یورش شبانه به باغ قدیمی تهران با بیل مکانیکی

در ادامۀ داستان تکراری تخریب باغات تهران، شب دوازدهم بهمن و پس از پیگیری‌های بسیار همسایگان خانه‌باغی مصادره‌ای در منطقه یک تهران متعلق به بنیاد مستضعفان، مبنی‌بر توقف تخریب باغ و درختان آن، سازنده شبانه با بیل مکانیکی به جان درختان باغ افتاد و تعداد زیادی از درختان آن را قطع کرد.

کد خبر : ۳۳۵۰۲
بازدید : ۱۱۵۶
در ادامۀ داستان تکراری تخریب باغات تهران، شب دوازدهم بهمن و پس از پیگیری‌های بسیار همسایگان خانه‌باغی مصادره‌ای در منطقه یک تهران متعلق به بنیاد مستضعفان، مبنی‌بر توقف تخریب باغ و درختان آن، سازنده شبانه با بیل مکانیکی به جان درختان باغ افتاد و تعداد زیادی از درختان آن را قطع کرد.

به گزارش شرق، فیلمی که یکی از همسایگان از روند تخریب باغ و ریشه‌کن‌کردن درختان آن گرفته، نشان می‌دهد درختان موجود در باغ با بیل مکانیکی به شیوه‌ای عجیب و بی‌رحمانه در حال شکستن و قطع شدن هستند.

داستان خانه‌های مصادره‌ای در نقاط مختلف شهر و به‌خصوص در شمال تهران از سه دهه قبل تا به حال به شکلی کش‌دار ادامه دارد و هر روز در پرونده‌ای جدید هر کدام سرنوشتی پیدا می‌کنند. اگر عاقبت پلاسکو به‌عنوان یکی از اموال مصادره‌ای پس از نزدیک به چهار دهه بی‌توجهی و عدم رسیدگی، بر سر کسبه و آتش‌نشانان آوار شد، حالا عاقبت خانه‌باغی با بیش از چهار ‌هزار و ٧٠٠ متر مساحت و دارابودن بیش از ٣٠٠ اصله درخت کهنسال در محیط داخلی و بَرِ این ملک، ویرانی و تبدیل‌شدن به برج و نابودی درختان به وسیله بیل مکانیکی و خشکیده‌شدن تدریجی است.

اگرچه نوشتن گزارش از تخریب باغات تهران تبدیل به یکی از اصلی‌ترین خبرها و گزارش‌های رسانه‌ها در چند سال اخیر شده است و گویا قرار نیست تب باغ‌خواری و درخت‌خواری در شمال تهران آرام بگیرد، سرنوشت باغ‌های تهران تکراری و ناگزیر به سمت سقوط می‌رود و عاقبتی دلخراش جایش را می‌گیرد که راهی به نور ندارد؛ به‌گونه‌ای که به گفته اعضای شورای شهر، در سال‌های اخیر حداقل پنج‌هزار هکتار از باغ‌های تهران به صورت کامل تخریب شده است. در یکی دیگر از تخریب‌های باغات شمال تهران فارغ از اینکه این‌بار مالک، یک ارگان رسمی است، باز هم شهروندان و همسایگان که بیش از همه دلسوز و نگران وضع خودشان و باغ همسایه‌شان هستند پس از دادن انواع نامه به مراجع مسئول، دست‌به‌دامن رسانه‌ها شدند و با ارسال مدارک و مستندات و آخرین فیلم‌ها و عکس‌ها از تجاوز مالک با بیل مکانیکی و انداختن آتش به جان درختان سرمازده، سعی در جلوگیری و توقف این روند داشتند.

همسایگان خانه‌باغ خیابان حسابی در خیابان فرشته تهران معتقدند که در پروانه صادرشده برای این ملک اطلاعات غلط ثبت شده است به‌این‌ترتیب که در نامه شماره ص ا ٨٣ م ۹۲.۵.۱۳ مبنی‌بر عدم وجود درخت در محل احداث بنا و مسیر رمپ، که منجر به صدور جواز با شماره پرونده ١٠٠٥٧٨٨٥ و شماره پروانه ١٠٠٢٤١٤٠ در مورخ ۹۵.۸.۲۵ واقع در باغ مشجر و سرسبز پلاک سی‌وسه خیابان دکتر حسابی مقابل کوی اربابی شده است، تعداد زیادی درخت قدیمی وجود دارد. همسایگان با ارائه مستندات و تصاویر قبل و بعد از عملیات تخریبی در این باغ این ادعای خود را ثبت می‌کنند. در پروانه این ملک آمده است: «این ملک دارای نامه فضای سبز در مرداد سال ٩٢ مبنی‌بر عدم وجود درخت در محل احداث بنا و مسیر رمپ و لزوما حفظ ٢٩٢ اصله درخت در فضای باز و ١٩ اصله درخت در بر و تعهد کاشت در پایان کار می‌باشد»، اما این موضوع از نظر بیش از ١٨ پلاک همسایه این خانه‌باغ که نامه اعتراض به سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نوشته‌اند دروغ محض است و آنها در نامه اعتراضی خود که با امضاي اهالی جمع و ارسال شده است، اسناد خود مبنی‌بر تلاش مالک برای ریختن آهک و گچ پای درختان و سوزاندن آنها را ارائه کرده‌اند.

همسایگان از این ملک به دلیل گرفته‌شدن نور پس از ساخت ساختمان ٣٧ متری (برج ١٥ طبقه) دیواربه‌دیوار ملکشان و ازبین‌رفتن درختان شکایت کرده و برای پیگیری شکایت، یکی از وکلای دادگستری مسئول ارائه نظر کارشناسی می‌شود، او هم در ادامه گزارشی را در صحت و سقم این ادعای همسایگان به دادگاه محل رسیدگی پرونده ارائه می‌دهد. در بخشی از این گزارش ضمن تأیید بریده، قطع و خشک‌شدن تعدادی از درختان این باغ، آمده است: «با توجه به فاصله کمتر از دو متر بین ملک خواهان و خوانده، موجب انسداد نور مستقیم خورشید و صدمات جبران‌ناپذیر به درختان و گیاهان این محدوده می‌شود و از ارزش ملک‌های اطراف می‌کاهد».

در نامه پیگیری همسایگان این خانه‌باغ به چند عضو شورای شهر تهران، کمیسیون شهرسازی شورای شهر در دي ماه ٩٥ در پاسخی که به شهرداری منطقه یک هم ارسال می‌شود، ضمن تأیید خسارت و ضرر این ملک جدید برای همسایگان و رعایت‌نكردن حقوق مکتسبه آنها، اعلام می‌کند: «این موضوع قابلیت پیگیری و طرح در مراجع قانونی همچون دیوان عدالت اداری را دارد و قطعا می‌توان با درایت ارکان شهرداری و پیگیری آن از این موضوع جلوگیری کرد». همچنین در بند دیگری تأکید شده است که «فاصله قسمت جنوبی ساختمان‌های موجود در ضلع شمالی باغ تا ديوار شمالی حداکثر ١١ متر بوده با توجه به اسناد ارائه‌شده از سوی شهرداری مغایر با اصل مشرفیت است و متأسفانه الزام رعایت ضوابط مربوط به حریم اشراف بنا از سوی شهرداری منطقه یک رعایت نشده است».

به گزارش «شرق»، درحالی‌که پیگیری‌های همسایگان و تنها مدافعان خانه‌باغ خیابان حسابی تا ١٢ بهمن به نتیجه‌ای نرسیده بود، در شب ١٢ بهمن همسایگان شاهد ورود یک بیل مکانیکی به این باغ و شروع ریشه‌کنی تعداد زیادی از درختان بودند. (تصاویر این اقدام در «شرق» موجود است) در این تصاویر که تلاش شبانه و سریع مالک (بنیاد مستضعفان) برای تخریب و ریشه‌کنی تعدادی از درختان این باغ ثبت شده است، به‌خوبی می‌توان برعکس ادعای مالک و آنچه در پروانه ثبت‌شده در شهرداری منطقه یک آمده، تعداد درختان را در قسمت‌های مختلف باغ دید. همسایگان پس از این اقدام باز هم ساکت نمانده و نامه‌ای را به حراست شهرداری تهران و البته دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌کنند.

در نامه اهالی محل به حراست شهرداری تهران ضمن تشریح و شهادت به آنچه در چند روز اخیر در خانه‌باغ فوق رخ داده است، تأکید شده: «در جواز صادرشده، به‌صراحت اعلام شده که در محل احداث بنا درختی وجود ندارد درصورتی‌که نامه مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران مبنی‌بر وجود تعدد درختان در پیوست این نامه وجود دارد که به‌روشنی این تخلف را نشان می‌دهد و لذا این تخلف بزرگ از سوی شهرداری منطقه یک که جواز را صادر کرده است جای پیگیری حقوقی دارد و از آن مقام قضائی تقاضای رسیدگی داریم. از سوی دیگر ورود بیل مکانیکی و یورش به سمت درختان و نابودکردن آنها مستحق برخوردهای قانونی و مجازات نقدی و کیفری است و می‌باید شهرداری منطقه یک تا تعیین‌تکلیف این اعمال نادرست و اقدامات بزهکاری سازنده، جلوی هرگونه اقدام مجدد در باغ را می‌گرفت اما اقدامی صورت نگرفته است».

اهالی همسایه باغ خیابان فرشته در ادامه نامه خود به تهدیدات سازنده این ملک اشاره کرده و در نامه خود آورده‌اند: «سازنده اعلام کرده که همه اقدامات خود را با هماهنگی مالک که بنیاد مستضعفان است انجام داده و این مجموعه هم در هماهنگی با شهرداری کارش را انجام داده و در نتیجه امروز و فردا مجوز ادامه کارشان را می‌گیرند و نگران نیستند و از این به‌بعد هم با گونی جلوی دید آنها را می‌گیرند تا داخل باغ دیگر قابل‌رؤيت نباشد». همسایگان همچنین با ارسال تصاویر جدیدی از داخل باغ اعلام کردند که «سازنده با ایجاد اتاقکی در داخل باغ در حال سوزاندن تنه درختان است و تماس‌های آنها به ١٣٧ و ١٨٨٨ شهرداری تهران در این مدت بی‌پاسخ بوده است».

در این میان، شهرداری منطقه یک در پاسخ به «شرق» برخلاف مستندات و تصاویر و فیلم‌هایی كه اهالی در اختیار روزنامه قرار دادند، تأکید داشت که مجوزها قانونی است و توضیح بیشتری ندارند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید