تجاوز سربازان «بهترین نسل» به هزاران زن آلمانی!

تجاوز سربازان «بهترین نسل» به هزاران زن آلمانی!

ناراحت کننده‌ترین اتفاقی که هنگام پیشروی‌ها اتفاق افتاد، سه تجاوز بود، اولی به زنی متاهل، دومی به زنی مجرد و سومی به یک دختر معصومِ شانزده و نیم ساله. این تجاوزها را آمریکایی‌های شدیداً مست انجام دادند

کد خبر : ۴۷۵
بازدید : ۷۴۲۰۶
فرادید | در تصور عامه، سربازان آمریکایی در آلمان پس از جنگ رفتار مناسبی داشتند و محبوب بوده‌اند. اما سال‌ها بعد از جنگ کتابی مدعی شد که سربازان آمریکایی در پایان جنگ جهانی دوم به صد و نود هزار زن آلمانی تجاوز کرده‌اند.

به گزراش فرادید؛ گرگ و میش بود که سربازان سر رسیدند. آنها به زور وارد خانه شدند و تلاش کردند دو زن را که از طبقۀ بالا با خود ببرند. اما کاترین و دختر هجده ساله‌اش، شارلوت، موفق به فرار شدند.

اما سربازان به این راحتی دست بردار نبودند. آنها شروع به گشتن همۀ خانه‌ها کردند و دست آخر، پیش از آنکه نیمه شب فرا برسد، این دو زن را در کمد یکی همسایه‌ها یافتند. سربازان آنها را بیرون کشیدند و روی تخت انداختند. جنایاتی که به دست این سربازان انجام شد در مارس 1945 روی داد. کمی قبل از آنکه جنگ جهانی دوم به پایان برسد. دختر برای کمک فریاد زد: "مامان! مامان!" اما کمکی در کار نبود.

صدها هزار و شاید هم میلیون‌ها زن آلمانی تجربیاتی مشابه از آن زمان دارند. اغلب، مسبب چنین تجاوزهای گروهی‌ای را سربازان شوروی قلمداد می‌کردند. نیروهای شوروی در آن زمان در شرق آلمان حضور داشتند. اما موردی ذکر شد متفاوت بود. متجاوزان، سربازان آمریکایی بودند و این جنایت در اشپرندلینخن، روستایی در نزدیکی رود راین در غرب آلمان، رخ داده بود.

تا پایان جنگ، یک میلیون و ششصد هزار نیروی آمریکایی در قلب آلمان پیشروی کرده بودند و نهایتاً در رودخانۀ البه به نیروهای شوروی رسیدند. در آمریکا، به کسانی که اروپا را از چنگال نازی‌ها آزاد کرده بودند، لقب "بهترین نسل" داده شد. خود آلمانها هم دید مثبتی نسبت به این اشغالگران داشتند: سربازان باحالی که به بچه‌ها آدامس می‌دادند و جاز را به فرهنگ آلمانی آوردند.

اما آیا این تصویر با حقیقت سازگار است؟ میریم گبهارت، تاریخ‌نگار آلمانی که در آلمان به خاطر کتابش در مورد فمینیست مشهور، آلیس شوارتزر و جنبش فمینیستی شناخته شده است، در کتابی دیگر تصور عامه از نقش آمریکا در آلمان پس از جنگ را مورد تردید قرار داد.

گزارش‌های از آرشیو کاتولیک
این کتاب نگاهی دقیقتر به مسئلۀ تجاوز به زنان آلمان از سوی سربازان قدرتهای پیروز در جنگ می‌اندزد. از این میان دیدگاه‌های گبهارت دربارۀ رفتار سربازان آمریکایی می‌تواند، بسیار جنجال آفرین شود. او معتقد است که نیروهای آمریکایی تا پیش از سال 1955 که آلمانی‌ها خودشان ادارۀ آلمان غربی را بر عهده گیرند به حدود 190000 زن تجاوز کردند. بیشترِ این تعرض‌ها در ماه‌های پس از حملۀ آمریکا به خاک آلمان صورت گرفته است.

نویسنده، ادعای خود را بیشتر بر مبنای گزارش‌هایی که کشیش‌های باواریایی در تابستان 1945 ثبت کرده‌اند، مطرح کرده است. اسقف مونیخ و فریسینگ، از کشیشان کاتولیک خواسته بود تا گزارش‌های مربوط به پیشروی نیروهای متفقین را ثبت کنند و بخش‌هایی از آرشیو این گزارش‌ها چند سال پیش منتشر شد.

برای مثال مایکل مرکسمولر، کشیشی در روستای رامساو در نزدکی برختشگادن، در روز بیستم جولای 1945، اینگونه نوشته است: "هشت دختر و زن مورد تجاوز قرار گرفتند. به بعضی‌شان در مقابل چشم والدینشان تجاوز شد."

پدر روحانی آندریاس وینگاند، از هاگان درامپر که روستای کوچکی است که در شمال فرودگاه امروزی مونیخ قرار دارد، در 25 جولای همان سال می‌نویسد: "ناراحت کننده‌ترین اتفاقی که هنگام پیشروی‌ها اتفاق افتاد، سه تجاوز بود، اولی به زنی متاهل، دومی به زنی مجرد و سومی به یک دختر معصومِ شانزده و نیم ساله. این تجاوزها را آمریکایی‌های شدیداً مست انجام دادند."

پدر روحانی آلویس اشمیل، از موسبرگ، در اول آگوست 1945 نوشته است: "به دستور دولت نظامی، فهرستی از ساکنان هر خانه به همراه اسمشان باید به در آن خانه چسبانده شود. نتیجۀ این حکم قابل پیش بینی بود. هفده دختر یا زن که یک یا چندین بار مورد تجاوز قرار گرفته بودند به بیمارستان آورده شدند."

جوانترین قربانی‌ای که در این گزارش‌ها مورد اشاره قرار گرفته، دختری هفت ساله بوده و پیرترین آنها زنی 69 ساله.

خیالپردازی‌های مردانه
این گزارش‌ها، نویسندۀ کتاب را بر آن داشته تا رفتار ارتش آمریکا را با رفتارهای خشنی که از سوی ارتش سرخ در نیمۀ شرقی آلمان انجام گرفت مقایسه کند. رفتار اشغالگران شوروی در شرق آلمان، از دید مردم آلمان با وحشیگری، تجاوزهای گروهی و غارت گره خورده است. گبهارت مدعی است که با توجه به تجاوزهایی که در باوریای اولیا انجام شده، می‌توان گفت که غرب و جنوب آلمان هم وضع بهتری نداشته‌اند.

این تاریخ‌نگار معتقد است که انگیزه‌های سربازان آمریکایی با انگیزه‌های سربازان شوروی مشابهت داشته است. سربازان آمریکایی نیز همچون سربازان شوروی، از جنایات وحشتناکی که آلمان‌ها انجام داده بودند عصبانی بودند، از تلاش بی‌نتیجه و شدید آلمان‌ها برای مقاومت اوقاتشان تلخ بود، و از دیدن آبادانی نسبتاً چشمگیر آلمان با وجود جنگ خشمگین بودند. علاوه بر این، تبلیغاتی که در آن زمان انجام می‌شد که این تصور را در سربازان آمریکایی ایجاد کرده بود که زنان آلمانی شیفتۀ پسران آمریکایی هستند، و این بیش از پیش به خیالپردازی‌های مردانۀ سربازان دامن می‌زد.

تجاوز سربازان

نظرات گبهارت در میان دانشگاهیان آلمان از موافقان زیادی برخوردار است. پس از برملا شدن شکنجه در ابوغریب و سایر جنایات جنگی که توسط سربازان آمریکایی در عراق و افغانستان صورت گرفتند، اکنون بسیاری از تاریخ‌نگاران با نگاه انتقادی‌تری به رفتار ارتش آمریکا در روزهای پیش و پس از پایان جنگ جهانی دوم می‌نگرند. تحقیقات در سالهای اخیر نقش سربازان آمریکایی جنگ جهانی دوم را در تخریب کلیساها، قتل‌عام شهروندان ایتالیایی، کشتن اسرای آلمانی و تجاوز به زنان آشکار کرده است.

با وجود این یافته‌ها، آمریکایی‌ها در نگاه عامه همچنان نظامیانی مودب در مقایسه با ارتش سرخ و ارتش فرانسه به نظر می‌رسند. نگاهی که گبهارت قصد داشت به چالش بکشد. با این وجود، کلیۀ مواردی که در گزارش‌های کلیسای کاتولیک در باواریا به آنها اشاره تنها به چند صد عدد می‌رسد. ضمن این که روحانیون اغلب در گزارش‌هایشان رفتار "بسیار درست و احترام‌آمیز" نظامیان آمریکایی را ستوده‌اند. گزارش‌های آنان این تصور را ایجاد می‌کند که تجاوزهای جنسی صورت گرفته توسط سربازان آمریکایی صورت گرفته بودند، بیش آنکه یک عمل مرسوم بوده باشد، مواردی استئنایی بوده است.

سوال اینجاست که این تاریخ‌نگار چگونه به رقم شوکه‌کنندۀ 190000 مورد تجاوز رسیده است؟

شواهد کافی؟
این رقم مجموع حاصل کندو کاو عمیق در آرشیوهای سراسر کشور نبوده است. این رقم حاصل یک تخمین است. گبهارت فرض کرده است که 5 درصد "بچه‌های جنگ" که تا اواسط دهۀ پنجاه توسط زنان مجرد در آلمان و برلین غربی متولد شده‌اند، نتیجۀ تجاوز بوده‌اند. با این فرض، مجموعاً 1900 کودک، پدران آمریکایی داشته‌اند. گبهارت، سپس فرض کرده که به طور میانگین به ازای هر صد تجاوز یک کودک متولد شده باشد. با این مفروضات، رقمی که او به آن دست یافته، رقم 190000 تجاوز است.

با این وجود، این رقم را به سختی می‌توان باور کرد. اگر این رقم تا این حد بالا بوده، به طور حتم می‌بایست گزارش‌های بیشتری در مورد تجاوز در میان پرونده‌های بیمارستان‌ها وجود می‌داشت و انتظار می‌رود که گزارش‌های بیشتری از سوی شاهدان عینی ثبت شده باشند. گبهارت در ارائۀ چنین شواهدی به میزان کافی ناتوان بوده است.

تخمین دیگری که از سوی رابرت لیلی، استاد جرم‌شناس آمریکایی زده شده و با استفاده از پرونده‌های تجاوز مطرح شده در دادگاه‌های نظامی آمریکا انجام گرفته، رقم یازده هزار تعرض جنسی جدی را تا ماه نوامبر 1945 نشان می‌دهد. که به خودی خود رقم بالایی است.

اما گبهارت مشخصاً در یک موضوع حق دارد: برای مدتهای مدید، تحقیقات تاریخی تحت تاثیر این موضوع قرار داشت که زنان آلمانی خودشان شدیداً علاقمند به برقراری رابطه با آمریکایی‌ها بوده‌اند و به همین خاطر ایدۀ تجاوز آمریکایی‌ها به زنان آلمانی را مردود می‌دانستند.

اگر اینگونه بوده است، پس از شکایتی که یک هتلدار مونیخ در سی و یکم ماه می 1945 طرح کرده چه تفسیری باید کرد؟ او گزارش کرده که سربازان آمریکایی چند اتاق هتل را قرق کرده بودند و در آنجا چهار زن "کاملاً برهنه به این سو و آن سو می‌دویدند" و "چندین بار دست به دست شدند." آیا این زنان این کار را به میل خود انجام داده بودند؟

حتی اگر رقم 190000 تجاوز صورت گرفته از سوی سربازان آمریکایی چندان محتمل نباشد، اما تجاوز برای قربانیان پس از جنگ امری واقعی بود. تجاوز پدیده‌ای فراگیر در پایان جنگ جهانی بود که آنگونه که گبهارت می‌گوید "نه در خاطرها مانده، از سوی عموم به رسمیت شناخته شده و نه حتی کشورهای سربازان متجاوز عذرخواهی کرده‌اند." و امروز، سال‌ها پس از پایان جنگ، به نظر می‌رسد که این وضعیت به این زودی‌های تغییری نخواهد کرد.
منبع: اشپیگل
۰
نظرات بینندگان
  • عین سین ارسالی در

    هرجا سخن از جنگ و تجاوز و وحشیگری بوده وهست ،تعفن نام امریکایی هابه مشام می رسد

  • ناشناس ارسالی در

    چرت و پرت نگو تجاوز مال روسیه و المان و ژاپن بوده نابغه

  • ناشناس ارسالی در

    کسانی مثل هیتلر که می خواهند با نظامی گری و تجاوز به همسایه ها مردمشان را به عظمت برسانند. در آخر مردمشان به خواری و خفت می افتند

  • آرمین ارسالی در

    نویسنده فاحشه ها را قربانی معرفی کرده.
    درسته در جنک ها تجاوز به زنها وجود داره اما به نذرت پیش اومده سربازان غربی چنین کاری رو انجام دهند سربازان شوروی به صورت گسترده این کار را میکردند اما آمریکاییها سربازانی حرفه ای و قانونمند هستند.

  • حسن ارسالی در

    در زمان اشغال ایران توسط شوروی درجنگ اول ودوم این سربازان روسی بودند که به خانه ها میریختند وبه دختران وزنان ایرانی تجاوز میکردند حتی یک نمونه تجاوز سربازان آمریکایی مشاهده نشد

  • ناشناس ارسالی در

    تو هر جنگی تجاوز اتفاق می افتد شرق و غرب ندارد آمریکا و روسیه ندارد. در پی تطهیر برخی با انتقاد از گروه دیگر نباشیم.

  • ایرج ارسالی در

    نویسنده در اول مقاله کلی آسمان و ریسمان کرده که بگوید تجاوزات وحشتناکی رخ داده ، ولی در آخر به نتیجه می‌رسد که بیشتر این حرفها حاصل خیال‌پردازی و تخمین های ذهنی بوده است .
    انصاف در هر حالت چیز خوبی است ، حتی اگر در مذمت دشمن باشد .

  • بهرام ارسالی در

    به امیدنابودی وریشه کن شدن هرچی سریعتر آمریکا وامریکای پلید وخبیس وخونخوار کسی چطور آخه به ناموس دیگران تجاوز میکنه خداوند مرگشون بده که تموم دنیارو به فساد خاری کشوندن کارهای آمریکایی‌ها بیشترشبیه انسانهای اولیه اژدهای ۱۲۰هزارسال پیش ودوره انسانهای نسناس میمونه اینها یا مشکل بدی دارن بابیمارروانی شدید هستن آدم تعجب میکنه اینها بنظرم بشرنیستن

  • مریم ارسالی در

    حالا شما چرا جانماز روسها را اب میکشید تمام عالم و آدم خبردارند آلمانها به زنان روسی تجاوز کردند وروسها به زنان آلمانی بعد از شکست آلمان
    در همین جنگ خودمان با عراق عراقیها بارها متعرض به زنان مرز نشین مناطق جنگی شدند که آن زنها یا دلیرانه قبل از تعرض خودکشی کردند تا به دست دشمن نیفتند یاکاری کردند که عراقیها آنها را به رگبار ببندند

  • بهروز ارسالی در

    این سرنوشت تمام ملت‌های مغلوب در سرتاسر تاریخ بوده است. لطفا به تاریخ طبری و اعترافات و روایات سربازان غالب نگاهی بیندازید!

  • م کاف ارسالی در

    تطهیر روسیه

  • ایران ارسالی در

    البته شوروی ان زمان هم بود ولی در ژاپن وکره نبود فقط در آلمان بود چون جنایت از طرف هیتلر شروع شده بودومیلیونها کشته در شوروی توسط آلمان شده بود انتقام رو گرفتندبا جنایات .....ولی امریکا وبعد انگلیس پرونده جنایاتش بسیار بسیار سنگین تر وحشیانه تر ...در آلمان و......پروتکل ۲۴ گانه صهیونیسن جهانی رو بخوانید در اینترنت ...واقعا وحشتناک

  • حقیقت ارسالی در

    اینکه در طول تاریخ جنایات شوروی و شرق برجسته شده و جنایات غرب سانسور شده و اونها را انسان‌هایی متمدن و قانونگرا و شرقی‌ها را وحشی و ... مطرح کردن اصلا جای شک و تردید ندارد.
    اما هر کشوری که مغلوب شده در طول تاریخ شاهد همه این وحشیگریها بوده فرقی هم نداره مهاجم چه کشوری بوده.
    درود بر مدافعین شریف کشورمون که شب و روز در حال پاسبانی از کشورمون هستن و نمیزارن احدی نگاه چپ به زنان کشورمون بکن
    چه در جنگ تحمیلی چه در حمله داعش که تمام کشورهای همسایه شاهد قتل و کشتار و تجاوز بودن و ما در ایران عزیزمون با اطمینان زندگی را سپری کردیم

  • ناشناس ارسالی در

    تجاوز ورعب و وحشت در برلین ودیگر شهر های آلمان ابتدا توسط روسها آغاز شد چون اشغال آلمان قبل از ورود امریکاییها توسط روسها انجام شدچون در ابتدا امریکاییها با اخلاق محافظه کارانه وترس از سربازان هیتلری با تأخیر زیاد وارد آلمان شدند وصبر کردند که شورویها وارد آلمان شوند.وهنگام ورود سربازان روس به برلین بسیاری از زنان آلمانی از ترس تجاوز روسهاخود را از بلندیهای ساختمانها وپلها به پایین پرتاب می کردند وخود کشی می کردند.

  • یکی یدونه ننم ارسالی در

    جنگ ینی همین چیزا.خیلیا تو تاریخ زن و بچشونو به رودخونه انداختن تا دست متجاوز نیفته.ولی خوبه که حالا میشه درباره جنایات متفقین صحبت کرد.تا دهه ها هر کس سخنی به میان میاورد اتهام نئو نازی یا طرفداره فاشیست بهش میبستن.انسان تنها گونه جانوری که با این وسعت به همنوع خودش حمله میکنه.باور کنید نسل بشر از روی زمین باید برداشته شه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید