توتال آمریکا را دور زد

توتال آمریکا را دور زد

توتال غول نفتی فرانسه، قراردادی به ارزش چهار‌میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی با ایران امضا کرد.

کد خبر : ۳۹۷۱۵
بازدید : ۱۳۴۰
توتال آمریکا را دور زد
امضای نخستین قرارداد جدید نفتی در دوران پساتحریم میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم بین‌المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز١١ پارس‌جنوبی به ارزش ٤,٨ میلیارد دلار بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته است.

به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی شبکه یورونیوز در گزارشی عنوان کرد: توتال غول نفتی فرانسه، قراردادی به ارزش چهار‌میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی با ایران امضا کرد.
این اولین سرمایه‌گذاری مهم یک کشور غربی در امور انرژی از زمان برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران است. شرکت توتال پیش از اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه در ایران در سال‌های گذشته یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در ایران محسوب می‌شد.

پایگاه اینترنتی شبکه بلومبرگ نیز در گزارشی تصریح کرد: توافق امضا شده میان ایران و شرکت توتال برای توسعه فار ١١ میدان گازی پارس‌جنوبی اولین سرمایه‌گذاری در ایران توسط یک شرکت بین‌المللی در امور انرژی از زمان لغو تحریم‌ها علیه ایران در‌سال گذشته است.
پاتریک پویانه مدیرعامل توتال اعلام کرد که این شرکت انتظار دارد که مسیر برای مشارکت بیشتر در پروژه‌های نفتی و گازی در ایران باز شود. وی گفت که بار دیگر به ایران بازخواهد گشت چون این اولین قرارداد از بین چندین قرارداد میان ایران و شرکت توتال است.

پایگاه اینترنتی شبکه سی ان بی سی نیز عنوان کرد: قرارداد ایران و شرکت توتال اولین قرارداد با یک شرکت نفتی اروپایی پس از گذشته بیش از یک دهه نقطه عطفی برای ایران محسوب می‌شود. ایران امیدوار است که این قرارداد دوران جدیدی را در اعتماد سرمایه گذاران ایجاد کند و امتیاز ویژه‌ای برای بخش تولیدات نفتی‌اش باشد.
ریچارد مالینوسون یک تحلیلگر مسائل بین‌المللی به ان بی سی گفت: این تصمیم توتال برای انعقاد قرارداد با ایران یک نشانه مثبت محتاطانه برای روند سرمایه‌گذاری خارجی در ایران محسوب می‌شود. هند نیز روز دوشنبه در مورد توسعه دیگر فازهای میادین گاز طبیعی ایران ابراز تمایل کرد.
ایران دومین تامین‌کننده نفت خام هند محسوب می‌شود و همچنین هند یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت نفت و گاز ایران است. با این حال برخی تنش‌های سیاسی ازجمله سیاست‌های آمریکا در قبال ایران ممکن است حصول نهایی این قراردادها را با مشکل مواجه کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در تشریح حصول قرارداد میان ایران و شرکت توتال تصریح کرد: این اولین قرارداد ایران با یک شرکت خارجی از زمان حصول توافق هسته‌ای در‌سال ٢٠١٥ است. مقامات ایران پیش‌بینی کرده‌اند که با اجرای این قرارداد تولید گاز تا حدود ٦٠٠‌میلیون مترمکعب افزایش یابد. سطح تولید فعلی گاز حدود ٥٤٠ مترمکعب است.

این خبرگزاری آمریکایی افزود: ایران یکی از کشورهای غنی از ذخایر نفت و گاز در جهان توانست پس از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان به سرعت تولید نفت خام خود را افزایش دهد. این توافق ذخایر گاز طبیعی ایران را افزایش می‌دهد و تأمین گاز طبیعی برای مصارف داخلی ایران را نیز تضمین خواهد کرد.
این قرارداد همچنین رأی اعتمادی نسبت به ایران در دنیای تجارت بوده به‌ویژه در زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید به بازنگری در توافق هسته‌ای کرده است.

پایگاه اینترنتی بیزنس اینسایدر نیز ضمن انعکاس انعقاد قرارداد میان ایران و شرکت توتال در گزارشی تصریح کرد: این قرارداد با هدف توسعه فاز ١١ میدان پارس‌جنوبی ایران بزرگترین میدان گازی جهان منعقد شده است. گاز تولید شده تحت این قرارداد بازار داخلی ایران را از‌سال ٢٠٢١ تأمین خواهد کرد.

همچنین پایگاه اینترنتی اندیشکده آتلانتیک عنوان کرد: این اولین قرارداد امور انرژی میان ایران و یک شرکت خارجی از زمان حصول توافق هسته‌ای است. توتال پیشتر نیز در ایران تجربه فعالیت داشت اما در‌سال ٢٠٠٦ زمانیکه تحریم‌هایی علیه ایران اعمال شد، از ایران خارج شد.
این توافق شرکت توتال با ایران احتمالا به فرانسه و چین دو مذاکره‌کننده در توافق هسته‌ای این قدرت را می‌دهد تا به دولت ترامپ فشار آوردند، اقدامی علیه توافق هسته‌ای نکند.
ایران پیش از این نیز با شرکت‌های بویینگ و ایرباس توافق‌هایی را امضا کرده است. قرارداد ایران با شرکت بویینگ اولین توافق مهم ایران با یک شرکت آمریکایی از زمان انقلاب‌سال ١٩٧٩ در ایران است.

روزنامه فایننشال تایمز نیز گزارش داد: توتال با ایران قرارداد بست و پیشقدم شد تا راه برای ورود و سرمایه‌گذاری سایر شرکت‌های بین‌المللی در ایران هموار شود.
فایننشال تایمز در این گزارش آورده است: «مقامات دو کشور فرانسه و ایران اعلام کردند که کنسرسیومی به رهبری شرکت «توتال» Total فرانسه یک توافق گازی چندین‌میلیارد دلاری با ایران برای توسعه بخشی از «پارس جنوبی»، بزرگترین میدان گازی جهان امضا کردند.

این قرارداد گازی سایر شرکت‌های بین‌المللی را هم تشویق می‌کند که در این کشور اسلامی سرمایه‌گذاری کنند.
توتال مسئول اجرای این پروژه است. این پروژه به مدت ٢٠‌سال به توسعه «فاز یازدهم» میدان «پارس جنوبی» پهناورترین میدان گازی جهان که بین ایران و قطر مشترک است، خواهد پرداخت. کار تولید گاز از ٤٠ ماه آینده شروع می‌شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید