تجربیاتی از موفقیت‌های برندینگ

بارها اتفاق افتاده که اطرافیان شما در مقابل پیشنهاد یا نظری که ارائه داده اید، شما را تشویق کرده و با هیجان از ایده فوق العاده شما استقبال کرده و شما را فردی خلاق توصیف کرده اند. با این حال در مدت کوتاهی آن ایده و نظر را به فراموشی سپرده و به ادامه زندگی روزمره خود پرداخته اید. در حالی که خوب است بدانید، رشد و ارتقای تمدن بشر همواره محصول ایده های خلاقانه ای بوده که در گام اول توسط خود فرد جدی گرفته شده اند.

کد خبر : ۳۲۹۰۲
بازدید : ۲۰۴۱
بارها اتفاق افتاده که اطرافیان شما در مقابل پیشنهاد یا نظری که ارائه داده اید، شما را تشویق کرده و با هیجان از ایده فوق العاده شما استقبال کرده و شما را فردی خلاق توصیف کرده اند. با این حال در مدت کوتاهی آن ایده و نظر را به فراموشی سپرده و به ادامه زندگی روزمره خود پرداخته اید. در حالی که خوب است بدانید، رشد و ارتقای تمدن بشر همواره محصول ایده های خلاقانه ای بوده که در گام اول توسط خود فرد جدی گرفته شده اند.

به گزارش خلاقیت، همیشه هر تحولی و هر موفقیتی با یک ایده آغاز می شود؛ ایده ای که از درون شما زاده می شود و ذهن و عمل شما را با خود همراه می سازد و تا جایی پیش می رود که ممکن است نه تنها سرنوشت شما، بلکه سرنوشت اطرافیان تان، جامعه و حتی بشریت را تغییر دهد.

در دنیا کم نبوده اند ایده هایی که تاریخ تحول و تمدن بشری را وارد مرحله نوینی کرده اند؛ ایده هایی کوچک که از یک ذهن خلاق متولد شده اند، جدی گرفته شده و آنگاه راه خود را باز کرده اند.

موفقیت و به عرصه عمل در آمدن یک ایده در گام اول محصول جدیت صاحب ایده است که ناخودآگاه یا عامدانه برای به سرانجام رساندن و پیشبرد آن حداقل چهار اصل را در نظر داشته اند که می تواند برای شما هم مفید باشد:

اول باید اهل تلاش و پشتکار باشید. افرادی که این ویژگی را نداشته باشند غالبا نمی توانند چیزی بیش از وظایف روزمره زندگی را انجام دهند.

دومین اصلی که می تواند به شما برای رسیدن به موفقیت ایده تان کمک کند زمانبندی و برنامه ریزی است. هیچ گاه تصور نکنید زمان نامحدودی برای انجام امور در اختیار دارید، بلکه همواره فعالیت های مورد نیاز را آنالیز کرده و مشخص کنید برای هر کدام چه بازه زمانی مورد نیاز است و به برنامه خود پایبند باشید. استفاده از روش هایی مانند جعبه زمان (Time Boxing) می تواند به شما در انجام برنامه های مشخص در زمان محدود کمک کند.

نکته سوم بررسی و مطالعه دانش روز است. ببینید در خصوص ایده شما دانش و تجربیات بشری در چه سطحی قرار دارد، این موضوع مانع از دوباره کاری یا به بیراهه رفتن شما می شود.

در نهایت باید بدانید که یک ایده خوب محصول یک ذهن خلاق است. ذهن خلاق همواره مانند کبوتری در حال پرواز از نقطه ای به نقطه دیگر است. ضمن آن که نباید مانع پرواز کبوتر ذهن بشوید، نباید اجازه دهید که تمرکز را از شما بگیرد و باعث انحراف در برنامه زمانبندی و کاری شما بشود اما از کجا کار خود را آغاز می کنیم؟

محیط اطراف شما سرشار از فرصت ها و محدودیت هاست. فرصت ها را پیدا و بر محدودیت ها با استفاده از فرصت ها و امکانات تان غلبه کنید، بنابراین بهتر است در ابتدا برای خود یک تحلیل SOWT کوچک انجام دهید.

شما با دو دسته امکانات و دو دسته از چالش ها مواجهید؛ یک دسته امکاناتی است که خود شما در اختیار دارید و دسته دیگر امکاناتی است که محیط اطراف یا محیط مرتبط با ایده شما، در اختیارتان قرار می دهد. به همین نسبت شما با دو دسته چالش مواجهید؛ یک دسته چالش هایی مرتبط با مشکلات و ناتوانایی های شخصی شماست و دسته دیگر چالش هایی است که جنبه بیرونی دارد و از خارج بر ایده شما تاثیر منفی می گذارد.

بهترین راهبرد عملیاتی برای شما آنجایی است که نقاط قوت شخصی شما با امکانات بیرونی همراه می شود و طبیعتا چالش برانگیزترین مشکل زمانی است که نقاط ضعف شما با تهدیدها و چالش های بیرونی هم راستا هستند. در چنین حالتی بهتر است تلاش کنید نقاط ضعف تان را برطرف کنید. اما شما دو راهبرد دیگر را هم باید در نظر داشته باشید؛ راهبرد اول، استفاده از نقاط قوت فردی برای غلبه بر تهدیدهای بیرونی است و دیگری استفاده از فرصت ها و امکانات بیرونی برای چیره شدن بر نقاط ضعف تان است. این روش آنالیز برای رسیدن به تحلیلی اولیه در رابطه با موفقیت ایده تان بسیار مناسب و کاربردی است.

در نهایت باید بدانیم ذهن همه ما کم و بیش مخزن بسیاری از ایده های خلاقانه است اما آنچه مانع عملیاتی شدن این ایده هاست، در واقع جدی گرفته نشدن و همچنین نبود مهارت ها و دانش عملیاتی است؛ مهارت و دانشی که به خدمت ایده های خلاق در می آیند و می توانند زندگی ما را بهبود، کسب و کار ما را رونق و جایگاه اجتماعی ما را ارتقا دهند.

کادبری یک برند معتبر جهانی در زمینه تولید مواد قنادی بوده و بعد از ریگلیز دومین برند معتبر جهان و در سال ۱۸۳۴ در بیرمنگام انگلیس تاسیس شده است. تقریبا همه، کادبری و آن چه عرضه می کند را می شناسند. مستر برندِ کادبری (Cadbury) در واقع شامل گستره متنوعی از محصولاتی چون فلیک (Flake)، دیری میلک (Dairy Milk)، کرانچی (Crunchie) و روزِز (Roses) است. هر کدام از این محصولات خود را در ذهن ما ثبت کرده اند؛ چرا که با آنها بزرگ شده ایم و آنها تداعی کننده مراسم های خاص زندگی شخصی مان هستند.

از دهه ۱۹۹۰ به بعد، کادبری توسعه یافت و برنامه بازاریابی حضور را به عنوان راهی موثر برای ارتقای مستربرندِ کادبری در بریتانیا، به اجرا در آورد. استراتژی آنها انتخاب مکان های مهم در شهربازی ها، مراکز خرید و فرودگاه ها برای انتقال ارزش های کادبری و افزایش میزان دسترسی به محصولات بود.

این مطالعه موردی، به بررسی یک برند جدید و جذاب - کافه کادبری - می پردازد که نشان می دهد چگونه ایده های کوچک به کار گرفته شده توسط این برند، موفق از آب درآمده و بر شهرت و اعتبار کادبری افزوده است. این موفقیت با حضوری پر سروصدا و متقاعد کردن مشتری به انتخاب دوباره کادبری، به دست آمده است.

طرح پایلوت و آزمایشی کافه کادبری در هشتم دسامبر ۲۰۰۰ و در ساختمان سه طبقه متعلق به دوره جورجین در قرن ۱۸ و در مرکز بت (Bath) که یک مقصد توریستی شلوغ و میراث فرهنگی جهانی می باشد، افتتاح شد. این مکان با دقت انتخاب شده بود تا برند جدید را به عنوان یک تجربه به یادماندنی برای مشتری های تیزبین و حساس جا بیندازد.

موقعیت برند
موقعیت برند، به معنی ایجاد جایگاه و فضایی برای یک کالا در بازار است. کافه کادبری شرایطی را فراهم می کند تا مشتریان در حالی که از یک سفارش عالی لذت می برند، تجربه ای سه بعدی از برند نیز داشته باشند. مصرف کنندگان، برند را در فضایی سه بعدی تجربه می کنند. کافه کادبری فضایی گرم، دوستانه و امروزی را به وجود آورده که مشتریان می توانند با شکلات های کادبری حسابی سر خودشان را گرم کنند.

برای به دست آوردن این جایگاه برتر، کافه کادبری می بایست تجربه ای متفاوت از کافی شاپ ها و خرده فروشی های شکلات در خیابان های پر زرق و برق و مراکز خرید ایجاد می کرد. همه تجربه کافه کادبری به دلی از عزا در آوردن مشتری با شکلات بر می گردد. تاکید روی شکلات است؛ پیشنهاد انواع زیادی از محصولات که مشتریان نمی توانند همانند آنها را در جای دیگری پیدا کنند. تصاویر در و دیوار حاکی از آن است که قلب این پیشنهاد، تجربه شکلات در خانه ای شکلاتی از جنس کافه است که با خرده فروشی شکلات و هدایا و محصولات بیرون بر تکمیل می شود.

ارزش های برند
ارزش های برند، موارد مشخصی هستند که یک برند، آنها را تبلیغ می کند؛ ارزش هایی مانند قابل اطمینان بودن، کیفیت و غیره. در مورد کافه کادبری، ارزش ها به گونه ای انتخاب شده اند که حاوی پیام «کادبری را انتخاب کنید» برای مشتریان باشند.

این ارزش های کلیدی عبارتند از:
ناب بودن: تجربه ناب خرید محصولات خوشمزه شکلاتی و غیرشکلاتی در یک محیط با کیفیت.

کیفیت بالا: بهترین قهوه، کیک های بی نظیر و باگت های تازه.

سرویس دهی دوستانه: کارکنان کافه کادبری با مشتریان همانند مهمان برخورد کرده و از همان لحظه ورود، با خوشرویی از آنها استقبال می کنند.

تازگی: در زمینه توسعه محصول تاکید روی نوآوری است؛ به عنوان مثال، شکلات های تند یا کیک های شکلاتی فوتبالی.

شهرت شکلات کادبری: انواع مختلفی از شکلات های تلخ مورد استفاده قرار می گیرند اما تمامی شکلات های شیری، مزه واقعی شکلات کادبری را عرضه می کنند.

جذب بزرگسالان: تاکید بر تولید محصول باب ذائقه بزرگسالان است. البته از آنجایی که کودکان نیز شکلات های کادبری را دوست دارند، برای آنها بسته های غذایی داخل جعبه های جایزه یووی شکل درست شده است.

آرامش: کافه جو آرامش بخشی دارد که نتیجه سرویس دهی دوستانه دکوراسیون داخلی و مطبوع بودن کل فضای کافه است.

امروزی بودن: طراحی و فضای کافه پویا، امروزی و نوآورانه است.

تحقق اهداف تجاری
برای اینکه هرگونه استراتژی کسب و کار را اجرا کنیم نخست لازم است مجموعه ای از اهداف را تعریف کرده تا مسیر مشخصی برای رسیدن به موفقیت و نظارت بر آن در طول زمان، طراحی شود. در ساخت و ایجاد کافه کادبری چهار هدف وجود داشت که عبارتند از:

انتقال ارزش های مستربرندِ کادبری به کمک نشان دادن تصویری مدرن و مرتبط.

تغییر نگرش و درک عمومی با شکلات مخصوص کادبری در کنار محصولات روزمره.

کاهش وابستگی کادبری به کانال های خرده فروشی سنتی، با ایجاد مسیرهای جایگزین برای ورود به بازار.

کسب درآمد اضافی
به منظور بررسی عملکرد کادبری، در راستای رسیدن به این اهداف چند شاخص انتخاب شد:

تعداد مشتری هایی که از در وارد می شوند
تعداد کافه ها
ارزش رسانه ای موقعیت مکانی
اندازه گیری کمّی نگرش مشتریان کافه کادبری و جمعیت محلی به منظور ارزیابی درک مردم نسبت به مستر برند کادبری.

بازار هدف
به دست آوردن تصویر واضحی از افرادی که هسته بازار هدف را تشکیل می دهند، ضروری است. وقتی چنین اطلاعاتی داشته باشید، می توانید بهترین شیوه برای دسترسی و جذب این بازار را انتخاب کنید.

پس از آن که کادبری تحقیق در مورد بازار هدایا را شروع کرد، به تحلیل اطلاعات بازار در مورد قهوه خوری ها و کافه مارکت ها پرداخت. نتایج تحقیق نشان داد که مفهوم کافه به طور مشخص، زن های بین ۲۵ تا ۴۵ ساله دسته ABC1 را جذب می کند. این تحقیق در عمل هم مورد تایید قرار گرفت.

در حال حاضر، ۷۵ درصد از مشتریان خانم و ۷۴ درصد از مشتریان جزو دسته ABC1 هستند.

انتخاب موقعیت مکانی مناسب
پس از شناخت بازار هدف، کادبری به تحقیق درباره انتخاب مکان پرداخت، مکانی که بتواند زن های بین ۲۵ تا ۴۵ سال با درآمدهای بالا را که مشتریان همیشگی کافه ها هستند، به خود جذب کند.

افزون بر این، مکان مورد نظر باید ویژگی های اقتصادی و عملی دیگری نیز داشته باشد:

قرار گرفتن در یک موقعیت تجاری مهم؛ در محدوده اصلی خرید شهر با جمعیتی بالای ۱۰۰ هزار نفر و البته جمعیتیِ مرفه.

فروشگاهی دو بر، برای دیده شدن
بالا بودن تعداد عابران در همه ایام سال - حداقل ۵۰ هزار عابر به صورت هفتگی، پنج هزار عابر در هر یک ساعت در روزهای هفته و ۱۰ هزار عابر در روز شنبه
مساحتی بین دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ فوت مربع
مجوز کترینگ و خرده فروشی

ساختمان کافه باید در یک مکان با پرستیژ و با شخصیت قرار داشته باشد تا تجربه لوکس بودن و رضایت مندی از محصول را تضمین کند.

انجام درست این مرحله حیاتی بود، چرا که کترینگ و خرده فروشی به یکدیگر وابسته هستند. مثلا تجربه مشتریان از کترینگ با کیفیت بالا و خوشمزه و فراوان، تصویر برتر کالاهایی را که می خرند، تقویت می کند.

در چنین فضایی می توان کیک ها و شکلات های با کیفیت را با قیمت بالاتری فروخت.

وقتی مشتریان از محصولات در صندلی ها یا راحتی های کادبری لذت می برند، احتمالا به خرید این محصولات و استفاده از آنها در خانه یا هدیه دادن آنها نیز ترغیب می شوند.

هدف کادبری تشویق مشتریان به خرید و صرف غذا در کافه کادبری است، بنابراین نمای بیرونی کافه بسیار اهمیت دارد. دو بر بودن نمای مغازه ایده آل است، از این جهت که مردم با یک نگاه از خیابان می توانند تنوع محصول و خدماتی که عرضه می شود را مشاهده کنند. همچنین، صندلی هایی که در محوطه و فضای آزاد قرار دارند، توجه عابران را به سِرو غذا و نوشیدنی ها جلب می کند.

راهنمای طراحی داخلی
طراحی همواره اهمیت زیادی دارد. هدف از طراحی داخلی کافه کادبری، لذت بردن مشتریان از تجربه بی نظیر خرید و کترینگ است؛ داشتن تجربه ای همانند سفر از لحظه ای که وارد می شوند تا وقتی که کافه را ترک می کنند. بنابراین برای سرویس دهی مناسب به مشتریان، باید ارتباط خوبی میان قسمت های پشتی (سرویس های بهداشتی و انبار) و سایر قسمت ها برقرار باشد.

وقتی که مشتری وارد قسمت خرید می شود، صندوق و نمایشگر آن کاملا قابل مشاهده است؛ صندوق هم به قسمت خرده فروشی و هم به قسمت خریدهای بیرون بر خدمات ارائه می دهد. پیشخوان صندوق باب طبع بزرگسالان بوده و از طراحی مدرن و پیچیده ای برخوردار است و از چوب آلبالو با حاشیه های استیل شفاف ساخته شده است.

وقتی مشتری روی سطح چوبی قدم بر می دارد، صدای پایش به سروصداهای این قسمت از کافه کادبری اضافه می شود و حس خوبی به وجود می آورد. مشتری پس از آن به گشت و گذار در قسمت خریدهای کوچک می پردازد که عرضه کننده محصولات شکلاتی و غیرشکلاتی است.

در قسمت خرید، نشانه های بسیاری مشتریان را به بازدید از محوطه کافه در طبقه بالا تشویق می کند. پخش صدای ضبط شده ای از همهمه کافه در ابتدای راه پله ها، مشتریان را برای دیدن طبقه بالا کنجکاو می کند. موسیقی های متنوعی از جاز گرفته تا سول مطابق سلیقه بازار هدف نیز به گوش می رسد.

در قسمت پیشخوان، مشتری می تواند از میان انواع زیادی از کیک هایی که هر کدام به آدم چشمک می زنند، غذاهای خوشمزه و ادویه دار، بستنی و نوشیدنی هایی که توسط کارکنان خونگرم و مهربان سرو می شوند، انتخاب کند. بیشتر مشتریان بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در محوطه کافه می مانند.

وقتی مشتری به گذراندن وقت بیشتری در کافه متمایل می شود، نشانه ها او را به سمت مبل ها و راحتی ها هدایت می کنند. مبلمان ها و کاناپه ها نماد راحتی و آسودگی این بخش متمایز کافه هستند. ترکیب صندلی های نرم و میزهای کوتاه، حس در خانه بودن و لم دادن روی مبل راحتی را به مشتریان می دهند. زمانی که مشتری کافه کادبری را ترک می کند، خریدهایش در بسته بندی مخصوص کادبری گذاشته می شود تا یادآور همیشگی این تجربه باشند.

هویت شرکتی
به عنوان نمادی برای مستر برند کادبری، فضاهای درونی و بیرونی کافه طوری طراحی شده اند که با برندهای متمایز کادبری که بخشی از خانواده کادبری هستند، پیوند برقرار کنند.

هویت شرکتی (Corporate identity) کافه کادبری از سه جزء مختلف تشکیل شده است:

مستر برند کادبری
لوگوی کافه کادبری، پالت رنگی، استیل تیپوگرافیک و پالت تصویری
آیکون های کافه کادبری که به نمایش و تمایز کل محصولات عرضه شده کمک می کند.

از این عناصر طراحی به دقت درون محیط کافه استفاده شده تا تصویری قوی و پایدار را ایجاد کند.

جا انداختن برند
همه چیز باید بازتاب نیازمندی های بازار هدف باشد. به عنوان مثال منوها با دقت و در تناسب با خواست مشتری ها در ساعات مختلف روز طراحی شده اند. منوی غذاهای خوشمزه شامل باگت های تازه پخته شده با مخلفات جدید و پتینی های داغ است. منو کیک ها، شامل انواع مختلفی از کیک های تازه و خوشمزه است و همچنین بستنی های متنوعی را هم دربر می گیرد.

لیست انواع محصولات خرده فروشی کادبری عبارت است از:

سنتی/آشنا: کادبری دایری میلک، روزز و میلک تِرِی

تجربه شکلات: کادبری ترافل و فاندو (نوعی شیرینی) همراه با شکلات مایع

پرخوری/هدیه: شکلات های قلبی

سلف سرویس: گستره متنوعی از فاژ (نوعی شیرینی که با شیر و شکلات و شکر درست می شود) و بستنی ها

تازگی/کودکان: کیک های فوتبالی شکلاتی در اندازه واقعیاداره کافه کادبری

خودِ کادبری، کافه کادبری را اداره نمی کند، در واقع کادبری با یک پیمانکار مستقل برای اداره کافه و کارکنانش قرارداد بسته است.

این بدان معناست که کادبری می تواند کیفیت کافه را بدون درگیر شدن در عملیات روزانه، کنترل کند. قرارداد اجرایی امضا شده شامل لیستی از معیارهاست تا عملکرد کافه با اهداف مشخص شده توسط کادبری مطابقت داشته باشد.

نتیجه گیری
کادبری یکی از بهترین برندها در دنیای امروز است. کادبری برندی به لحاظ کیفی از سطح بسیار بالایی برخوردار است و رضایت مشتری ها را جلب می کند. رشد روز افزون کافه کادبری چون پرچمی برافراشته، شهرت و اعتبار مستر برند کادبری را به نمایش می گذارد و در عین حال، به مشتری های خود این امکان را می دهد تا در محیطی گرم و صمیمی با محصولاتی با کیفیتِ بالا، دلی از عزا دربیاورند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید