرد( اگر طبقه بندی دارد چرا باید دست نماینده برسد) همه را منتشر کنید تا نمایندگان قضاوت کنند و تصمیم بگیرند که رای بدهند یا نه

رسالت وزیر شناخت جریان های موثر فرهنگی در جامعه و تاثیرگذاری بر آنهاست. مرور برنامه های اقای صالحی امیری نشان از شناخت این حوزه هست.

یکی از دغدغه های هنرمندان امنیت فرهنگی است و صالحی امیری نیرویی است که بر گلوگاه ها و محدودیت ها و تنگناهای این عرصه دارد و میتواند آرامش ایجاد کند.

خوش سلیقه هست و اهل تحقیق و پژوهش است، اهل ادب و شعر است.

وزیر فرهنگ مسئول تامین امنیت نظر فرهنگیان و هنرمندان است و با توجه به سابقه خوبی صالحی امیری در کتابخانه ملی داشتند و تحولاتی که در این عرصه بوجود آوردند مطمئنا با رای اعتماد نمایندگان مواجه خواهند شد

صالحی‌امیری، ‏وزیر پیشنهادی ارشاد:
فرهنگ به مثابه اکسیژن در فضای جامعه است و فرهنگ می‌تواند تمام انسان‌های تشنه را سیراب کند. فرهنگ رود جاری دائمی برای تعالی فضیلت انسان ها است.

جامعه فرهنگی جامعه ای است که در آن انسجام حکمفرما است و انسان‌ها شخصیت والایی دارند

روح فرهنگ در جامعه ایران باید دینی باشد. هیچکس نمی‌تواند از مرزهای دینی و مذهبی عبور کند.

فرهنگ اقتصاد، حاشیه و ذیل سیاست نیست در واقع اقتصاد سیاست، حاشیه و ذیل فرهنگ هستند که باید به این مسئله توجه کرد. نمی‌توان فرهنگ را از عرصه‌های دیگر منفک کرد که با این نگرش و گفتمان رهبری باید فرهنگ را معرفی کرد.

ما نباید نظام سلیقه‌ای را در کشور حاکم کنیم.

نزدیک به 20 سال از عمرم را صرف مطالبات فرهنگی، اجتماعی کردم. دورانی پر افتخار در دستگاه امنیتی بودم که مطالبات فرهنگی رسانه ای از وظایف دائمی ما بود. برای اولین بار نگاه نرم افزاری از دید امنیتی را انجام دادیم و با تاسیس 10 مرکز مطالعاتی تلاش شد نگاه نخبگان، اندیشمندان و هنرمندان در تصمیمات امنیتی دخیل شوند.

تا پایان عمر در خدمت فرهنگ خواهم بود.

بررسی صلاحیت صالحی امیری آغاز شد
جلسه بعداز ظهر مجلس به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت آغاز شد.

در این جلسه پس از هفت دقیقه دفاع وزیر پیشنهادی اموزش و پرورش از برنامه های خود. مجلس بررسی برنامه های رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دستور کار قرار داد.

در ابتدا نمایندگان مخالف و موافق به بیان نظرات خود پرداختند.

مخالفان و موافقان دانش آشتیانی چه گفتند؟
در جلسه امروز مجلس مخالفان و موافقان فخرالدین دانش آشتیانی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش مطالب و سخنان خود را مطرح کردند.

در این جلسه اسدالله عباسی نماینده رودسر، حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو و نقوی حسینی نماینده ورامین به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی سخن گفتند.

اسدالله عباسی در مخالفت با انتخاب وی گفت: سوال من از دکتر روحانی این است که چرا باز هم طبق معمول مشکلات کشور به گردن دولت قبل گذاشته شد و درباره مسائل مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان توضیح کافی داده نشد.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: ما هم نمی گوییم اختلاس شده می گوییم 8 هزار میلیارد تومان از سهم فرهنگیان کجا رفته و چه کسانی مطالبات را پرداخت نکرده اند و اعلام عدم وصول از سوی چه کسانی است لذا کمیته تحقیق و تفحص شفاف سازی می کند.

وی در ادامه با اشاره به استیضاح فانی، وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: انتظار بود دولت با تمام تیم به کمک فانی می آمد و اگر همین 4 هزار میلیارد تومان همان موقع قول داده می شد شاید مشکل آموزش و پرورش حل می شد چرا که در گذشته هم رهبری توصیه کرد و صلاح ندانست حاجی استیضاح شود و نمایندگان کوتاه آمدند لذا باید به جای پاک کردن صورت مسأله، مشکلات برطرف می شد.

عباسی ادامه داد: انتظار داشتیم اگر قرار بود جابحایی در وزارت صورت می گیرد از تحصیل کردگان فرهنگی استفاده شود که آنها هم می توانند آموزش و پرورش را با آموزش عالی پیوند دهند لذا نیاز نبود فردی از آموزش عالی بیاید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم همچنین سنخیتی میان رشته تحصیلی دانش آشتیانی با وزارتخانه پیشنهادی قائل نشد و گفت: ایشان فقط تخصص نوسازی مدارس دارند و ریاست مجتمع آموزشی مفید که تافته جدابافته و غیردولتی بوده و تابعیتی برای دولت و بازرسی دولت قائل نمی شود، نمی تواند ملاک باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه برنامه های دانش آشتیانی در شأن نهاد فرهنگیان نیست، اظهار داشت: برنامه وی در 9 ماهه نمی گنجد و نمی توان طی این دوره اجرا کرد همچنین درباره راه اندازی برگزاری دوره های آموزشی مونته سوری برای فرهنگیان باید گفت فرد بانی یک لائیک بوده که ازدواج کلیسایی را قبول نداشته و از نظر سیاسی نیز بهایی و فراماسونری است که با به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی نیز با انگاره های سیاسی و اعتقادی ما جور نیست.

عباسی در ادامه با تأکید بر اینکه در رابطه با تحول بنیادین در آموزش و پرورش طی 9 ماه کاری نمی شود کرد، متذکر شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس این موارد را قبلا تصویب کرده اند و الان نمی تواند وارد محتوای سند حاکمیتی را چون وقتی نداریم، به جای انتظار داشتیم درباره اصلاح و تقویت منابع انسانی به بحث مطالبات بازنشستگان به طور کامل پرداخته شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین با اشاره به این مطلب که بحث ساماندهی معلمان حق التدریسی و پیش دبستانی و توجه به دانشگاه فرهنگیان در برنامه های وزیر پیشنهاد نیامده، ابراز داشت: دانشگاه فرهنگیان بلاتکلیف است و به صورت سرپرستی اداره می شود لذا باید تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: در منابع مالی توسعه و تقویت مدارس صرفا به مدارس غیردولتی توجه شده در حالی که مشکل ما این نیست و مشکلات در حوزه مدارس دولتی است که صدها کلاس بدون معلم و یا با افراد غیرمعلم اداره می شود و توازن جنسیتی در مدارس تهران به هم خورده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: سهم مدارس دولتی در برنامه های پیشنهادی دانش آشتیانی نیامده در حالی که در برنامه ریزی درسی به تغییر کتب درسی اشاره شده که طی این زمان امکان پذیر نیست لذا برنامه ای برای حال حاضر آموزش و پرورش نوشته نشده است.

انتقاد از تحصیلات غیرمرتبط دانش آشتیانی با وزارت آموزش و پرورش
حشمت الله فلاحت پیشه در مخالف با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شروع بحثم را با گلایه ای از رئیس جمهور آغاز می‌کنم. دید ترمیمی شما خوب است اما باید آسیب‌شناسانه باشد. مشکلات اساسی کشور در شرایط کنونی در حوزه اقتصاد و مفاسد اقتصادی بیش از تحریم‌ها به کشور آسیب رسانده که باید در این حوزه ترمیم صورت گیرد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صحبت‌ها در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید صنفی باشد و وارد موضوعات سیاسی نشود، افزود: اولین دلیل مخالفت من با وزیر پیشنهادی این است که تحصیلات دانش آشتیانی به آموزش و پرورش مربوط نمی‌شود و فضای فکری وزیر آموزش و پرورش باید با مدیریت وی در این وزارتخانه همخوان باشد. مهندسی ساختمان، راه و سازه تا زلزله با وزارت آموزش و پرورش همخوانی ندارد.

فلاحت‌پیشه با اشاره به سوابق کاری دانش‌آشتیانی ادامه داد: سوابق کاری شما عمدتاٌ مربوط به حوزه ای غیر از آموزش و پرورش است و در برخی زمینه ها همانند مجتمع مفید که فعالیت آموزش و پرورشی داشته‌اید در میان غیرانتفاعی‌ها اثرات منفی به جای گذاشته‌اید و به اصل 30 قانون اساسی در این خصوص عمل نکرده‌اید که سبب شده از آموزش دولتی دور شویم.

وی با بیان اینکه جای آموزش دولتی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خالی است، یادآور شد: در برنامه‌های کاری هر جا که وعده داده شده برنامه عملیاتی ذکر نشده است و شما در تحصن، فتنه و تحریم انتخابات نقش داشته‌اید.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای حساس است و سیاسی شدن آن به ضرر کشور است، افزود: از آنجا که دانش آشتیانی با بدنه وزارت آموزش و پرورش آشنایی ندارد، نمی توان امیدی به رفع مشکلات این وزارتخانه داشت؛ برخی که با پاداش چند صد میلیونی بازنشسته می شوند چطور می‌توانند درد معلمان بازنشسته را درک کنند.

فلاحت پیشه خطاب به رئیس جمهور ادامه داد: برای معرفی وزیرآموزش و پرورش باید از بدنه این وزارتخانه فردی انتخاب می شد که درد صنفی داشته باشد.

وی با اشاره به صفحه 5 برنامه دانش آشتیانی اظهار کرد: بررسی صفحه 5 و مقایسه آن با برنامه وزرای گذشته متوجه شدم که فقط در این برنامه شعار ذکر شده است و هیچ طرح عملیاتی برای تحقق این شعارها آورده نشده است و وضعیت کرامت و درآمد معلمان در این برنامه مشخص نیست که این سبب شکاف بیشتر آنها با سایر اقشار جامعه می شود و حتی برخی دستورات رأس وزارتخانه در بدنه وزارت آموزش و پرورش اجرا نمی‌شود.

فلاحت پیشه افزود: برخی مدیرانی که بخش اعظم خانواده آنها خارج از ایران درس خوانده و زندگی کرده‌اند نمی‌توانند مدیر موفقی در کشور باشند. چگونه این افراد می‌توانند برای کشور تصمیم مناسب اتخاذ کنند؟

وی با اشاره به صفحه 20 و 30 برنامه ارائه شده دانش آشتیانی به مجلس ادامه داد: در این صفحات ذکر شده که بر اساس تعهدات بین‌المللی در وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ریزی می کنیم که تعهدات بین‌المللی شامل یونیسف، یونسکو و سایر نظام‌های لاییک غربی می شود و این بدین معناست که وزارت آموزش و پرورش بر اساس نظام‌های لاییک غربی شکل می‌گیرد.

فلاحت پیشه بیان کرد: اجرای تفکر خانم ماریا مونته سوری که هر محصلی که هر چیزی را در مدرسه تجربه کند برای نظام آموزش کشور خطرناک است، در کشور اسلامی باید مضامین اسلامی اجرا شود نه تعهدات بین‌المللی که در متون ما تأثیر منفی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه دانش آشتیانی در برنامه خود بر تمرکز بر اجرای مضامین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید کرده‌ است، افزود: مشکل ما این است که چرا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا نمی‌شود. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفته بر آن تمرکز می شود، تمرکز بر مضامین یعنی چه؟ و در جای دیگر ذکر شده که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید بررسی محتوایی شود یعنی این را قبول نداشته که باید بررسی محتوایی صورت بگیرد که به معنای بازگشت به گذشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: از رئیس جمهور به خاطر توضیحات مفصل سپاسگزارم و بر این نکته تأکید می کنم که فضای فکری آموزش و پرورش نباید با واقعیت‌های موجود متفاوت باشد، خیلی از برنامه‌های ارائه شده قابلیت اجرایی شدن ندارد و باید هر چه سریعتر مشکلات معلمان و خانواده دانش‌آموزان در نظام آموزشی کشور رفع شود.

سروش: دانش آشتیانی به دنبال اصلاح جدی امور است
ابوالفضل سروش که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس سخن می گفت تصریح کرد: در شرایط فعلی باید به آموزش و پرورش نگاه جدی داشت و برنامه سند تحول نظام آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالا دستی حتما باید مورد توجه قرار گیرد و ایشان به خوبی قادر به پیشبرد این سند است.

وی افزود: هدف اصلی آموزش و پرورش، پرورش در کنار آموزش است ولی آنچه که امروز خروجی این وزارتخانه است با اهداف تفاوت دارد و ما نظام آموزش محور را داریم و باید بدانیم افزایش محفوظات اساس و هدف آموزش و پرورش نیست بلکه تمرکز در پرورش نیروهای انقلابی، خوش فکر و سازنده باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش ما به لحاظ نیروی انسانی با استانداردها متفاوت است گفت: آنچه که آمار و ارقام نشان می دهد این است که کادر اداری در آموزش و پرروش بالاتر استانداردهای جهانی است، اما کادر آموزشی از استانداردهای بین المللی کمتر است و این یکی از مشکلات اصلی ما در کشور است.

سروش خاطر نشان کرد: تامین منزلت و شان معلمان و تمرکز و سپردن کارهای مدارس به کادر آموزش و پرورش، تامین بودجه لازم و منابع جدید در آموزش و پرورش، مشارکت فرهنگیان در اداره مدارس، پاسخگویی شفاف در مورد عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله برنامه های مطلوب آقای دانش آشتیانی است که علاوه بر سایر برنامه هایشان به مجلس ارائه شده که قطعا می تواند به توسعه و تقویت آموزش و پرورش منجر شود.

وی با بیان اینکه معیار شایستگی و مهارت های حرفه ای معلمان برای اصلاح پرداخت و آموزش و پرورش می تواند بر افزایش رضایتمندی در آموزش و پرورش موثر باشد گفت: برنامه های آقای دانش آشتیانی عملیاتی، کارآمد، مثبت و خلاقانه است که قطعا موجب افزایش رضایتمندی در آموزش و پرورش می شود.

نماینده مردم تهران در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به ویژگی های شخصیتی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای دانش آشتیانی پرورش یافته خانواده ای متدین و انقلابی است و حضور فعالی در عرصه های مدیریتی و پشتیبانی جنگ داشته و در جبهه های مقدس ماندگاری زحمات ایشان تا اکنون ادامه دارد و در حوزه مدیریت شخصیتی سخت کوش، جدی و با سوابق معلمی و تدریس درخشانی بوده اند که به خوبی نیازهای آموزش و پرورش را می شناسد.

دفاع از سابقه دانش آشتیانی
داوود محمدی نماینده اصلاح‌‌طلب مردم تهران در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: در زمینه اعتقادی دانش آشتیانی می‌توانم بگویم که وی در خانواده‌ای مذهبی و پدرش هم امام جماعت یکی از مساجد تهران و یکی از افراد موثر در دوران قبل و بعد از انقلاب بود.

وی افزود: دانش آشتیانی فردی تاثیرگذار در تشکلهای اسلامی دانشجویان در زمان قبل و بعد از انقلاب بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در ابتدای انقلاب لباس سپاه را به تن داشت و بر اساس حرف امام به سپاه پیوست. همچنین وی از دست پروردگان شهید رجایی بوده و از خصوصیات اخلاقی وی پاکدستی، اعتقاد، رعایت احکام است مثال زدنی است.

محمدی درباره تخصص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: دانش آشتیانی در زمینه تعلیم و تربیت از تخصص کافی برخوردار است همچنین وی یک معلم ریاضی موفق بود.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش باید به سمت تخصصی‌شدن پیش برویم، اظهار کرد: دانش آشتیانی در زمینه‌های تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش از تواناییهای بالایی برخوردار است. اقداماتی که وی در مسائل آموزشی انجام داده‌اند، نشاندهنده این است که می‌تواند سکاندار وزارت آموزش و پرورش باشد و این وزارتخانه را اداره کند. دانش آشتیانی همچنین از دبیران متدین و متعهد است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در زمان جنگ نزدیک به 80 دانش‌آموز دانش آشتیانی شهید شدند و عمدتا این موضوع بر اساس تاثیرگذاری و تربیت دانش‌آشتیانی بوده است. همچنین در زمینه مدرسه‌سازی در زمان انقلاب فعالیتهای زیادی داشته‌اند.

محمدی در مورد تخصص و حوزه مدیریی دانش آشتیانی گفت: وی حضور موثر در مدیریت خرد و کلان داشته، در وزارت علوم معاونت 3 دوره طرح و برنامه را داشته همچنین در این پست موفق هم بوده است. اگر ایشان موفق نبوده است چطور می‌شود که معاون 3 دوره وزارت علوم باشد؟

وی با اشاره به مدیریت دانش آشتیانی گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در گذشته کارهای بزرگی انجام داده همچنین در استانهای محروم دبیرستانهای مختلف را ساختند. عملکرد دانش آشتیانی بر اساس استانداردها و علم و اندیشه است.

در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان تعدادی از نمایندگان برای موافقت و مخالفت با وزرای پیشنهادی ثبت نام کردند که اسامی موافقان و مخالفان به قید قرعه به شرح زیر انتخاب شد:

-فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

موافقان: ابوالفضل سروش و مهدی شیخ

مخالفان: مهدی فرشادان و حشمت‌الله فلاحت پیشه

-سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

موافقان: محمد بیرانوند و محمدرضا تابش

مخالفان: حسن نوروزی و مجتبی ذوالنوری

-مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

موافقان: موسوی و محمد نعیم امینی‌فرد

مخالفان: محمود شکری و حشمت‌الله فلاحت پیشه

رئیس جمهور پس از سخنرانی یک ساعته خود در دفاع از وزرای پیشنهادی صحن مجلس را ترک کرد.

گزیده‌ی سخنان رییس‌جمهور در دفاع از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان به این شرح است:‏

-از همراهی خوب مجلس دهم و دولت تشکر می کنم. همفکری و همکاری مجلس و دولت خواسته ملت است.

-هیچ دولتی بعد از دفاع مقدس با شدیدترین تحریمها، قطعنامه ها، تورم بالای 40 درصد و 8 فصل رشد منفی آغاز به کار نکرده است.

-ملت ایران در خرداد 92 و اسفند 94 مسیر اعتدال را انتخاب کرد.

-دولت در اقتصاد کلان گامهای بلندی چون تک رقمی کردن تورم و رشد بالای 4.4 درصد برداشته است.

-نسبت به بهار سال قبل هفتصد هزار اشتغال خالص ایجاد شده است. تمام تلاش دولت در ششماهه دوم سال 95 تحرک بیشتر در ایجاد اشتغال است.

-به اقدام ملی مردم، رهنمودهای رهبر انقلاب و دستیابی به حقوق ملت در برابر استکبار جهانی افتخار می کنیم.

-دیگر نمی توانند دور انتخاب ملت ایران دیوار بکشند؛ امروز به هر مقدار و هر کسی بخواهیم نفت می فروشیم.

-برجام، راه انتخابی ملت برای تعامل سازنده با جهان و رقابت در بازار بین المللی است.

-آنها که از ایران هراسی سخن می گفتند؛ امروز به لکنت افتاده اند.

-آرامش در اقتصاد و گشایش در سیاست خارجی مسیر حرکت دولت بوده و هست. عهد شکنان را مجبور می کنیم قدم به قدم تعهداتشان را عمل کنند. هر روز با گشایش نوینی در فناوری هسته ای و ارتباط با بانکهای بین المللی مواجهیم. امروز آب سنگین را به صورت نقد به آمریکا و روسیه می فروشیم.

-افزایش 40 درصدی تسهیلات به صنعت، به معنی حرکت در مسیر رونق اقتصادی است.

-مبنای دولت ترمیم مداوم کابینه نیست؛ تثبیت دولت قاعده اصلی است. دولت تا روز آخر پای پیمان با مردم خواهد ایستاد و از تخریبها هراسی ندارد. آنچه برای دولت مهم است خشنودی خداوند، رضایت ملت و اقتدار ایران است.

-هر زمان احساس کنیم که نیاز به تغییر سرعت و روش داریم، تردیدی نخواهیم کرد.

-سه وزیری که به مجلس معرفی شده اند؛ در امور فرهنگی و اجتماعی اند. در جلسه دیشب؛ رهبر معظم انقلاب نقش این سه دستگاه در مقابله با آسیب های اجتماعی را برجسته خواندند.

-ریشه بسیاری از آسیبهای اجتماعی نظیر اعتیاد، ترویج نا امیدی در میان جوانان است. علیرغم اقدامات عده ای انقلابی نما؛ امروز همه دنیا اعتراف دارد که ایران بهترین و امن ترین کشور منطقه برای سرمایه گذاری است.

-خواسته من از سلطانی فر ترویج نشاط و روحیه مشارکت در میان جوانان است.

-با فرهنگ باید به مقابله با فساد رفت. ترویج گناه، آنهم به دروغ خلاف اسلام است.

-از خدمات جنتی تقدیر می کنم. صالحی امیری یک جامعه شناس نخبه فرهنگی با مدیریت اثبات شده است. وظیفه وزارت ارشاد جذب اهالی فرهنگ و هنر، کاهش شکافهای اجتماعی و ترویج فضیلت هاست.

-از اخلاق حسنه و تلاش دکتر گودرزی تشکر می کنم. با مدیریت خوب سلطانی فر شاهد تحرک و تحولات مثبت در امور ورزش و جوانان خواهیم بود.

-دکتر فانی با دلسوزی و تلاش بسیاری از مشکلات را برطرف کرد. کار فرهنگی قابل قیمت گذاری نیست. وزارتخانه های آموزش و پرورش و آموزش عالی باید بهم نزدیک شوند. دکتر دانش آشتیانی خدمات فراوانی در دفاع مقدس داشته و از متخصصین ارزشمند مدیریت در آموزش عالی و آموزش و پرورش است. تردیدی ندارم که آموزش و پرورش با حضور دکتر دانش آشتیانی متحول خواهد شد.
09:12: آغاز سخنرانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس
سخنرانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس لحظاتی پیش آغاز شد.

حجت‌الااسلام والمسلمین حسن روحانی که برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود صبح امروز به مجلس شورای اسلامی رفته است، لحظاتی پیش سخنرانی خود را در دفاع از دانش آشتیانی، سلطانی فر و صالحی امیری آغاز کرد.

روحانی یک ساعت فرصت دارد تا از وزرای پیشنهادی خود دفاع کند.
08:50 نظر منفی فراکسیون ولایت به آشتیانی و صالحی امیری
عضو فراکسیون ولایت با بیان اینکه در جلسه مجمع عمومی فراکسیون ولایت رای‌گیری در خصوص وزرای پیشنهادی انجام نشد، گفت: جو جلسه نسبت به دانش آشتیانی و صالحی امیری منفی بود.

محمدجواد ابطحی در خصوص جلسه فراکسیون ولایت با سه وزیر پیشنهادی گفت: جو جلسه نسبت به آقای آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی منفی بود.

نماینده مردم خمینی شهر اظهار داشت: بعضی از اعضای فراکسیون نسبت به رزومه کاری و سابقه سیاسی این افراد انتقاد داشتند.

ابطحی گفت: یکی از نمایندگان از آقای آشتیانی خواست فتنه را محکوم کنند که ایشان سکوت کرد و این کار را انجام نداد.
08:44: جزئیات برنامه جلسه رای اعتماد به وزرا
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی صبح امروز رای اعتماد به وزرای پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش را بررسی خواهند کرد که می توان گفت قبل از جلسه علنی تکلیف وزرا در فراکسیون های سیاسی مجلس مشخص شده است.

عصر دوشنبه وزرای پیشنهادی در جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید در حالی حضور خواهند یافت که پیش از این شورای مرکزی فراکسیون امید اعلام کرده است که نظرش در مورد سه وزیر پیشنهادی مثبت است.

مجمع عمومی فراکسیون ولایت شامل فراکسیون های مستقلان و اصولگرایان نیز صبح روز سه شنبه ساعت ۶.۳۰ به دعوت علی لاریجانی رئیس فراکسیون ولایت با حضور وزرای پیشنهادی تشکیل جلسه خواهد داد تا برنامه وزرای پیشنهادی مورد بررسی قرار گیرد احتمال رای گیری در مورد هر یک از وزرا در جلسه مجمع عمومی فراکسیون ولایت وجود دارد.

صبح روز سه شنبه جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی ساعت ۸ صبح آغاز می شود. طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در موارد معرفی یک یا چند وزیر (کمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اولیه رئیس جمهور به مدت یک ساعت بدون بحث در کلیات برنامه‌ ها و ترکیب هیأت‌ وزیران آغاز می شود.

در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و موافق هرکدام برای مدت پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس جمهور به مدت سی دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت. بحث و بررسی برای تک تک وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می‌ گیرد، رئیس جمهور می‌ تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به ‌طور یکجا از آنان دفاع نماید. پس از آن رأی‌ گیری به عمل می‌ آید و شمارش و اعلام نتیجه آراء پس از رأی‌ گیری برای همه وزرا صورت خواهد گرفت. سؤالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.

بر این اساس امروز ابتدا رئیس جمهور سخنرانی می کند البته رئیس جمهور می تواند در آخر جلسه هم سخنرانی کند. بعد از آن بررسی رای اعتماد به فخرالدین دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستور کار قرار می گیرد که نیم ساعت مخالفان و نیم ساعت موافقان و نیم ساعت هم وزیر پیشنهادی سخنرانی خواهد کرد.

بعد از آن بررسی رای اعتماد به رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار قرار می گیرد که احتمالا سخنرانی موافقان و مخالفان و وزیر پیشنهادی به نوبت عصر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی کشیده خواهد شد.

طبق آیین نامه مجلس نوبت صبح مجلس ساعت ۱۲ به پایان رسیده و نوبت عصر مجلس ساعت ۱۴ آغاز می شود. در نوبت عصر بررسی رای اعتماد به مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نیز در دستور کار قرار می گیرد. در پیان نمایندگان رای اعتماد و یا عدم اعتماد به وزرای پیشنهادی را در گلدان ها می ریزند. جلسه نوبت صبح و عصر روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی برای بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی به صورت زنده از شبکه خبر پخش خواهد شد.
08:37 حمایت قاطع فراکسیون امید از وزرای پیشنهادی
رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: از زمانی که آقای رئیس‌جمهور سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ، ورزش و فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مجلس معرفی کردند فراکسیون امید هم فعالیت خود را در این راستا آغاز کرد . برخی اعضای فراکسیون سوالات کلی در این زمینه داشتند که ما این موضوع را در جلسه ای با نمایندگان دولت آقایان امیری و نوبخت مورد بررسی قرار دادیم و به سوالات و ابهامات دوستان پاسخ داده شد البته ما وارد مصادیق نشدیم بلکه در مورد تعیین کابینه و ضرورت آن و جهت گیری دولت مباحثی مطرح شد و بلافاصله سه کمیته در فراکسیون تشکیل شد تا برنامه های سه وزیر پیشنهادی ، عملکرد و شایستگی را مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود:‌همچنین دوستان ما در کمیسیون های مختلف حضور داشتند و وزرای پیشنهادی با مجامع مختلف استانی جلساتی را برگزار کردند. ما همچنین در شورای مرکزی فراکسیون مرکب ازچهل نفر از اعضا که نمایندگان استان ها هستند در این رابطه به جمع بندی رسیدیم . جمع بندی کلی شورای مرکزی حمایت از سه وزیر پیشنهادی بود که انگیزه بالایی برای خدمت در کابینه دولت یازدهم دارند و بدون توجه به اینکه مدت فعالیت آن‌ها هشت تا نه ماه است با نگاه دراز مدت برنامه های خود را ارائه دادند، اشراف خوبی بر مسائل داشتند و به سوالات چالشی دوستان پاسخ دادند.

عارف با اشاره به سوابق اجرایی ،‌تعهد و شایستگی های سه وزیر پیشنهادی اضافه کرد:‌جلسه امروز فراکسیون امید جلسه نهایی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بود که پس از ارائه گزارش کمیته ها آقایان سلطانی فر، صالحی امیری و دانش آشتیانی کلیات برنامه های خود را مطرح کردند ودر نهایت فراکسیون امید برای حمایت از سه وزیر پیشنهادی به اجماع رسید. امیدواریم مجلس دهم هم همراهی و هماهنگی خود را با دولت نشان دهد و به جز وزرایی که شایستگی لازم را برای این سه وزارت خانه مهم دارند اعتماد کند.

به عنوان یک نماینده کوچک از همه همکارانم می خواهم فراتر از مسائل سیاسی و جناحی به موضوع رای اعتماد نگاه کنند و با رای بالای خود به وزرای پیشنهادی اجازه دهند دولت با قدرت کار خود را به پیش برد. وی با بیان اینکه وزارت خانه های آموزش و پرورش ، ورزش و ارشاد نقش مهمی در پیگیری مطالبات اقشار مربوطه از جمله معلمان ، فرهنگیان ، هنرمندان ، اصحاب رسانه ،‌جوانان و ورزشکاران دارند، اضافه کرد: امیدواریم با رای بالای مجلس به وزرای پیشنهادی این افراد با تمام قوا به میدان بیایند و با همسوی خوب مجلس و فراکسیون ها و افراد مختلف دغدغه ها و مطالبات مردم برآورده شود . پیش بینی من هم این است که آقایان سلطانی فر ،‌صالحی امیری و دانش آشتیانی با رای خوبی در وزارت خانه های مربوطه مستقر خواهند شد چرا که همه نمایندگان اهمیت این سه و زرات خانه را می دانند و اگر قرار باشد این وزارت خانه با سرپرست اداره شوند مشکلاتی برای این سه بخش به وجود می آید.

رئیس فراکسیون امید ادامه داد: به عنوان یک نماینده کوچک از همه همکارانم می خواهم فراتر از مسائل سیاسی و جناحی به موضوع رای اعتماد نگاه کنند و با رای بالای خود به وزرای پیشنهادی اجازه دهند دولت با قدرت کار خود را به پیش برد.

وی با اشاره به سوابق آشنایی خود با وزرای پیشنهادی دولت اضافه کرد:‌من در طول سی سال گذشته ارتباطاتی با آقایان صالحی امیری، دانش آشتیانی و سلطانی فر داشتم . آقای دانش آشتیانی در دوران دفاع مقدس معاون جنگ وزارت علوم بود و نقش مهمی در تشویق دانشجویان به حضور در جبهه ها ایفا کرد. ایشان چهره برجسته علمی و فرهنگی است که خدمات اش در آموزش و پرورش روشن است و امیدواریم همانند دو وزیر پیشنهادی دیگر رای بالایی کسب کند.

عارف یادآور شد:‌آقای سلطانی فر نیز در زمان دولت اصلاحات استاندار و معاون استاندار بودند و فردی با انگیزه و علاقمند به حل و فصل مشکلات هستند که عملکرد موافقی در سازمان میراث فرهنگی داشتند. آقای صالحی امیری هم چهره فرهنگی است که من ارتباط کاری نزدیکی با ایشان داشتم و مطمئنم با شناخت خوبی که از حوزه فرهنگ و هنر دارند می‌توانند در وزارت ارشاد موفق باشند و به مطالبات صاحبان فرهنگ، هنر و رسانه و چالش های بخش فرهنگ پاسخ دهند.

رئیس فراکسیون امید مجلس در پایان با اشاره به طرح برخی گلایه ها از سوی اعضای فراکسیون امید نسبت به دولت نیز گفت: انگیزه اصلی این گلایه ها اصلاح کار و پیشرفت دولت است . هیچ کدام از اعضای فراکسیون به دنبال مسائل شخصی نبودند و ما در هفته های اخیر در تعامل با دولت ، دولت را حمایت کرده ایم و در عین حال سعی داریم مطالبات مردم را به بهترین نحو به دولت منعکس کنیم.
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس رسیدگی به صلاحیت و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان را به عنوان اولین دستور کار جلسه علنی امروز قرائت کرد.

وی همچنین اظهار کرد: طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی، لایحه فارس جوانان و رسیدگی به تشکیل هیات حل اختلاف استان ها و وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی شهر و روستا از دیگر دستورهای امروز مجلس است.
08:22: روحانی وارد مجلس شد
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان برای دفاع از وزاری پیشنهادی خود لحظاتی پیش وارد صحن علنی مجلس شد.

با استقبال علی مطهری نائب رئیس مجلس رئیس جمهور و همراهان وی به منظور دفاع از برنامه های وزرای پیشنهادی دولت در وزارتخانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و ورزش و جوانان وارد مجلس شدند.

امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، دهقان وزیر دفاع نیز همراه رئیس جمهور بودند و همچنین تعدادی از نمایندگان برای ورود رئیس جمهور به مجلس به استقبال وی رفتند.

برای ورود به کانال تلگرام فرادید کلیک کنید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید