نان با گندم دامی!

نان با گندم دامی!

مناقشه بر سر کیفیت گندم داخلی و نان موضوعی است که با وجود دفاع وزارت جهاد کشاورزی همچنان ادامه دارد. درحالی مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران در گزارشی از افزایش کیفیت گندم در سال‌جاری نسبت به‌ سال گذشته خبر داده که محمدرضا مرتضوی رئیس هیأت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی می‌گوید: میزان کیفی گندم پایین آمده و تنها کمیت آن بالا رفته است.

کد خبر : ۴۵۷۹۵
بازدید : ۳۲۵۶
مناقشه بر سر کیفیت گندم داخلی و نان موضوعی است که با وجود دفاع وزارت جهاد کشاورزی همچنان ادامه دارد. درحالی مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران در گزارشی از افزایش کیفیت گندم در سال‌جاری نسبت به‌ سال گذشته خبر داده که محمدرضا مرتضوی رئیس هیأت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی می‌گوید: میزان کیفی گندم پایین آمده و تنها کمیت آن بالا رفته است.

نان با گندم دامی!

او با بیان این‌که فرآیند وجود آشغال در گندم را قانونی کرده‌اند و براساس آن جدول نوشته‌اند، می‌گوید: به هیچ‌وجه امکان ندارد که ٧‌درصد خاک درون گندم وجود داشته باشند و ما اعتقاد داریم این خاک به گندم اضافه می‌شود. نانوایان هم که از دیگر متهمان پایین‌بودن کیفیت نان هستند، دراین‌باره می‌گویند: گندم دامی وارداتی را با گندم انسانی تولید داخلی مخلوط می‌کنند تا میزان گلوتن آن را افزایش دهند.

گندم را ۱۴۰۰ تومان می‌خرند و ۶۰۰ تومان می‌فروشند
«دولت خودش می‌خواهد که سرش کلاه بگذارند» رئیس هیأت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ضمن بیان این مطلب ادامه داد: سازمان ملی استاندارد اعلام کرده، باید با توری ٢ در ۱۰ اندازه‌گیری صورت گیرد، اما دولت با توری ٢ در ٢ اندازه‌گیری می‌کند و خودش می‌خواهد که سرش کلاه بگذارند. گندم را ۱۴۰۰ تومان می‌خرند و ۶۰۰ تومان می‌فروشند.

مرتضوی همچنین با انتقاد شدید از جدول پاکی خرید گندم در وزارت جهاد کشاورزی گفت: به هیچ‌وجه درون گندم هفت‌درصد خاک وجود ندارد و ما اعتقاد داریم این خاک به گندم اضافه می‌شود. به گفته این مقام مسئول، این جدول اصلا پاک نیست و باید حتی آن را نجس تلقی کرد. کجای دنیا با هفت‌درصد خاک و ۱۰‌درصد گندم خریداری می‌شود. سوال است که آیا گندم هفت‌درصد خاک دارد؟ ما معتقدیم که این امکان وجود ندارد، مگر آن‌که به درون گندم خاک منتقل کنند. هرچند امسال صحبت‌هایی را مطرح کردند که این جدول اصلاح خواهد شد و علاوه بر تغییر در قیمت‌ها میزان خاک از هفت به پنج‌درصد کاهش می‌یابد، اما در تمامی دنیا میزان خاک موجود در گندم ۰.۲‌درصد است.

رئیس هیأت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی با اشاره به این‌که ۷۰‌هزار نانوایی در کشور وجود دارد که ظرفیت ۴۰۰ تا ۵۰۰‌هزار شغل را ایجاد کرده است، گفت: شاهد جفا در حق نانواخانه‌ها در کشور هستیم، چراکه محدودیت‌های مختلفی برای آنها در نظر گرفته شده و باید به سرنوشت نان مملکت توجه بیشتری داشته باشیم.

او با تأکید بر این‌که باید یارانه زراعت از قیمت گندم جدا شود، اظهار کرد: چرا باید یارانه زراعت را محصولات آرد و نان بپردازند. علاوه بر این سوال دیگری که باید مطرح کرد، این است که وقتی گندمی با قیمت دوبرابر جهانی خریداری می‌شود، چرا نباید ابزار مناسب برای کیفیت‌سنجی آن وجود داشته باشد؟

آرد نانوایی‌ها با گندم دامی و گندم انسانی مخلوط است!
اما درحالی طی سال‌های گذشته مجوز اضافه‌شدن ١٣‌هزار نانوایی در کشور از سوی محمدرضا نعمت‌زاده وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت صادر شد که فعالان این بخش هنوز نمی‌دانند متولی رسیدگی به خواسته‌شان کیست. قاسم زراعت‌کار رئیس اتحادیه نانوایان می‌گوید: ما هنوز نمی‌دانیم متولی نان وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت تا ‌سال ۱۳۶۱ تمام امور مربوط به آرد و نان دست بخش خصوصی بود و مشکلی وجود نداشت. اکنون این امور باید به یک نهاد واگذار شود تا بتوان مسائل را به درستی پیش برد.

او با بیان این‌که شریعتمداری هم به تازگی افزایش نانوایی‌های کشور را در دستور کار قرار داده است، ادامه داد: براساس آمار حدود ۱۵ تا ۲۰‌هزار نانوایی اضافه در کشور وجود داشت، این دستورالعمل غلط بود و ما اعتقاد داشتیم که تعداد بسیاری از این نانوایی‌ها که یارانه‌بگیر و اضافی بودند، می‌توانستند به محل‌های مورد نیاز منتقل شوند.

او همچنین ضمن رد ادعای وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی مبنی بر سه‌برابربودن میزان جوهر قند در نان رد و تصریح کرد: گندم دامی وارداتی را با گندم انسانی تولید داخلی مخلوط می‌کنند تا میزان گلوتن آن را افزایش دهند. زراعت‌کار دیروز (یکشنبه) در نشستی خبری با انتقاد از دستورالعمل محمدرضا نعمت‌زاده- وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت- در تاریخ یازدهم مردادماه‌ سال گذشته مبنی بر اضافه‌شدن ۱۳‌هزار نانوایی در کل کشور اظهار کرد: ۳۵‌درصد گندم در کشور درجه یک، ۳۵‌درصد درجه دو و ۳۰‌درصد درجه سه است و متاسفانه گندم دامی به کشور وارد می‌شود اما مجددا با گندم داخلی مخلوط می‌شود تا میزان گلوتن آن را افزایش دهند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید