سیرتاپیاز کلاچ و نحوه عملکرد آن در اتومبیل
احتمالاً با عبارت کلاچ گرفتن و نیم کلاچ و دیسک و صفحه و… آشنا هستید اما در این نوشتار قصد داریم توصیههایی در رابطه با افزایش طول عمر این قطعات و همچنین کنار گذاشتن برخی عادات غلط در رابطه با استفاده از پدال کلاچ را به شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.
کد خبر :
۴۰۴۶۳
بازدید :
۳۲۵۸
احتمالاً با عبارت کلاچ گرفتن و نیم کلاچ و دیسک و صفحه و… آشنا هستید.
به گزارش پدال، احتمالاً با عبارت کلاچ گرفتن و نیم کلاچ و دیسک و صفحه و… آشنا هستید اما در این نوشتار قصد داریم توصیههایی در رابطه با افزایش طول عمر این قطعات و همچنین کنار گذاشتن برخی عادات غلط در رابطه با استفاده از پدال کلاچ را به شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.
این عادت مشترک رانندههای تازهکار است اما گذاشتن پا روی کلاچ چیزی است که هرکسی میتواند در زمان رانندگی آن را انجام دهد. اصل پایهی کنترل کلاچ این است که با فشار پدال به کف خودرو با پای چپ آن را کاملاً غیر درگیر کرده و سپس با برداشتن پا از پدال دوباره آن را درگیر کنیم. با این کار میتوانید به نرمی دندهها را تعویض کرده و مانع از خوردن دندهها به یکدیگر شوید.
اگرچه اینیک اصل پایه بوده اما زمانهایی هست که شما باید به کلاچ اجازه دهید بلغزد و کار خود را انجام دهد. این موضوع زمانهای شروع حرکت در یک بلندی بیشتر به چشم میخورد اما اگر میخواهید قدرت زیادی را بهیکباره به جاده منتقل کنید نیز این کار را انجام خواهید داد. البته این نوع از لغزش صفحات کلاچ میتواند باعث سایش اضافی صفحات شود و طول عمر قطعات را کاهش دهد؛ و از آنجایی که این قطعات نیز همانند لاستیکها و ترمزها مصرفی هستند تحت پوشش گارانتی خودروی جدید قرار نمیگیرند.
وضعیت دیگری که میتواند باعث وارد شدن فشار بیشتر به قطعات کلاچ شود زمانی است که راننده پای خود را روی آن میگذارد. این موضوع معمولاً زمانی رخ میدهد که راننده پای خود را پس از تعویض دنده بهطور کامل از روی کلاچ برنداشته بنابراین این پدال کاملاً درگیر نشده است. شاید دلایل معدودی برای این کار وجود داشته باشند اما باید از انجام آن دوری کنید.
یک دلیل برای قرار دادن پا روی کلاچ میتواند موقعیت بد راننده باشد. اگر شما زیادی به پدالها نزدیک هستید شاید فضای پای کافی برای قرار دادن پای چپتان در موقعیتی راحت و دور از پدال کلاچ نداشته باشید. توصیه میکنیم موقعیت رانندگی خود را تصحیح و تنظیم کنید. زمانی که این کار را انجام دادید پای خود را از روی پدال برداشته و بدین ترتیب باید فضای کافی برای جابجا کردن پا و جلوگیری از لمس پدال باید داشته باشید.
بسیاری از خودروها دارای مکانهای استراحت پا هستند که این کار را آسانتر میکنند اما اگر شما خودرویی با فضای پای کم را میرانید شاید بتوانید پایتان را به نوعی پشت پدال قرار دهید. این موقعیت ایده آل نیست اما حداقل از خرابی سیستم کلاچ جلوگیری میکند.
یکی از نشانههای آسیب رسیدن به سیستم کلاچ و صفحات آن بوی متمایز سوختنی است که از صفحات بلند میشود.
موقعیت بهتر رانندگی بهترین راه برای جلوگیری از قرار دادن متناوب پا روی کلاچ در خودرویی دستی است اما راه دیگر نیز خرید خودرویی با گیربکس اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک میباشد. با وجود یک پدال کمتر و فضای بیشتر برای پا شما هرگز نگران کاهش طول عمر قطعات کلاچ نخواهید بود و با هزینههای گران تعمیر کلاچ نیز روبرو نخواهید شد.
به گزارش پدال، احتمالاً با عبارت کلاچ گرفتن و نیم کلاچ و دیسک و صفحه و… آشنا هستید اما در این نوشتار قصد داریم توصیههایی در رابطه با افزایش طول عمر این قطعات و همچنین کنار گذاشتن برخی عادات غلط در رابطه با استفاده از پدال کلاچ را به شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.
این عادت مشترک رانندههای تازهکار است اما گذاشتن پا روی کلاچ چیزی است که هرکسی میتواند در زمان رانندگی آن را انجام دهد. اصل پایهی کنترل کلاچ این است که با فشار پدال به کف خودرو با پای چپ آن را کاملاً غیر درگیر کرده و سپس با برداشتن پا از پدال دوباره آن را درگیر کنیم. با این کار میتوانید به نرمی دندهها را تعویض کرده و مانع از خوردن دندهها به یکدیگر شوید.
اگرچه اینیک اصل پایه بوده اما زمانهایی هست که شما باید به کلاچ اجازه دهید بلغزد و کار خود را انجام دهد. این موضوع زمانهای شروع حرکت در یک بلندی بیشتر به چشم میخورد اما اگر میخواهید قدرت زیادی را بهیکباره به جاده منتقل کنید نیز این کار را انجام خواهید داد. البته این نوع از لغزش صفحات کلاچ میتواند باعث سایش اضافی صفحات شود و طول عمر قطعات را کاهش دهد؛ و از آنجایی که این قطعات نیز همانند لاستیکها و ترمزها مصرفی هستند تحت پوشش گارانتی خودروی جدید قرار نمیگیرند.
وضعیت دیگری که میتواند باعث وارد شدن فشار بیشتر به قطعات کلاچ شود زمانی است که راننده پای خود را روی آن میگذارد. این موضوع معمولاً زمانی رخ میدهد که راننده پای خود را پس از تعویض دنده بهطور کامل از روی کلاچ برنداشته بنابراین این پدال کاملاً درگیر نشده است. شاید دلایل معدودی برای این کار وجود داشته باشند اما باید از انجام آن دوری کنید.
یک دلیل برای قرار دادن پا روی کلاچ میتواند موقعیت بد راننده باشد. اگر شما زیادی به پدالها نزدیک هستید شاید فضای پای کافی برای قرار دادن پای چپتان در موقعیتی راحت و دور از پدال کلاچ نداشته باشید. توصیه میکنیم موقعیت رانندگی خود را تصحیح و تنظیم کنید. زمانی که این کار را انجام دادید پای خود را از روی پدال برداشته و بدین ترتیب باید فضای کافی برای جابجا کردن پا و جلوگیری از لمس پدال باید داشته باشید.
بسیاری از خودروها دارای مکانهای استراحت پا هستند که این کار را آسانتر میکنند اما اگر شما خودرویی با فضای پای کم را میرانید شاید بتوانید پایتان را به نوعی پشت پدال قرار دهید. این موقعیت ایده آل نیست اما حداقل از خرابی سیستم کلاچ جلوگیری میکند.
یکی از نشانههای آسیب رسیدن به سیستم کلاچ و صفحات آن بوی متمایز سوختنی است که از صفحات بلند میشود.
موقعیت بهتر رانندگی بهترین راه برای جلوگیری از قرار دادن متناوب پا روی کلاچ در خودرویی دستی است اما راه دیگر نیز خرید خودرویی با گیربکس اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک میباشد. با وجود یک پدال کمتر و فضای بیشتر برای پا شما هرگز نگران کاهش طول عمر قطعات کلاچ نخواهید بود و با هزینههای گران تعمیر کلاچ نیز روبرو نخواهید شد.
۰