تلگراف: شاهدان‌ عربستان را مقصر می‌دانند

نشریه دیلی تلگراف گزارش داد که شاهدان حادثه مرگ‌بار منا که صدها کشته برجای گذاشته است مقامات سعودی را متهم این فاجعه می‌دانند.

کد خبر : ۴۳۷۱
بازدید : ۱۶۶۲
نشریه دیلی تلگراف گزارش داد که شاهدان حادثه مرگ‌بار منا که صدها کشته برجای گذاشته است مقامات سعودی را متهم این فاجعه می‌دانند.

روزنامه دیلی تلگراف انگلیس در گزارشی از فاجعه منا نوشت: شاهدان این حادثه فاجعه‌بار که صدها کشته برجای گذاشته است مقامات سعودی را متهم کرده و می‌گویند که آن‌ها از ادامه (انجام) مناسک هراسناک شده‌اند.

این فاجعه که بدترین تراژدی طی 25 سال گذشته در موسم حج مسلمانان است، زمانی رخ داد که حجاج تلاش داشتند مناسک رمی جمرات (سنگ زدن به نمادهای شیطان) را در منا در چند کیلومتری شهر مکه انجام دهند.

به گفته مقامات سعودی در این حادثه دستکم 717 تن کشته و 863 تن زخمی شده‌اند.
نشریه دیلی تلگراف نوشت در حالی وزیر بهداشت عربستان زوار را مقصر این فاجعه می‌داند، اما زوار با این سخن موافق نیستند.

احمد ابوبکر، یک مرد 45 ساله لیبیایی که همراه با مادر خود از این ازدحام جان سالم به در برد گفت: «جمعیت زیادی بود. پلیس تمام راه‌های ورودی و خروجی را به سمت کمپ زایران بست و تنها یک مسیر را باز گذاشت. من اجساد مرده‌‌ها را پیش روی خود دیدم و مجروحان و کسانی که دچار خفگی شده بودند. ما قربانیان را ... به کناری آوردیم».

وی افزود که به نظر می‌رسید که پلیس در صحنه این فاجعه بی‌تجربه است. وی گفت «آن‌ها حتی راه‌ها و مکان‌های آن اطراف را نمی‌شناختند»؛ تعدادی از دیگر زوار که در اطراف ابوبکر حاضر بودند سر خود را به نشانه تأیید تکان دادند.

یکی از منتقدان طرح توسعه مراکز مقدس مکه و مدینه گفت که پلیس علیرغم تعداد بالای خود به خوبی تربیت نشده و آموزش ندیده بوده و فاقد مهارت زبانی و ارتباطی با حجاج خارجی بودند، زواری که اکثریت حاضران در مراسم حج را تشکیل می‌دهند.

عرفان العلوی، موسس بنیاد پژوهش‌های اسلامی در مکه گفت: «آن‌ها هیچ سر رشته‌ای از چگونگی تعامل با این مردم نداشتند، هیچ کنترلی بر جمعیت انبوه وجود نداشت».

یک شاهد دیگر مصری به نام محمد حسن، 39 ساله، این نگرانی را ابراز کرد که حادثه‌ای مشابه «ممکن است که بار دیگر رخ دهد».

وی گفت: «شما تنها سربازانی را می‌بینید که در یک جا جمع شده و هیچ کاری نمی‌کنند».

وی همچنین گفت که زمانی که نیروهای امنیتی از وی خواستند تا «بیا و هویت این جسد مصری را تشخیص بده» به خاطر ملیتش به او توهین شده است.

حسن گفت: «چرا آن‌ها ما را به این گونه تحقیر می‌کنند. ما برای زیارت آمده‌ایم و هیچ تقاضایی نداریم». وی از نیروهای امنیتی خواست تا «راه‌ها را سازماندهی کنند» تا از حرکت آرام و نرم مردم اطمینان حاصل شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید