پاسخ 11000 پوندي تاجر تهراني به يک‌ ايميل!

چندي پيش مرد چاپخانه‌داري در تهران با يک شرکت واردات - صادرات در انگلستان ارتباط گرفت تا بتواند يک دستگاه چاپ دست دوم تهيه کند.

کد خبر : ۴۴۸۶
بازدید : ۵۸۶۸
چندي پيش مرد چاپخانه‌داري در تهران با يک شرکت واردات - صادرات در انگلستان ارتباط گرفت تا بتواند يک دستگاه چاپ دست دوم تهيه کند.

وقتي شرکت انگليسي قراردادي را با وي تنظيم کرد، قرار شد مرد ايراني 22 هزار پوند را در دو مرحله به حساب آنها واريز کند و سپس دستگاه را تحويل بگيرد. به اين ترتيب شماره‌حساب شرکت از طريق ايميل براي مرد چاپخانه‌دار ارسال شد و وي در مرحله اول 11 هزار پوند واريز کرد و بلافاصله تأييديه گرفت و منتظر ماند تا شرکت، زمان پرداخت مرحله دوم و تحويل دستگاه را خبر بدهد.

ايميل خانمان‌سوز
مدتي پس از واريز پول به شرکت انگليسي، يک ايميل از سوي همان شرکت به مرد چاپخانه‌دار ارسال شد که در آن نوشته شده بود به دليل برخي مشکلات، شماره‌حساب شرکت تغيير کرده است و بايد پول به شماره ديگري واريز شود تا وي بتواند دستگاه چاپش را خريداري کند. اين مرد پس از دريافت ايميل، سريعا بقيه پول را به شماره‌حساب جديد شرکت انگليسي واريز کرد تا هر چه سريع‌تر دستگاه را تحويل بگيرد اما مدتي گذشت و خبري از شرکت خارجي نشد.

تماس انگليسي‌ها
در سوي ديگر ماجرا شرکت انگليسي که خبري از مرد چاپخانه‌دار نداشت، در تماسي از او خواست که هر چه سريع‌تر حسابش را تسويه کند تا دستگاه چاپ را برايش ارسال کنند. مرد ايراني وقتي اين جملات را از آنان شنيد شوکه شد چرا که پول را واريز کرده بود و تصور مي‌کرد به زودي دستگاه چاپ ارسال خواهد شد. در اين مرحله مرد چاپخانه‌دار که گمان مي‌کرد شرکت اروپايي سرش را کلاه گذاشته است، ماجرا را برايشان تعريف کرد اما وقتي فهميد آنها هيچ خبري از اين ماجرا ندارند و ايميلي را مبني بر تغيير شماره‌حساب برايش ارسال نکرده‌اند، فهميد که در دام هکري حرفه‌اي افتاده است. به همين خاطر راهي دادسراي جرايم رايانه‌اي تهران شد تا هرچه سريع‌تر اين هکر 11 هزار پوندي رديابي شود.

شکايت در دادسرا
22 ارديبهشت‌ماه سال‌جاري مرد چاپخانه‌دار وقتي پيش روي داديار شعبه دوم دادسرا ايستاد، گفت: در جريان خريد يک دستگاه چاپ از شرکت واردات و صادرات در انگلستان فريب ايميل يک هکر را خورده‌ام و دار و ندارم به باد رفته است.

اين مرد چاپخانه‌دار ادامه داد: وقتي ايميل تغيير حساب بانکي شرکت را دريافت کردم، اصلا شک نکردم چرا که پيش از آن با همين رويه ايميلي، شماره‌حساب را گرفته و مرحله نخست را پرداخت کرده بودم و مسئولان شرکت انگليسي نيز آن را تأييد کرده بودند. بعد از واريز 11 هزار پوند مرحله دوم، منتظر ماندم تا مسئولان شرکت اروپايي اقدامات لازم را براي ارسال دستگاه چاپ انجام بدهند اما خبري نشد و زماني که تماس گرفتند و من تصور مي‌کردم کارها تمام شده است، شنيدم آنها از اينکه من پول را واريز نکرده و پيگير نيستم، تعجب کرده‌اند. نمي‌خواستم باور کنم اما حقيقت داشت. از من کلاهبرداري شده بود و من نه‌تنها نتوانستم دستگاه چاپ را بخرم بلکه بخش اعظم سرمايه‌ام را از دست داده‌ام و آينده کاري‌ام به خطر افتاده است.

رديابي‌هاي سايبري
با ادعاهاي اين مرد 60 ساله رديابي هکر تبهکار در دستور کار مأموران پليس سايبري قرار گرفت. کارآگاهان در بررسي‌هاي ابتدايي متوجه شدند گروهي ناشناس با هک‌کردن ايميل وي و تغيير در شماره‌حساب، پول کلاهبرداري‌شده را به حساب خود در کشوري ديگر منتقل کرده‌اند. کارشناسان سايبري با بررسي‌هاي صورت‌گرفته و همچنين تحقيقات فني پيرامون موضوع دريافتند در آدرس ايميل مرد چاپخانه‌دار و فرد طرف قرارداد خارجي، هک صورت گرفته است اما ردي از کلاهبرداران در دست نيست.

بر اين اساس، داديار پرونده با توجه به اينکه کلاهبرداران خارج از مرزهاي کشورمان هستند، به اينترپل ناجا دستور داد تا با اقدامات تخصصي و استفاده از ردپاهايي که پليس سايبري به دست آورده است، هکر 11 هزار پوندي را شناسايي کند و عامل يا عاملان اين کلاهبرداري را به دام اندازد.

منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید