حمله رامبد جوان به امپراتوری عادل فردوسیپور
میزان مشارکت در مسابقه پیامکی و نظرسنجی یک برنامه، راه مناسبی برای تخمین میزان محبوبیت آن برنامه است.
کد خبر :
۳۷۵۶
بازدید :
۲۸۰۶
میزان مشارکت در مسابقه پیامکی و نظرسنجی یک برنامه، راه مناسبی برای تخمین میزان محبوبیت آن برنامه است.
هفته نامه تماشاگران امروز نوشت: به بررسی میزان محبوبیت دو برنامه پرطرفدار این روزهای تلویزیون پرداخته ایم؛ نود با سابقه ای 17ساله و خندوانه ای که به تازگی جای خود را در دل مردم باز کرده است.سال های مدیدی است که «نود» صدرنشین پیامک های دریافتی سیماست و کسی نتوانسته حتی به دامنه های این قله نزدیک شود. در این چند سال هر گاه صحبت از پربیننده ترین برنامه تلویزیون شده، همه ذهن ها به سمت برنامه دوشنبه شب های عادل فردوسی پور رفته است. اما چند ماهی است که یک مدعی جدی دارد سایه به سایه نود حرکت می کند و گاه از این رقیب قدر پیشی می گیرد. مقایسه تعداد پیامک های نود و رای دهندگان خندوانه بسیاری از حقایق را روشن می کند.
در برنامه دو هفته پیش نود (9شهریور) یک میلیون و 865هزار نفر در مسابقه پیامکی شرکت کردند و به مهدی طارمی به عنوان «برترین بازیکن ماه لیگ برتر» رای دادند. در برنامه قبلی تعداد شرکت کنندگان دو میلیون و 2هزار نفر بود. تعداد پیامک های نود در شب های معمولی اش در همین حوالی است. نود رکورد 6میلیون و 400هزار پیامک را هم در کارنامه دارد که به مراسم قرعه کشی جام جهانی مربوط می شود. موضوع برکناری علی دایی از سرمربی گری تیم ملی هم حدود سه میلیون پیامک را به سبد نود سرازیر کرد. نود رکوردهای اینچنینی زیاد داشته است اما آمار مشارکت کنندگانش در حدود همان دو میلیون نفر است.
اما برای خندوانه در شبکه نسیم تا لحظه نگارش این گزارش در مسابقه خنداننده برتر، شقایق دهقان حدود یک میلیون و 15هزار رای آورده و شفیعی جم صاحب 519هزار رای شده است با اصل این که در این شیوه رای گیری (بر خط USSD)، تنها شماره های منحصر بفرد قادر به رای دادن هستند و آرای تکراری (مثل برنامه نود) وجود ندارد، یعنی یک میلیون و 535هزار نفر برای یکی از قسمت های برنامه اظهار نظر کرده اند این در حالی است که هنوز دو روز تا پایان رای گیری فرصت باقی است.
در شب کم ستاره تر ولی پررای تر امیرمهدی ژوله و هومن حاجی عبداللهی در مقابل هم صف آرایی کرده اند که ژوله یک میلیون و 88هزار رای کسب کرده و هومن به مرز 698هزار رای رسیده است. یعنی یک میلیون و 768هزار رای. رقمی که فاصله اش با تعداد طرفداران «نود» چندان زیاد نیست. البته خندوانه به عکس نود، برای هر برنامه اش یک هفته زمان دارد تا مخاطبان رای بدهند و 90فقط 5 ساعت زمان دارد.
محدودیت های «خندوانه» ای و فرصت های «نود» ی
اگر معیار پرمخاطب بودن را میزان تعامل مخاطبان با برنامه هم در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که خندوانه دارد آرام آرام جای نود را اشغال می کند. آمار و ارقام حکایت از این دارد که فردوسی پور باید تکانی به برنامه اش بدهد تا از قافله عقب نماند. برنامه خندوانه در حالی به آمار نود نزدیک شده که بسیاری از فرصت های فردوسی پور را در اختیار نداشته است. فرصت هایی مثل 17سال سابقه ای که نود دارد در حالی که خندوانه به تازگی یک سالگیش را جشن گرفته است. از طرفی هم نود وارد حوزه های پرطرفدارتر و چالش برانگیزتری می شود.
دو تیم استقلال و پرسپولیس هر کدام میلیون طرفدار در سراسر کشور دارند که حاضرند به گل برتر ماه یا بازیکن شان حتی در بدترین شرایط رای بدهند و کمپین راه بیاندازند. فرصت سوم نود نسبت به خندوانه این است که شبکه نسیم را فقط و فقط افرادی می توانند دریافت کنند که تلویزیون شان مجهز به گیرنده دیجیتال باشد، در حالی که نود از شبکه سه که یک شبکه سراسری است پخش می شود. فرصت آخر هم این است که کسانی که به نود پیامک می زنند الزاما عاشق و شیفته این برنامه نیستند.
تعدادی از آنها انگیزه مالی هم دارند و امیدوارند یکی از برندگان خوش شانس این برنامه باشند. نود هر هفته به تعدادی از شرکت کنندگانش جوایز نقدی اهدا می کند و عادل فردوسی پور با پخش مراسم قرعه کشی و خواندن نام برندگان شور اشتیاق افراد را برای شرکت در مسابقه پیامکی این برنامه بیشتر می کند.
اگر این آیتم ها را کنار هم بگذاریم، به این نتیجه مهم می رسیم که پایه های حکومت ده ها ساله نود به عنوان پربیننده ترین و پرمشارکت ترین برنامه تلویزیون ما، در حال لرزش است و چیزی نمانده که برنامه خوشحال رامبد جوان، این عنوان را به دست آورد.
هفته نامه تماشاگران امروز نوشت: به بررسی میزان محبوبیت دو برنامه پرطرفدار این روزهای تلویزیون پرداخته ایم؛ نود با سابقه ای 17ساله و خندوانه ای که به تازگی جای خود را در دل مردم باز کرده است.سال های مدیدی است که «نود» صدرنشین پیامک های دریافتی سیماست و کسی نتوانسته حتی به دامنه های این قله نزدیک شود. در این چند سال هر گاه صحبت از پربیننده ترین برنامه تلویزیون شده، همه ذهن ها به سمت برنامه دوشنبه شب های عادل فردوسی پور رفته است. اما چند ماهی است که یک مدعی جدی دارد سایه به سایه نود حرکت می کند و گاه از این رقیب قدر پیشی می گیرد. مقایسه تعداد پیامک های نود و رای دهندگان خندوانه بسیاری از حقایق را روشن می کند.
در برنامه دو هفته پیش نود (9شهریور) یک میلیون و 865هزار نفر در مسابقه پیامکی شرکت کردند و به مهدی طارمی به عنوان «برترین بازیکن ماه لیگ برتر» رای دادند. در برنامه قبلی تعداد شرکت کنندگان دو میلیون و 2هزار نفر بود. تعداد پیامک های نود در شب های معمولی اش در همین حوالی است. نود رکورد 6میلیون و 400هزار پیامک را هم در کارنامه دارد که به مراسم قرعه کشی جام جهانی مربوط می شود. موضوع برکناری علی دایی از سرمربی گری تیم ملی هم حدود سه میلیون پیامک را به سبد نود سرازیر کرد. نود رکوردهای اینچنینی زیاد داشته است اما آمار مشارکت کنندگانش در حدود همان دو میلیون نفر است.
اما برای خندوانه در شبکه نسیم تا لحظه نگارش این گزارش در مسابقه خنداننده برتر، شقایق دهقان حدود یک میلیون و 15هزار رای آورده و شفیعی جم صاحب 519هزار رای شده است با اصل این که در این شیوه رای گیری (بر خط USSD)، تنها شماره های منحصر بفرد قادر به رای دادن هستند و آرای تکراری (مثل برنامه نود) وجود ندارد، یعنی یک میلیون و 535هزار نفر برای یکی از قسمت های برنامه اظهار نظر کرده اند این در حالی است که هنوز دو روز تا پایان رای گیری فرصت باقی است.
در شب کم ستاره تر ولی پررای تر امیرمهدی ژوله و هومن حاجی عبداللهی در مقابل هم صف آرایی کرده اند که ژوله یک میلیون و 88هزار رای کسب کرده و هومن به مرز 698هزار رای رسیده است. یعنی یک میلیون و 768هزار رای. رقمی که فاصله اش با تعداد طرفداران «نود» چندان زیاد نیست. البته خندوانه به عکس نود، برای هر برنامه اش یک هفته زمان دارد تا مخاطبان رای بدهند و 90فقط 5 ساعت زمان دارد.
محدودیت های «خندوانه» ای و فرصت های «نود» ی
اگر معیار پرمخاطب بودن را میزان تعامل مخاطبان با برنامه هم در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که خندوانه دارد آرام آرام جای نود را اشغال می کند. آمار و ارقام حکایت از این دارد که فردوسی پور باید تکانی به برنامه اش بدهد تا از قافله عقب نماند. برنامه خندوانه در حالی به آمار نود نزدیک شده که بسیاری از فرصت های فردوسی پور را در اختیار نداشته است. فرصت هایی مثل 17سال سابقه ای که نود دارد در حالی که خندوانه به تازگی یک سالگیش را جشن گرفته است. از طرفی هم نود وارد حوزه های پرطرفدارتر و چالش برانگیزتری می شود.
دو تیم استقلال و پرسپولیس هر کدام میلیون طرفدار در سراسر کشور دارند که حاضرند به گل برتر ماه یا بازیکن شان حتی در بدترین شرایط رای بدهند و کمپین راه بیاندازند. فرصت سوم نود نسبت به خندوانه این است که شبکه نسیم را فقط و فقط افرادی می توانند دریافت کنند که تلویزیون شان مجهز به گیرنده دیجیتال باشد، در حالی که نود از شبکه سه که یک شبکه سراسری است پخش می شود. فرصت آخر هم این است که کسانی که به نود پیامک می زنند الزاما عاشق و شیفته این برنامه نیستند.
تعدادی از آنها انگیزه مالی هم دارند و امیدوارند یکی از برندگان خوش شانس این برنامه باشند. نود هر هفته به تعدادی از شرکت کنندگانش جوایز نقدی اهدا می کند و عادل فردوسی پور با پخش مراسم قرعه کشی و خواندن نام برندگان شور اشتیاق افراد را برای شرکت در مسابقه پیامکی این برنامه بیشتر می کند.
اگر این آیتم ها را کنار هم بگذاریم، به این نتیجه مهم می رسیم که پایه های حکومت ده ها ساله نود به عنوان پربیننده ترین و پرمشارکت ترین برنامه تلویزیون ما، در حال لرزش است و چیزی نمانده که برنامه خوشحال رامبد جوان، این عنوان را به دست آورد.
۰