دلالي با دلار

دلالي با دلار

سال ٢٠٠١ يکي از مهم‌ترين اتفاقات فوتبالي تاريخ رقم خورد؛ زين‌الدين زيدان در ازاي رقم ٦٥ ميليون دلار از يوونتوس راهي رئال‌مادريد شد تا شاه‌کليد رئال کهکشاني در آن دوره باشد؛ واکنش‌ها اما نسبت به رقم قرارداد زيدان متفاوت بود و عده‌اي از آن به‌عنوان «قرارداد قرن» ياد مي‌کردند.

کد خبر : ۳۹۹۴۲
بازدید : ۱۰۴۷
دلالي با دلار
پرداخت رقم ٦٥ ميليون دلار براي هافبک خوش‌نقش فرانسوي‌ها‌به زعم عده‌اي «ديوانگي محض» بود که رئال مرتکب آن شد. اين رقم در آن زمان چنان سنگين بود که بسياري مي‌گفتند امکان ندارد ديگر بازيکني بيشتر از اين رقم ترانسفر شود... زمان گذشت و حالا درست بعد از ١٦ سال، زين‌الدين زيدان از فهرست ١٠ نفره گران‌قيمت‌ترين ترانسفرهاي دنيا هم بيرون رانده شد!

به گزارش شرق، سال ٢٠٠١ يکي از مهم‌ترين اتفاقات فوتبالي تاريخ رقم خورد؛ زين‌الدين زيدان در ازاي رقم ٦٥ ميليون دلار از يوونتوس راهي رئال‌مادريد شد تا شاه‌کليد رئال کهکشاني در آن دوره باشد؛ واکنش‌ها اما نسبت به رقم قرارداد زيدان متفاوت بود و عده‌اي از آن به‌عنوان «قرارداد قرن» ياد مي‌کردند. پرداخت رقم ٦٥ ميليون دلار براي هافبک خوش‌نقش فرانسوي‌ها‌به زعم عده‌اي «ديوانگي محض» بود که رئال مرتکب آن شد.
اين رقم در آن زمان چنان سنگين بود که بسياري مي‌گفتند امکان ندارد ديگر بازيکني بيشتر از اين رقم ترانسفر شود... زمان گذشت و حالا درست بعد از ١٦ سال، زين‌الدين زيدان از فهرست ١٠ نفره گران‌قيمت‌ترين ترانسفرهاي دنيا هم بيرون رانده شد! رقمي که گفته مي‌شد ديگر امکان ندارد «رودست» داشته باشد، در عرض ١٦ سال تبديل به يکي از رقم‌هاي معمولي در دنياي فوتبال تبديل شد؛ اينکه «زيزو» با آن سبک جادويي‌اش حالا در «تاپ ١٠» جايي ندارد، به‌خاطر قرارداد تازه‌اي است که منچستريونايتد با روملو لوکاکو، مهاجم بلژيکي اورتون، بسته است. اين بازيکن طبق ادعاي رسانه‌هاي انگليسي با ٨٥ ميليون يورو ترانسفر شده که اين رقم به آن معني است که روملو تبديل به ششمين ترانسفر گران تاريخ فوتبال شده است.
البته اين رقم نهايي نيست چون در قرارداد اين بازيکن مبلغي نزديک به ١٧ ميليون يورو هم پاداش ديده مي‌شود که قرار است به مرور زمان پرداخت شود. به عبارت ساده‌تر، يونايتد براي خريدن اين مهاجم بلژيکي چيزي بيش از صد ميليون يورو هزينه کرده است.

حالا لوکاکو با همين رقم کمي پايين‌تر از نيمار در رده ششم و بالاتر از سوارس در جدول گران‌ترين‌ها قرار گرفته است؛ جدولي که در صدرش پل پوگبا (١٠٥ ميليون يورو)، گرت بيل (١٠١)، کريس رونالدو (٩٤)، گونسالو ايگواين (٩٠) و نيمار (٨٨,٢ ميليون يورو) قرار دارند.
جالب اينکه بعد از لوکاکو هم همچنان دو بازيکن هستند که بالاتر از ٨٠ ميليون يورو ترانسفر شده‌اند: لوئيس سوارس (٨٢) و خامس رودريگس(٨٠). رتبه‌هاي نهم و دهم اين جدول را هم که آنخل دي‌ماريا (٧٥) و کوين دبروين (٧٤) به خودشان اختصاص داده‌اند.
اگرچه با تبديل رقم ٦٥ ميليون‌دلاري که زيدان در آن سال گرفت به ارزش پول امروز مي‌توان به عدد ٧٥ ميليون يورو کنوني رسيد و او را هنوز در جمع ١٠ ترانسفر گران تاريخ دانست، ولي با اين سرعتي که رشد قيمت‌ها دارند، بايد در چند سال آينده زيدان را از جمع ١٥ نقل‌وانتقال گران تاريخ هم بيرون انداخت.

تحولي ١٦ ساله
زيزو در سال ٢٠٠١ که به رئال مادريد پيوست، تا سال‌ها رکورددار گران‌قيمت‌ترين بود؛ به طور دقيق تا هشت سال بعد؛ يعني درست زماني که رئال مادريد باز هم دست‌به‌جيب شد و اين‌بار با رقم ٩٤ ميليون يورو کريستيانو رونالدو را از منچستريونايتد خريد.
بعد از آن ديگر تقريبا همه‌چيز به‌هم ريخت و حالا بازيکني بدون سابقه درخشان مثل لوکاکو که تنها افتخار تيمي‌اش قهرماني در ليگ بلژيک است با رقم ٨٥ ميليون يورو ترانسفر مي‌شود. سؤال اما اينجاست که چه مي‌شود كه اين‌همه تغيير در اين سال‌ها شکل مي‌گيرد؟ اين موضوع را بايد به ايجنت (مديربرنامه) و يا به‌اصطلاح به «دلال»‌ها ربط داد.
در چند مورد مشخص که سروصداي زيادي به‌پا کرده مي‌توان رد يک ايجنت سرشناس به نام مينو رايولا را ديد؛ اين مديربرنامه‌هاي هلندي که حالا چشم فرگوسن را از يونايتد دور ديده، دو ترانسفر بسيار مهم رقم زده؛ اولي پل پوگبا از يووه به يونايتد و حالا هم لوکاکو از اورتون به يونايتد. جالب اينکه رايولا اعتقادي به عرف ندارد و کميسيون‌هايي که دشت مي‌کند حسابي چرب است؛ براي انتقال پوگبا ٤٩ ميليون يورو کميسيون از يونايتد گرفته (!) و حالا در انتقال لوکاکو هم ١٢ ميليون ديگر به جيب زده است.
بيخود نيست که الکس فرگوسن، سرمربي سابق يونايتد، او را «آشغال» و براي آينده فوتبال حضور چنين ايجنت‌هايي را خطرناک توصيف کرد. جالب اينکه پوگبا قبل از حضور در يوونتوس پيشنهاد تمديد قرارداد يونايتد را رد کرد و راهي يوونتوس شد؛ البته با پيشنهاد مديربرنامه‌هايش. حالا او هر مربي‌اي که موکلانش را زير سؤال ببرد «بي‌دانش» توصيف مي‌کند و فقط در ازاي دريافت پيشنهادهاي کلان، بازيکنانش را راضي به بستن قرارداد مي‌کند. در زندگي رايولا همين بس که مربيان بزرگي از او نفرت دارند: فرگوسن، گوارديولا و يورگن کلوپ. همه اين مربيان معتقدند او و امثال او روح فوتبال را کشته‌اند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید