جزئیات ربودن مهندس عمران برای اخاذی ٥٠٠‌ هزاریورویی

جزئیات ربودن مهندس عمران برای اخاذی ٥٠٠‌ هزاریورویی

مردان جوانی که یک مهندس عمران را ربوده و درخواست ٥٠٠‌ هزار یورو کرده‌ بودند، از سوی پلیس شناسایی و بازداشت شدند.

کد خبر : ۴۳۲۶۴
بازدید : ۱۰۱۱
جزئیات ربودن مهندس عمران برای اخاذی ٥٠٠‌ هزاریورویی
مردان جوانی که یک مهندس عمران را ربوده و درخواست ٥٠٠‌ هزار یورو کرده‌ بودند، از سوی پلیس شناسایی و بازداشت شدند.
٢٤ مردادماه امسال یکی از وکلای دادگستری به کلانتری ۱۶۳ ولنجک مراجعه کرد و گفت موکلش که مهندس عمران و ٥٨ ساله‌ است ربوده شده و ربایندگان درخواست مبلغ ۵۰۰‌ هزار یورو کرده‌اند. با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «آدم‌ربایی» و به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای ناحیه ۲۷ تهران، پرونده در اختیار اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

وکیل فرد ربوده‌شده پس از حضور در اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ پس از حضور در اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتش به کارآگاهان عنوان کرد: «موکلم ساعت ١٠ از محل سکونتش در منطقه ولنجک، با خودرو شخصی‌اش خارج شد، اما پس از آن مراجعتی به دفتر کار یا محل سکونش نداشت تا اینکه ساعت ۱۱ همان روز اطلاع پیدا کردیم که ایشان ربوده شده و ربایندگان برای آزادی وی درخواست مبلغ ۵۰۰‌ هزار یورو کرده‌اند».
با آغاز رسیدگی به پرونده، کارآگاهان با بررسی مسیر تردد فرد ربوده‌شده، روز بعد موفق شدند خودرو وی را در منطقه زعفرانیه، کشف کنند. هنوز ساعاتی از کشف خودرو نگذشته بود که کارآگاهان اطلاع پیدا کردند مهندس ... از سوی ربایندگانش ر‌ها شده، اما در همین مدت‌زمان کوتاهی که در اختیار ربایندگان قرار داشته مورد آزار و اذیت شدید بدنی (شکنجه) قرار گرفته، طوری که در بیمارستان تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفته است.
این مهندس پس از بهبودی نسبی، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: با خودرو شخصی در حال رفتن به محل کار خود بودم که ناگهان یک دستگاه خودرو ون سبزرنگ با سه سرنشین متوقفم کرد.
سرنشینان خودرو ون با معرفی خود به‌عنوان مأمور یکی از وزارتخانه‌های دولتی، مدعی شدند که دستور بازداشت من و انجام تحقیقات را دارند؛ به این بهانه مرا سوار خودرو ون کرده و درحالی‌که چشمانم را بسته بودند، به مکانی نامشخص منتقل کردند. فرد ربوده‌شده در ادامه اظهاراتش به کارآگاهان گفت: زمانی که به مکانی نامشخص منتقل شدم، متوجه شدم که این افراد مأمور نبوده و قصد اخاذی از مرا دارند؛ آنها شکنجه‌های خودشان را آغاز کردند و مدعی شدند که اگر پول موردنظرشان را دریافت نکنند، مرا خواهند کشت؛ این آزار و اذیت‌های شدید ادامه داشت تا اینکه فردای آن روز و درحالی‌که به‌خاطر شدت شکنجه در وضعیت خوب جسمانی قرار نداشتم، مرا مجددا سوار خودرو کرده و از آن مکان نامشخص خارج کردند؛ اطمینان داشتم که آنها قصد کشتنم را دارند، اما پس از طی مسیری کوتاه، مرا در محدوده خیابان گلبرگ از ماشین پیاده کرده و از محل دور شدند.

در شرایطی که در ظاهر امر هیچ‌گونه نشانی مشخصی از ربایندگان در اختیار نبود، کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ با انجام اقدامات ویژه پلیسی و تخصصی موفق به شناسایی مخفیگاه ربایندگان در منطقه گلبرگ تهران شدند.

با شناسایی یک واحد آپارتمان در منطقه گلبرگ، کارآگاهان ضمن شناسایی مالک آپارتمان به نام علیرضا، اطلاع پیدا کردند که وی باوجود عدم‌نیاز به آپارتمان استیجاری، به اصرار یکی از دوستانش و به شرط پرداخت اجاره‌بها از سوی این شخص به نام «علی» اقدام به اجاره این آپارتمان کرده و این محل را پس از اجاره در اختیار وی قرار داده است.

با شناسایی محل سکونت علی، کارآگاهان به محل سکونت وی در مهرشهر کرج اعزام شده و در تحقیقات پلیسی اطلاع پیدا کردند که وی از این محل متواری شده است. سرانجام با انجام اقدامات پلیسی، آخرین مخفیگاه او در منطقه مهرشهر کرج شناسایی شد و کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی در ساعت ۱۰ روز گذشته اقدام به دستگیری وی کردند. علی در همان تحقیقات اولیه صراحتا به مشارکت در آدم‌ربایی اعتراف و دو همدست خود به ‌نام‌های «مرتضی» و «حسن» را معرفی کرد؛ با شناسایی مخفیگاه این دو نفر، آنها نیز در دو عملیات جداگانه در مناطق سلطان‌آباد و فلاح دستگیر و به‌همراه علی به اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شدند.

جزئیات ربودن مهندس برای اخاذی ٥٠٠‌ هزاریورویی
سرهنگ کارآگاه حمید مکرم، معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: تحقیقات از متهمان در مراحل اولیه و ابتدایی است؛ قرار قانونی از سوی بازپرس پرونده صادر شده و متهمان برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار داده شده‌اند.

گفت‌وگو با یکی از متهمان

چرا تصمیم به آدم‌ربایی گرفتید؟
من خودم آهنگر هستم و مربی سه رشته ورزشی فول‌کنتاکت، جودو و دفاع‌شخصی هم هستم. مدتی بود می‌خواستم یک باشگاه راه بیندازم، اما پول نداشتم و در یک ‌کارگاه کار جوشکاری انجام می‌دادم که روزی ٤٠‌ هزار تومان دستمزد می‌گرفتم و این در حالی بود که بیش از ٢٠‌ هزار تومان را کرایه ‌می‌دادم، ولی بدتر از آن این بود که صاحبکارم دائم به من توهین می‌کرد.
وضع مالی خوبی نداشتم و می‌خواستم اجاق‌گاز بخرم که ٨٠٠‌ هزارتومان بود، اما چون پول نداشتم مجبور شدم شناسنامه دخترم را گرو بگذارم. چند هفته قبل همدستم به من پیشنهاد داد یک مرد میان‌سالی را که وضع مالی خوبی دارد، بدزدیم و از او و خانواده‌اش پول بگیریم. بعد از آن مادرم مریض شد و مجبور شدم این کار را بکنم.

چقدر گیرتان آمد؟
با خانواده مردی که ربوده‌ بودیم تماس گرفتیم. اول تقاضای پنج میلیون یورو کردیم، اما بعد به ٥٠٠‌ هزار یورو هم راضی شدیم، اما فقط ١٥‌ میلیونی که از کارت برداشتیم و با آن لوازم وانت خریدیم گیرمان آمد، بعد هم که دستگیر شدیم.

چرا تصمیم گرفتید قبل از دریافت پولی که خواسته بودید گروگانتان را رها کنید؟
چون دفعه آخری که با همسر و وکیل او صحبت کردیم متوجه شدیم که لحن آنها تغییر کرده است و نگران بودیم که لو برویم.

چه مدت این آقا پیش شما بود؟
از ١٠ صبح تا ٨ شب.

چطور او را دزدیدید؟
یک ون اجاره کردیم و خودمان را جای مأمور وزارت اطلاعات جا زدیم، دم خانه‌اش کشیک دادیم و قبل از اینکه به محل کارش برسد، او را سوار ون کردیم و دزدیدیم.

شاکی می‌گوید او را شکنجه کرده‌اید؟
به پایش بوق وصل کردیم و پس‌گردنی زدیم، کار دیگری نکردیم.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید