کرانچار گزینه هدایت تیم‌ملی المپیک

تیم ملی فوتبال امید ایران یکی از عجیب‌ترین تیم‌های تاریخ ورزش کشور است؛ تیمی طلسم شده که بیش از چهار دهه است نتوانسته مجوز صعود به المپیک را کسب کند و در تمام طول این سال‌ها هم رفتارها و تصمیم‌ها درمورد این تیم با نقد و نظر فراوان همراه بوده است.

کد خبر : ۵۲۶۹۴
بازدید : ۷۸۰
تیم ملی فوتبال امید ایران یکی از عجیب‌ترین تیم‌های تاریخ ورزش کشور است؛ تیمی طلسم شده که بیش از چهار دهه است نتوانسته مجوز صعود به المپیک را کسب کند و در تمام طول این سال‌ها هم رفتارها و تصمیم‌ها درمورد این تیم با نقد و نظر فراوان همراه بوده است.

این روزها فدراسیون فوتبال ایران به‌دنبال انتخاب سرمربی جدید برای این مجموعه است تا امیدها برای بازی‌های آسیایی جاکارتا آماده شوند؛ هرچند که این تیم تا کنون هم فرصت زیادی را از دست داده است و کمیته فنی طبق برنامه باید اواخر ماه قبل سرمربی را معرفی می‌کرد.
حالا حتی وزارت وزرش هم فشار را روی فدراسیون بیشتر کرده تا اسباب موفقیت این تیم رافراهم کند. وزیر ورزش دیروز به این فدراسیون تاکید کرد که باید دوره ناکامی امیدها تمام شود. مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان در جلسه ستاد عالی بازی‌های آسیایی با تاکید به حمایت وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک از تیم فوتبال اعزامی به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا گفت: «مسوولیت صفر تا صد تیم امید برای این مسابقات با فدراسیون فوتبال است.
جوانان بسیار خوبی در فوتبالمان داریم و هدف‌گذاری این تیم باید بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو باشد تا با برنامه‌ریزی ۳ ساله بعد از ۴۴ سال هم به المپیک صعود کنیم و هم نتایج خوبی بگیریم.» وزیر ورزش و جوانان بازی‌های آسیایی را فرصت بزرگی دانست و خطاب به تاج گفت: «برنامه‌ریزی جدی و بلندمدت خود را برای تیم‌ملی امید هم اکنون شروع کنید تا بعد از بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ این تیم بتواند استخوان‌بندی اصلی تیم‌ملی بزرگسالان را تشکیل دهد و آینده فوتبال ما را تضمین کند.»

گزینه جنجالی دوباره نامش مطرح شد
در همین راستا مسوولان فدراسیون طی روزهای گذشته با چند سرمربی داخلی و خارجی مذاکراتی داشته‌اند. حتی مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال هم در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این مذاکرات ادامه دارد و طی این هفته، نام سرمربی اعلام خواهد شد.
حالا گفته می‌شود زلاتکو کرانچار سرمربی سابق تیم سپاهان که این فصل نتوانست انتظارات را در این تیم برآورده کند، یکی از گزینه‌های اصلی فدراسیون فوتبال است و حتی محمدرضا ساکت دبیر فدراسیون فوتبال مذاکراتی با این سرمربی کُروات داشته است. کرانچار که چند روزی است به تهران آمده مد نظر مسوولان فدراسیون است تا مذاکرات جدی با وی صورت بگیرد. البته عنوان شده وی در یکی از هتل‌های تهران با مسوولان فدراسیون نشست داشته اما اینکه به چه نتیجه‌ای رسیده‌اند، مشخص نیست.

کرانچار آذرماه سال ۱۳۹۳ هم گزینه اصلی سرمربیگری تیم امید ایران با مدیریت حبیب کاشانی بود ولی دخالت‌های وزارت ورزش در نهایت حضور این سرمربی را در تیم امید منتفی کرد و تیم ایران با هدایت محمد خاکپور به المپیک راه نیافت. در آن زمان ماجرای رد کرانچار جنجال فراوانی به راه انداخت؛ چراکه دلیل آن به طور تلویحی و غیر مستقیم شرب خمر اعلام شد.
این درحالی بود که بازیکنان و مدیران همکار با کرانچار هرگز این عادت را تایید نکردند و اساسا این پرسش مطرح شد که علم مربی خارجی موردنظر ماست و چرا باید در عادت‌های خصوصی‌اش کنکاش کنیم؟جالب اینکه بعد از آن بلوا کرانچار سرمربی سپاهان هم شد که البته از نظر فنی دستاورد چندانی برای اصفهانی‌ها نداشت اما به‌نظر می‌رسد شناخت او نسبت به فوتبال ایران علت قرار گرفتنش در لیست فدراسیون است.

در این لیست نام نفرات دیگری هم دیده می‌شود. برخی رسانه‌ها نام اسکوچیچ راهم مطرح کرده‌اند. سرمربی تیم دسته اولی خونه به خونه که نیمه راه به این تیم اضافه شد و با بردن یک تیم لیگ برتری فینالیست جام‌حذفی شد. البته او در مصاحبه‌اش با خبرگزاری فارس این خبر را تایید نمی‌کند: «در مورد تیم‌ملی امید بهتر است از آنهایی سوال کنید که این شایعه را مطرح کردند. من در این مورد صحبت دیگری ندارم.»
علاوه بر این دو نفر نام چند مربی ایرانی هم برای این سمت مطرح شد. مثلا حسین فرکی، مربی موفق چند سال گذشته که البته دو سالی هست روند نزولی داشته یا امید نمازی که درحال حاضر سرمربی تیم‌ملی زنان آمریکا است و به‌خاطر زاویه‌ای که با کی‌روش داشت از تیم‌ملی رفت و بعید است به او فرصت کار در این تیم داده شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید