فرادید | برند فوقلوکس و انگلیسی رولزرویس پس از 14 سال سرانجام روز گذشته از نسل کاملا جدید سدان 6 متری فانتوم رونمایی کرد. این هشتمین نسل از لیموزین لوکس و پر آوازه رولزرویس است که در طول یکصد سال در بازارهای جهانی با همین نام و در بالاترین سطح استاندارد تولید شده و از آن به عنوان پادشاه خودروهای لوکس یاد میشود و شاید به جرات بتوان گفت بیش از هر خودروی دیگری تولیدش تداوم داشته و در این مدت به خوبی معنای دقیق کلمه لوکس را ارائه کرده است.
به گزارش فرادید، در عین حال نسل جدید این خودرو از بدو رونمایی با انتقادات بسیاری روبرو شده و منتقدان بیش از همه به طراحی محافظهکارانه و بدون تغییر آن و نیز عدم ارتقا بخشهای داخل و کابین اشاره کردهاند. برای نمونه در یکی از رسانه ها درباره نسل جدید فانتوم چنین نوشته شده که: «مثل همیشه یک بدنه عضلانی و اتوکشیده با خطوطی واضح و مستقیم چارچوب کلی فانتوم را شکل دادهاند در حالی که چراغهای این خودرو تغییر چندان جدیدی در عقب و جلو به خود ندیده و تنها طراحی داخلی و لامپهای متفاوتی با مدل قلی دارند. فرم جلوپنجره نیز تفاوت اندکی با مدل قبلی دارد در حالی که کابین نیز به لحاظ شکلی تغییر چندانی به خود ندیده است. البته بدنه با دو رنگ متضاد پوشانده شده و کیفیت مواد به کار رفته در اتاق بسیار ستودنی است.»
وب سایت آمریکایی موتور1 اما در گزارشی به بررسی طراحی دو نسل جدید و قدیم رولزرویس فانتوم پرداخته و به نکاتی جالب درباره طراحی نسل هشتم فانتوم اشاره کرده است. برای مثال در مورد اول این وب سایت به طرح بدنه مدرن شده فانتوم 2018 در مقایسه با مدل قبلی اشاره کرده است. خطوط واضح تر و صریح تر جلوپنجره و سپر در کنار دو ورودی هوا باعث شده تا برخی تفاوت ها میان دو نسل مختلف به وجود آید.
در عین حال چراغ های این خودرو مدرن شده و طرح داخلی جدیدی به خود گرفته اند که جالب توجه است. در عین حال دو خط کناری بدنه در بالای درب ها و رکاب ها در مدل 2018 تغییر کرده و به جای قوس خوردن تا بالای گلگیرها، در میانه درب ها متوقف مانده و ظاهر پویاتری برای فانتوم ایجاد کرده است. همچنین سپرهای جلو و عقب کوچکتر شده و فرمی تیز تر به خود گرفته اند که همین عامل باعث شده تا ظاهر فانتوم جدید جسورانه تر به نظر برسد.
بخش عقبی خودرو نیز در مقایسه با نسل قبل فرمی نرم تر گرفته و ستون های پهن و چهارگوش قبلی جای خود را به فرمی نرم تر و مواج تر داده است که البته هم زیبا به نظر می رسد و هم آئرودینامیک است.
رولزرویس با عنایت به طرح جالب کابین نسل قبل، در فضای داخل نغییر چندانی ایجاد نکرده و تنها برخی المان های کلی را جابجا کرده تا به شکل و چیدمان دلخواه خود برسد. در عین حال طرح فرمان، اندازه دریچه های هوا، نشانگرهای پشت فرمان، کلیدهای گردان کنسول مرکزی و فرم رودری ها تغییر کرده و با نمونه های جدید تعویض شده است.
با هر منطقی حتی انتقادی اما قسمت عقب کابین رولزرویس فانتوم هر آن چیزی که دلخواه شماست را ارائه می کند و سرنشینان را در راحت ترین شکل ممکن جابجا می کند. رولزرویس چنان که گفتیم شخصی سازی را در کابین به شدت دنبال کرده و دو طرح کلی برای صندلی عقب طراحی کرده که با استفاده از نقاشی های رنگ روغن و نیز مینیاتورهای چینی، ظرافت و زیبایی دو چندانی را به خریداران ارائه می کند.
در عین حال موتور نیز گرچه همان نمونه 8/5 لیتری 12 سیلندر و وی شکل است اما با تولید 563 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور، قادر است تا110 اسب بخار و 180 نیوتن متر گشتاور در مقایسه با نسل قبل نیرو اولید کرده و به مدد یک جعبه دنده بسیار پیشرفته ساخت زد اف آلمان، در کمتر از 3/5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد.
در مقایسه با نسل هفتم و قبلی، نسل هشتم رولزرویس فانتوم با استفاده از رادارها و دوربینهای متعدد اقدام به بررسی ناهمواریهای مسیر مقابل میکند و با استفاده از اطلاعات دریافتی، سیستم تعلیق خود را متناسب با سطح جاده تنظیم میکند تا در سرعتهای کمتر از 96 کیلومتر بر ساعت سواری بسیار نرم و روانی را برای سرنشینان به ارمغان آورد.
رولزرویس در نسل جدید فانتوم تاکید بسیاری روی سیاست شخصی سازی خودرو بنا بر سفارش های مشتریان داشته و از این جنبه فانتوم یک خودروی دلخواه بر سلیقه و میل شماست.در واقع طرح کلی کابین و تزئینات داخلی این رولزرویس گران قیمت قابلیت شخصی سازی فراوانی دارد گرچه هزینه نهایی این خودرو با این کار سنگینتر خواهد شد!
با اینهمه اما رولزرویس نمی تواند ادعا کند خودرویی صد در صد جدید ساخته چرا که به رغم انبوهی از تفاوت های بدیع در نسل هشتم فانتوم، هنوز هم این شرکت، ساختار کلی نسل هفتم فانتوم را حفظ کرده است. در واقع با این که طرح جدید فانتوم بسیار گران قیمت به نظز می رسد اما بوی کهنگی هم از آن به مشام می رسد. بویی که چندان به مذاق خریداران این برند فوق لوکس خوشایند نیست.