مو‌های خاکستری رنگ در مورد سلامتی چه می‌گویند

مو‌های خاکستری رنگ در مورد سلامتی چه می‌گویند

مشاهده چندین تار موی خاکستری رنگ شاید برای خیلی‌ها خوشایند نباشد.

کد خبر : ۵۴۶۶۲
بازدید : ۲۱۸۲
مو‌های خاکستری رنگ در مورد سلامتی چه می‌گویند
فرادید | مشاهده چندین تار موی خاکستری رنگ شاید برای خیلی‌ها خوشایند نباشد. نشانه‌ای از افزایش سن که از ۲۰ سالگی شروع به رشد می‌کنند تا اواخر دوران ۳۰ سالگی. اما در بعضی مواقع مو‌های خاکستری رنگ ممکن است ظاهرمان را بیش‌تر از سن بیولوژیکی نشان دهند.

ظاهر شدن مو‌های سفید و خاکستری می‌تواند پنج علت مرتبط با سلامتی داشته باشد که عبارتند از:

۱ - خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی
بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده توسط انجمن اروپایی قلب و عروق، موی خاکستری با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در مردان ارتباط دارد.

در این مطالعه، ۵۴۵ مرد بالغ به دو گروه مجزا تقسیم شدند و مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند. قسمت‌های خاکستری رنگ سر هر مرد از ۱ تا ۵ درجه بندی می‌شدند، ۱ برای افرادی که تقریبا هیچ موی سفیدی نداشتند و ۵ برای افرادی که تنها مو‌های سفید داشتند، تعلق می‌گرفت. محققان همچنین در مورد فشار خون، دیابت، عادات استعمال دخانیات و سابقه پزشکی اطلاعاتی را از آنان دریافت کردند.

پژوهشگران در این تحقیق دریافتند که نمره موی ۳ یا بیشتر "با افزایش خطر ابتلا به گرفتگی عروق کرونری قلب مرتبط است و عوامل احتمالی ابتلا به بیماری قلبی می‌تواند افزایش یابد. " مراجعینی که پیش از آزمایش دچار گرفتگی عروق کرونری شده بودند "نسبت به افراد دیگر مو‌های سفید بیشتری داشتند که امتیاز بالاتری به آن‌ها اختصاص داده می‌شد. "

دکتر Irini Samuel، متخصص قلب و عروق دانشگاه قاهره گفت:: "سالخوردگی فاکتور خطرناک و اجتناب ناپذیر کرونر است و با علائم پوستی که می‌تواند خطر افزایش دهد، همراه است. " وی می‌افزاید، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است، "اگر یافته‌های ما از نتایج تحقیق تایید شوند، استاندارد سازی سیستم امتیاز دهی برای ارزیابی مو‌های خاکستری رنگ می‌تواند به عنوان یک پیش بینی کننده بیماری عروق کرونر مورد استفاده قرار گیرد. "

۲ -کمبود ویتامین
هر فولیکول مو شامل رنگدانه (ملانین - همان چیزی که رنگ پوست را شامل می‌شود) است. در صورتی که سن افزایش می‌یابد، رنگدانه‌های کمتری تولید می‌شود، باعث ایجاد مو‌های خاکستری رنگ می‌شود. متخصصین پوست بر اساس برخی مطالعات و بررسی‌ها تخمین می‌زنند ۵۰ درصد جمعیت حداقل دارای ۵۰ درصد مو‌های خاکستری رنگ هستند.

با این حال مو‌های برخی افراد در مقایسه با دیگران سریع‌تر خاکستری می‌شود. همانطور که WebMD گزارش می‌دهد، "به طور معمول، مو‌های سفید پوستان در اواسط ۳۰ سالگی، آسیایی‌ها در اواخر ۳۰ سالگی و آمریکایی‌ها - آفریقایی‌ها در اواسط ۴۰ سالگی شروع به تغییر رنگ می‌کنند. " بنا براین افرادی که زود‌تر از این دوران دچار این علائم شوند، ممکن است به دلیل عدم تعادل رژیم غذایی مناسب باشد.

دکتر Karthik Krishnamurthy، مدیر کلینیک زیبایی مرکز پوست مونته فورور درنیویورک می‌گوید، " سطح پایین ویتامین B۱۲ موجب از بین رفتن رنگدانه‌های مو می‌شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد کمبود ویتامین D۳، کلسیم سرم و فریتین موجب تغییر رنگ مو به خاکستری می‌شود.

طبق گفته WebMD، ظهور مو‌های خاکستری زود رس می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل در غده هیپوفیز یا تیروئید باشد.
مو‌های خاکستری رنگ در مورد سلامتی چه می‌گویند

۳ -عامل "استرس اکسیداتیو"
فولیکول‌های مو مقدار کمی هیدروژن پراکسید تولید می‌کنند که یک ماده شیمیایی است که برای دهه‌ها به عنوان یک روش ارزان جهت تغییر رنگ مو‌ها به رنگی روشن استفاده می‌شده است. حال اگر هیدروژن پراکسید به صورت مدوام تولید شود می‌تواند موجب از بین رفتن رنگدانه‌ها شود. استرس اکسیداتیو همان پیروزی رادیکال‌های آزاد بر دفاع آنتی اکسیدانی بدن است و به نوعی به حمله‌های بیولوژیک به ارگانیسم بدن اطلاق می‌شود. به بیان دیگر، استرس اکسیداتیو عدم تعادل میان تولید رادیکال‌های آزاد و دفاع‌های آنتی اکسیدانی تعریف می‌شود.

۴ - استعمال دخانیات
یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۳ در مجله روزانه پوست هند بیان می‌داشت، در سیگاری‌ها تقریبا احتمال دو برابری در ظهور مو‌های خاکستری رنگ وجود دارد. به گفته نیویوک تایمز، سیگار کشیدن می‌تواند این مسئله را یک قدم جلوتر اندازد و افراد را در معرض آسیب‌های احتمالی بیشتر قرار دهد. برخی مواد شیمیایی حاصل از دود سیگار موجب شکستگی در مو و حتی طاسی می‌شود.

۵ - ژن
این را به خوبی می‌شناسیم: ژن‌های متعددی نوع و رشد مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد، یکی از این ژن‌ها با خاکستری شدن مو‌ها ارتباط دارد و معمولا از نیاکان و والدین به ارث می‌رسند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶، ژن‌های دقیق مربوط به این مسئله را کشف کرد. در این تحقیق ژنوم‌های بیش از ۶۰۰۰ آمریکایی مورد بررسی قرار گرفت و ۱۸ نمونه شناسایی شدند که بر روی ویژگی‌های مو تاثیر گذار بودند از جمله IRF۴، که به خاکستری شدن مو ارتباط دارد در تولید ملانین (همان رنگدانه‌ای که رنگ مو، پوست و چشم‌ها را مشخص می‌کند) نیز دخیل است.

نویسنده اصلی مقاله دکتر Kaustubh Adhikari، محقق کالج لندن می‌گوید، " می‌توان گفت: برای اولین بار است که یک ژن مرتبط با این مسئله شناسایی شده است. " وی می‌افزاید، این یافته بدان معنا نیست که صرفا به خاطر داشتن این ژن مو‌های شما خاکستری شوند بلکه در مقابل، وجود این ژن شانس رشد مو‌های خاکستری در شما را نسبت به جمعیت بالا می‌برد.
مو‌های خاکستری رنگ در مورد سلامتی چه می‌گویند

منبع: mnn
ترجمه: وب‌سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید