«شفر»، مرد رویاها نیست!

«شفر»، مرد رویاها نیست!

وینفرد شفر آلمانی تنها چندساعت بعد از این‌که به ‌صورت رسمی اعلام شد هدایت استقلال را برعهده گرفته است،‌ وارد تهران شد تا طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی صبح روز سه‌شنبه قرارداد خود با این باشگاه را امضا کند.

کد خبر : ۴۳۵۸۸
بازدید : ۱۱۱۸
«شفر»، مرد رویاها نیست!
وینفرد شفر آلمانی تنها چندساعت بعد از این‌که به ‌صورت رسمی اعلام شد هدایت استقلال را برعهده گرفته است،‌ وارد تهران شد تا طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی صبح روز سه‌شنبه قرارداد خود با این باشگاه را امضا کند.
برای شفر مراسم استقبال خاصی برگزار نشد و فقط دو، سه‌نفر از عوامل باشگاه برای استقبال او راهی فرودگاه امام خمینی(ره) شدند که این مسأله نشان می‌دهد در ظاهر انتخاب این مربی آلمانی آن‌طور که باید، باب میل هواداران نبوده است. قرارداد یک‌ساله شفر در شرایطی روز قبل رسما امضا شد که این مربی درخواست کرده رقم واقعی آن افشا نشود اما قبل از حضور او در ایران عنوان شده بود که او تا پایان فصل،‌ ٢٨٠‌هزار دلار دریافتی خواهد داشت.
از طرفی میک‌مک درمورت به‌عنوان دستیار خارجی در کنار این مربی هم‌ حضور خواهد داشت. دونفر از پیشکسوتان استقلال نیز طبق برنامه‌ریزی باشگاه در کنار شفر در کادر فنی فعالیت خواهند کرد که در این رابطه خود شفر اعلام کرد، فرهاد مجیدی برای همکاری با او اعلام آمادگی کرده است. سرمربی آلمانی جدید استقلال امروز به صورت رسمی با حضور در تمرینات تیم به بازیکنان معرفی خواهد شد و کار خود را شروع خواهد کرد.
در وضع کنونی حضور شفر در استقلال باعث نشده نگرانی‌ها از سرنوشت این تیم برطرف شود. این مربی باید از همین ابتدا با کمک همکارانش به هواداران نشان بدهد که توانایی ایجاد تغییر و درست‌کردن یک ساختار درست برای کسب نتایج خوب را دارد.
مدیران باشگاه استقلال رسما اعلام کرده‌اند با حضور شفر در تمامی زمینه‌ها سود کرده‌ا‌ند و همان‌طور که انتظار می‌رود، از انتخاب خود راضی و به آینده امیدوار هستند. در چنین شرایطی پیشکسوتان باشگاه استقلال هم درباره انتخاب شفر صحبت‌های جالبی را مطرح کرده‌اند که جزییات آن را در زیر می‌‌خوانید:

مربی آلمانی، فرشته نجات نیست
مهدی امیرآبادی پیشکسوت استقلال: فشار هواداران و ناکامی‌های استقلال در سال‌های اخیر باعث شد که باشگاه تصمیم بگیرد حتما مربی خارجی استخدام کند. درطول سال‌هایی که در استقلال حضور داشتم، با مربیان خارجی خوبی کار کردم که اگر به آنها فرصت داده می‌شد، می‌توانستند نتایج خوبی بگیرند اما متاسفانه دوران حضورشان در ایران کوتاه بود. علاوه بر مربیان خارجی که در استقلال کار کردند، مربیان خوبی مثل کرانچار، اسکوچیچ و برانکو هم در تیم‌های دیگر کارنامه‌های خوبی از خود به جای گذاشتند.
به همین دلیل انتظار می‌رفت باشگاه استقلال هم دست روی مربیان بزرگی با کارنامه‌های قابل اعتنا بگذارد. وقتی بحث حضور فاتح‌تریم در استقلال هواداران این تیم را خوشحال کرد اما مشخص بود که او به استقلال نمی‌آید. درنهایت هم مدیران باشگاه به کسی مثل وینفرد شفر رسیدند که شخصا شناختی از او ندارم.
نمی‌دانم مدیران استقلال چه توجیهی برای انتخاب این مربی داشتند، چون او برای این‌که با شرایط و بازیکنان استقلال آشنا شود، به زمان زیادی نیاز دارد. درحال حاضر، ٨ هفته از لیگ گذشته و تا شفر بخواهد نام بازیکنان استقلال و ویژگی‌های آنها را بشناسد، نیمی از فصل سپری شده باشد. متاسفانه درحال حاضر شرایط استقلال بحرانی است و نباید با یک برد مقابل سپیدرود فکر کنیم تیم از بحران خارج شده، چون استقلال مشکلات زیادی دارد که با یکی دو پیروزی به روزهای خوب خود برنمی‌گردد.
ظاهرا هواداران استقلال هم از انتخاب شفر به‌عنوان سرمربی راضی نیستند. آنها به خوبی می‌دانند وقتی یک سرمربی نمی‌تواند دستیاران موردنظر خود را انتخاب کند و دیگران برای او تصمیم می‌گیرند، چه خبر است و شفر چطور به‌عنوان سرمربی استقلال انتخاب شده است. درمجموع امیدوارم هر اتفاقی به صلاح استقلال است، رخ دهد تا ما بیشتر از این شرمنده هواداران نشویم. کاش شفر بتواند به اوضاع استقلال سروسامان دهد نه این‌که یک بدهی میلیاردی دیگر روی دست باشگاه بگذارد و برود.

انگیزه لازم در «شفر» وجود ندارد
علی نظری‌جویباری معاون سابق استقلال: حضور وینفرد شفر در استقلال با اسم و رسمی که دارد، در ظاهر اتفاق بدی نیست. من هم امیدوارم این مربی آلمانی برای استقلال مفید باشد؛ اگرچه با انگیزه‌ای که در میان دیگر مربیان تیم‌های لیگ برتری می‌بینم، معتقدم کار سختی پیش‌روی اوست.
شاید اگر من بودم، هیچ‌وقت چنین مربی‌ای را برای استقلال نمی‌آوردم. از نظر من باید در این مقطع فردی هدایت استقلال را در دست می‌گرفت که انگیزه‌اش از بازیکنان هم بیشتر باشد. شفر شاید با ٦٧‌سال سن دیگر مثل گذشته انگیزه نداشته باشد. شاید بهتر بود یک مربی در حد برانکو و از اروپای شرقی به استقلال می‌آمد که با شرایط این تیم سازگار باشد. با همین بودجه هم می‌شد یک مربی در حد برانکو به ایران بیاید و بهتر است مدیران استقلال بهانه مالی نیاورند. مگر وضع بودجه را مدیران از قبل نمی‌دانستند که نام فاتح‌تریم را مطرح کردند؟ کمیته فنی کمترین نقش را در انتخاب سرمربی استقلال داشت و مدیرعامل این باشگاه این گزینه را به کمیته فنی تحمیل کرد.
این‌که شاهد واکنش منفی هواداران نسبت به این مربی هستیم، دلیل دارد. مدیران استقلال با این‌که می‌دانستند حضور فاتح‌تریم در ایران شدنی نیست، اسمش را مطرح کردند تا هواداران را آرام کنند اما نتیجه معکوس گرفتند. این اشتباه مدیریتی بزرگی بود، چون اگر نام‌های بزرگ اعلام نمی‌شد، حالا واکنش بهتری را نسبت به حضور این مربی آلمانی شاهد بودیم.
یک اشتباه مدیریتی دیگر نحوه استقبال از این مربی آلمانی بود. سوال من این است مگر باشگاه مدیر و معاون ندارد که مدیر رسانه‌ای به استقبال شفر رفته بود؟ از نظر من به شفر در هنگام ورود احترام گذاشته نشد و حتی دسته‌گلی برای او تهیه شده بود که بسیار کوچک بود. وقتی صحبت از سرمربی بزرگ خارجی می‌کنید، باید نحوه برخورد با آن را هم بلد باشید.

شفر هندوانه در بسته است
اصغر حاجیلو پیشکسوت استقلال: مربی بزرگی که هواداران باشگاه استقلال منتظر حضور او در این تیم بودند، بدون هیچ تردیدی وینفرد شفر نبود! در هفته‌های اخیر مدیران حرف‌هایی درباره مذاکره با فاتح تریم و مربی بزرگ خارجی مطرح کردند و انتظار هواداران بالا رفت. حالا توافق با شفر آلمانی شرایطی را به وجود آورد که هوادار هیجان‌زده و خوشحال نشود. همه باید قبول کنیم که شفر به عبارتی خیلی ساده مثل یک هندوانه در بسته است!
هواداران و پیشکسوتان منتظر حضور و نوع عملکرد این مربی در استقلال هستند تا میزان محبوبیت و جایگاه او تعیین شود! کارنامه شفر نیز پر از فرازونشیب بوده و اگر واقع‌بینانه بخواهیم حرف بزنیم،‌ با انتخاب او هم حتی نگرانی بابت آینده استقلال وجود دارد و استرس‌ها از بین نرفت! به همین دلیل ما دیدیم که او در غربت کامل وارد تهران شد و هیچ مراسم خاصی هم برای استقبال از او تدارک دیده نشد! با این حال، او یک مربی آلمانی است که سال‌های‌ سال تجربه کار دارد و همه ما امیدوار هستیم که بتواند تغییرات بزرگی در استقلال ایجاد کند و روزی که قرار است ایران را ترک کند، این اتفاق با بدرقه‌ای باشکوه همراه باشد.
همچنین با درنظرگرفتن انتخاب شفر باید بگویم که ما گزینه‌های داخلی هم داشتیم که می‌توانستند خوب با استقلال نتیجه بیگرند اما مسأله بسیار مهم این است که هوادار تحمل حضور مربی داخلی در تیم را نداشت و مدیران باشگاه هم به همین ترتیب تصمیم گرفتند در مقطع فعلی قید همکاری دوباره با مربیان ایرانی را بزنند.
وینفرد شفر در شرایط کنونی به‌عنوان سرمربی استقلال انتخاب شده و همه ما چاره‌ای نداریم جز این‌که از این مربی حمایت کنیم تا ببینیم چه نتایجی خواهد گرفت. استقلال هم تیم بسیار بزرگ و مردمی است و همه انتظار نتایج خوب از این تیم دارند. شفر باید بهترین تغییر را در تیم به وجود بیاورد و جوانگرایی کند و ساختار فنی تیم را تغییر بدهد. این‌که می‌تواند این کار را انجام بدهد یا خیر، گذر زمان مشخص می‌‌کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید