جنجال در برج!
«قاتل اهلی» پرحاشیهترین فیلم جشنواره سیوپنجم است. این گزاره هر چند گزارهای صریح و شفاف است که به قاعده باید در محتوای مطبوعاتی پنهان بماند اما در درستیاش هیچ شک و شبههای نیست.
کد خبر :
۳۳۵۴۰
بازدید :
۱۴۳۰
«قاتل اهلی» پرحاشیهترین فیلم جشنواره سیوپنجم است. این گزاره هر چند گزارهای صریح و شفاف است که به قاعده باید در محتوای مطبوعاتی پنهان بماند اما در درستیاش هیچ شک و شبههای نیست.
حاشیههای فیلم «قاتل اهلی» در هفتمین روز از جشنواره سیوپنجم، هنگامی از پرده برون افتاد که تهیهکننده و کارگردان یک طرف میز نشستند و اختلافات دامنهدارشان را برای طرف دیگر میز که خبرنگاران رسانههای جمعی بودند، بهحدی نمایان کردند که در پایان جلسه نقد و بررسی چیزی جز جنجال در یادها نماند.
جلسه نقد و بررسی فیلم قاتل اهلی که با حضور جمع زیادی از اهالی رسانه و بهطور خاص «ميهمانان ویژه» فیلم برگزار شد، محملی را پیش برد که «متلکپرانی» و گاه مواضع تند و تیز کارگردان و تهیهکننده فضای احساسی و به دور از اصول حرفهای نقد را رقم زد. فضایی که در آن حرفهای گاه بیپرده مطرح شد و اختلافات را در عمقی نشان داد که نه تهیهکننده و نه کارگردان، بعد از اتمام جلسه حاضر به دیدهبوسی در محضر رسانه نشدند.
مسعود کیمیایی که کارگردان فیلم قاتل اهلی است، در بخشی از این جلسه در موضعگیری شفاف گفت: آقای لشگریقوچانی کارشان تبلیغات بوده و این کار را خوب بلدند. او در کنار من در ساخت یک فیلم مشارکت داشته و مطرح شده و هر روز در کنار من عکس گرفته است. حالا که آن دوران تمام شده، میخواهد دوباره آن فضا را ایجاد کند و مسائلی را به وجود بیاورد که دوباره مطرح شود.
کیمیایی که در کسوت سینماییاش هیچ شکی نیست، به نظر کمی عصبی یا خسته میرسید طوری که در طول جلسه بارها و بارها با خبرنگاران و افرادی که سوالی برخلاف میلش طرح ميکردند، موضع میگرفت و بیش از هر چیز مواجهه رودررو و متقابل پیدا میکرد. او در پاسخ به خبرنگاری که گفت فیلم را دوست نداشته و نتوانسته با آن رابطه برقرار کند، گفت: تو نباید هم از این فیلم خوشت میآمد. تو خبرنگار روزنامهای هستی که با مواضعی که دارد نمیتواند از این فیلم خوشش بیاید. کیمیایی حتی در پاسخ به نقد آن خبرنگار به طرح پرسش پرداخت که: تا حالا فیلم ساختهای؟ برو فیلم بساز بعد نقد کن؟!
فضای احساسی هر بار با طرح موضوعی از سوی یکی از حضار که اکثریت آنها میهمانان ویژه بودند و با موضوعاتی که طرح میکردند به نظر برای حمایت از کارگردان آمده بودند، بیشتر میشد؛ حتی وقتی سوالی با این عنوان که خواننده بهعنوان یک موزیسین نمیتواند قابل باور باشد، کیمیایی در تعریف واژه موزیسین با طراح سوال که خود از اهالی صاحبنام موسیقی است به «بگو و مگو» پرداخت و گفت که او خواننده پاپ است نه موزیسین. بعد با طراح سوال مدتی را به مجادله پرداخت که اساسا موزیسین کیست و خواننده چه تعریفی دارد. «پولاد کیمیایی» هم به حمایت از پدر این را مطرح کرد که او خواننده راک است نه پاپ و بعد که طراح سوال گفت که پدر خودتان میگوید که او خواننده پاپ است، بحث فرو نشست!
فضا از این هم ملتهبتر بود. در میانه فیلم تعداد کمی از تماشاگران سالن را ترک کردند و برخی هم در صحنههای مربوط به بازی «پولاد کیمیایی» که از قضا مورد محل اختلاف کارگردان و تهیهکننده هم هست، به خنده رو آوردند.
موضوعی که به موضعگیری پولاد کیمیایی انجامید و او تأکید کرد: آنها پول گرفتهاند و حتی ما قیمت خندیدن آنها را میدانیم. کار در این زمینه بهحدی بالا گرفت که به تبری جستن یکی از خبرنگاران انجامید و بحثهایی را به وجود آورد. آن خبرنگار میگفت: اینجا کاخ رسانه است و همه گمان میکنند تمام کسانی که اینجا حاضرند اهالی رسانه هستند در حالیکه اینطور نیست. من به نمایندگی از اهالی رسانه میگویم که این خندهها کار اهالی رسانه نیست. بلکه این برنامه، از پیش طراحی شده بود.
همین موضوع محملی دیگر برای برخی از اعتراضات در جلسه بود و جلسه را با وقفه مواجه ساخت؛ مخالفان که خود از اهالی رسانه بودند، میگفتند: اینکه این برنامه طراحی شده بوده را از کجا فهمیدید؟ یا چطور بهعنوان نماینده اهالی رسانه صحبت میکنید؟ کارگردان فیلم بر این اعتقاد بود که فیلم بر آنهایی که میخندند، دلسوزی دارد؛ پولاد کیمیایی هم در توضیح این مطلب گفت: من یک بازیگرم؛ من نیازی به قهرمان شدن ندارم. در این فیلم اگر صحنههای مربوط به من زیاد است اینطور نبوده که من به پدرم بگویم «بابا بابا، من رو قهرمان کن»!
حاشیههای جلسه نقد و بررسی «قاتل اهلی» آنقدر زیاد بود که نمیتوان همه آنچه گذشته را در یک روایت مطبوعاتی جای داد؛ اما به همین میزان بسنده میشد که کار به بیرون از جلسه نقد و بررسی کشید و جمع زیادی از خبرنگاران تا ساعت ٣ بامداد (در محوطه برج میلاد) به بحث و بررسی درباره فیلمی پرداختند که سخت است بتوان از آن دفاع کرد.
حاشیههای فیلم «قاتل اهلی» در هفتمین روز از جشنواره سیوپنجم، هنگامی از پرده برون افتاد که تهیهکننده و کارگردان یک طرف میز نشستند و اختلافات دامنهدارشان را برای طرف دیگر میز که خبرنگاران رسانههای جمعی بودند، بهحدی نمایان کردند که در پایان جلسه نقد و بررسی چیزی جز جنجال در یادها نماند.
جلسه نقد و بررسی فیلم قاتل اهلی که با حضور جمع زیادی از اهالی رسانه و بهطور خاص «ميهمانان ویژه» فیلم برگزار شد، محملی را پیش برد که «متلکپرانی» و گاه مواضع تند و تیز کارگردان و تهیهکننده فضای احساسی و به دور از اصول حرفهای نقد را رقم زد. فضایی که در آن حرفهای گاه بیپرده مطرح شد و اختلافات را در عمقی نشان داد که نه تهیهکننده و نه کارگردان، بعد از اتمام جلسه حاضر به دیدهبوسی در محضر رسانه نشدند.
مسعود کیمیایی که کارگردان فیلم قاتل اهلی است، در بخشی از این جلسه در موضعگیری شفاف گفت: آقای لشگریقوچانی کارشان تبلیغات بوده و این کار را خوب بلدند. او در کنار من در ساخت یک فیلم مشارکت داشته و مطرح شده و هر روز در کنار من عکس گرفته است. حالا که آن دوران تمام شده، میخواهد دوباره آن فضا را ایجاد کند و مسائلی را به وجود بیاورد که دوباره مطرح شود.
کیمیایی که در کسوت سینماییاش هیچ شکی نیست، به نظر کمی عصبی یا خسته میرسید طوری که در طول جلسه بارها و بارها با خبرنگاران و افرادی که سوالی برخلاف میلش طرح ميکردند، موضع میگرفت و بیش از هر چیز مواجهه رودررو و متقابل پیدا میکرد. او در پاسخ به خبرنگاری که گفت فیلم را دوست نداشته و نتوانسته با آن رابطه برقرار کند، گفت: تو نباید هم از این فیلم خوشت میآمد. تو خبرنگار روزنامهای هستی که با مواضعی که دارد نمیتواند از این فیلم خوشش بیاید. کیمیایی حتی در پاسخ به نقد آن خبرنگار به طرح پرسش پرداخت که: تا حالا فیلم ساختهای؟ برو فیلم بساز بعد نقد کن؟!
فضای احساسی هر بار با طرح موضوعی از سوی یکی از حضار که اکثریت آنها میهمانان ویژه بودند و با موضوعاتی که طرح میکردند به نظر برای حمایت از کارگردان آمده بودند، بیشتر میشد؛ حتی وقتی سوالی با این عنوان که خواننده بهعنوان یک موزیسین نمیتواند قابل باور باشد، کیمیایی در تعریف واژه موزیسین با طراح سوال که خود از اهالی صاحبنام موسیقی است به «بگو و مگو» پرداخت و گفت که او خواننده پاپ است نه موزیسین. بعد با طراح سوال مدتی را به مجادله پرداخت که اساسا موزیسین کیست و خواننده چه تعریفی دارد. «پولاد کیمیایی» هم به حمایت از پدر این را مطرح کرد که او خواننده راک است نه پاپ و بعد که طراح سوال گفت که پدر خودتان میگوید که او خواننده پاپ است، بحث فرو نشست!
فضا از این هم ملتهبتر بود. در میانه فیلم تعداد کمی از تماشاگران سالن را ترک کردند و برخی هم در صحنههای مربوط به بازی «پولاد کیمیایی» که از قضا مورد محل اختلاف کارگردان و تهیهکننده هم هست، به خنده رو آوردند.
موضوعی که به موضعگیری پولاد کیمیایی انجامید و او تأکید کرد: آنها پول گرفتهاند و حتی ما قیمت خندیدن آنها را میدانیم. کار در این زمینه بهحدی بالا گرفت که به تبری جستن یکی از خبرنگاران انجامید و بحثهایی را به وجود آورد. آن خبرنگار میگفت: اینجا کاخ رسانه است و همه گمان میکنند تمام کسانی که اینجا حاضرند اهالی رسانه هستند در حالیکه اینطور نیست. من به نمایندگی از اهالی رسانه میگویم که این خندهها کار اهالی رسانه نیست. بلکه این برنامه، از پیش طراحی شده بود.
همین موضوع محملی دیگر برای برخی از اعتراضات در جلسه بود و جلسه را با وقفه مواجه ساخت؛ مخالفان که خود از اهالی رسانه بودند، میگفتند: اینکه این برنامه طراحی شده بوده را از کجا فهمیدید؟ یا چطور بهعنوان نماینده اهالی رسانه صحبت میکنید؟ کارگردان فیلم بر این اعتقاد بود که فیلم بر آنهایی که میخندند، دلسوزی دارد؛ پولاد کیمیایی هم در توضیح این مطلب گفت: من یک بازیگرم؛ من نیازی به قهرمان شدن ندارم. در این فیلم اگر صحنههای مربوط به من زیاد است اینطور نبوده که من به پدرم بگویم «بابا بابا، من رو قهرمان کن»!
حاشیههای جلسه نقد و بررسی «قاتل اهلی» آنقدر زیاد بود که نمیتوان همه آنچه گذشته را در یک روایت مطبوعاتی جای داد؛ اما به همین میزان بسنده میشد که کار به بیرون از جلسه نقد و بررسی کشید و جمع زیادی از خبرنگاران تا ساعت ٣ بامداد (در محوطه برج میلاد) به بحث و بررسی درباره فیلمی پرداختند که سخت است بتوان از آن دفاع کرد.
۰