بنز رسما به ایران آمد

بنز رسما به ایران آمد

مرسدس‌بنز رسما وارد ايران شد. ايران‌خودرو که برخلاف تصور عموم نه با توليد پيکان، بلکه با توليد بنز (در سال ١٣٤٢ اتوبوس ٣٠٢ مرسدس‌بنز را مونتاژ مي‌کرد) پا به عرصه ظهور گذاشته است، حالا خبر از ايجاد دو شرکت مشترک؛ يکي در توليد و ديگري در فروش و خدمات پس از فروش مي‌دهد.

کد خبر : ۴۲۸۰۸
بازدید : ۱۳۶۴
بنز رسما به ایران آمد
مرسدس‌بنز رسما وارد ايران شد. ايران‌خودرو که برخلاف تصور عموم نه با توليد پيکان، بلکه با توليد بنز (در سال ١٣٤٢ اتوبوس ٣٠٢ مرسدس‌بنز را مونتاژ مي‌کرد) پا به عرصه ظهور گذاشته است، حالا خبر از ايجاد دو شرکت مشترک؛ يکي در توليد و ديگري در فروش و خدمات پس از فروش مي‌دهد.
بر اساس قراردادي که روز گذشته بين ايران‌خودرو و شرکت بنز به امضا رسيد، حالا اين مخصوص‌نشين با ايجاد شرکتی، نماينده انحصاري فروش و خدمات پس از فروش محصولات اين غول آلماني خواهد بود. آن‌گونه که اعلام شده، اين مخصوص‌نشين قرار است مسئوليت توليد نسل فعلي و آينده کاميون آکتروس را برعهده گيرد. بر اساس هدف‌گذاري صورت‌گرفته، ساخت شرکت مشترک توليدي که مسئولان زمان انعقاد قرارداد آن را ماه آينده اعلام کردند در سال نخست به ٢٠ درصد خواهد رسيد و اين ميزان در صورت صرفه اقتصادي مي‌تواند به ٣٠ تا ٥٠ درصد افزايش پيدا کند، اما توليد موتور جديد بر اساس نياز بازار در شرکت مشترک جديد ديگر خبري است که روز گذشته به نقل از ايران‌خودرو روي خروجي رسانه‌ها قرار گرفت.
حالا هاشم يکه‌زارع، مديرعامل گروه صنعتي ايران‌خودرو، اميدوار است با توجه به همکاري‌هاي دو شرکت در حوزه خودروهاي تجاري، همکاري طرفين درخصوص تفاهم‌نامه و قرارداد سال گذشته نيز به همين منوال پيگيري شود.
هنوز دو سال از اجرائي‌شدن برجام در دي‌ماه سال ٩٤ نگذشته بود که مديران شرکت خودروسازي آلماني ٢٨ دي‌ماه ٩٤ با هواپيماي شخصي خود به ايران آمدند و در نهايت ايران‌خودرو و شرکت دايملر (مالک چندين شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازي همچون مرسدس‌بنز، مرسدس آ.ام‌.گ. و اسمارت) با امضاي يک تفاهم‌نامه، همکاري استراتژيک خود را براي ايجاد دو شرکت مشترک آغاز کردند.
١٨ ماه پس از اولين حضور ژرمن‌ها در جاده مخصوص، حالا از امضاي قرارداد ايجاد شرکت مشترک در حوزه فروش و خدمات پس از فروش بين گروه صنعتي ايران‌خودرو و شرکت مرسدس‌بنز خبر مي‌رسد، اما اين‌بار برخلاف بار قبل، آبي‌پوش‌هاي جاده مخصوص به‌همراه محسن صالحي‌نيا، معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت، راهي سرزمين ژرمن‌ها شدند و در سايت توليد وورث، مقر اصلي مرسدس‌بنز، پاي ميز مذاکره نشستند.
مخصوص‌نشين‌ها که در ماه‌هاي گذشته نشان دادند وضعيت همکاري ايران در حوزه خودرو با شرايط سال‌هاي پيش بسيار متفاوت است و اين‌بار حاضر نيست به هر قيمتي بازار خود را با شروط ساده به خودروسازان خارجي تحويل بدهد، قرار است به‌صورت انحصاري مسئوليت فروش محصولات تجاري مرسدس‌بنز را بر عهده گيرند، اما قرارداد همکاري شرکت ايران‌خودروديزل به نمايندگي از گروه صنعتي ايران‌خودرو و شرکت بنز، در سايت توليد وورث، مقر اصلي مرسدس‌بنز، در شرايطي به امضا رسيد که گفته مي‌شود همکاري‌هاي مشترک به همين‌جا ختم نخواهد شد و قرارداد دو شرکت مشترک ديگر نيز در ماه‌هاي آينده نهايي مي‌شود. شرکت دوم که قرارداد آن در ماه آينده نهايي مي‌شود، مسئوليت توليد را برعهده دارد و نسل فعلي و آينده کاميون آکتروس از جمله توليدات اين شرکت خواهند بود.
گفتني است نسل فعلي آکتروس تا سال ٢٠١٩ توليد شده و نسل جديد اين کاميون نيز از سال ٢٠١٩ به‌بعد بر اساس استانداردهاي روز اروپا توليد خواهد شد. در فاز بعدي نيز خط توليدي جديد ديگري پيش‌بيني شده است.
بر اساس برنامه، ساخت داخل شرکت مشترک توليدي در سال نخست به ٢٠ درصد خواهد رسيد و اين ميزان در صورت صرفه اقتصادي مي‌تواند به ٣٠ تا ٥٠ درصد افزايش پيدا کند. همچنين شرکت ديگر در حال مذاکره درخصوص توليد موتور ميان شرکت ايران‌خودروديزل و دايملر بوده که وظيفه آن توليد موتورهاي جديد بر اساس نياز بازار در شرکت مشترک جديد است.
گفتني است شرکت مرسدس‌بنز نخستين برند خودروهاي تجاري در دنيا را در اختيار دارد که امضاي قرارداد سرمايه‌گذاري مشترک با ايران‌خودرو بيانگر امنيت سرمايه‌گذاري در ايران است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید