حفظ برجام اولویت اتحادیه اروپاست

کد خبر : ۲۹۴۲۶
بازدید : ۱۰۸۳

در حالی که نزدیکان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از ضرورت بازنگری در توافق اتمی با ایران سخن می‌گوید، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این توافق دفاع کرده و گفته که پایدار ماندن برجام و اجرای آن از اولویت‌های اتحادیه اروپا است.

موگرینی شب گذشته در پایان یک نشست غیررسمی با وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که برای بررسی روابط این اتحادیه با آمریکای تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ تشکیل شده بود، گفت: "برجام یک توافق دوجانبه نیست بلکه توافقی چندجانبه است که شورای امنیت سازمان ملل هم بر آن صحه گذاشته است".

وزرای امور خارجه بریتانیا و فرانسه در جلسه غیررسمی شب گذشته حضور نداشته‌اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که اجرای برجام نه تنها به نفع اتحادیه اروپا بلکه به نفع سازمان ملل متحد است و وظیفه این سازمان است که اجرای کامل آن را تضمین کند.

همزمان با نشست غیررسمی وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا، جان بولتون از چهره‌های نومحافظه کار در دولت جورج بوش که از گزینه‌های احتمالی وزارت خارجه در دولت دونالد ترامپ هم خوانده می‌شود، با انتشار مقاله‌ای از ترامپ خواسته تا در اولین روزهای ریاست جمهوری‌اش توافق برجام را لغو کند.

دوره ریاست جمهوری ترامپ حدود دو ماه دیگر آغاز می‌شود.

بولتون در این مقاله که در وب سایت روزنامه نیویورک پست منتشر شده، لغو برجام در اولین روزهای حضور رئیس‌جمهور جدید در کاخ سفید را "اقدامی شجاعانه" خوانده و گفته است که برای اجرای این تصمیم "دیپلماسی قابل‌توجهی" باید به خرج داد.

کمتر از یک هفته پیش، ولید فارس، یکی از مشاوران ترامپ گفته بود که دولت آینده آمریکا برجام را مورد بازبینی قرار خواهد داد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید