فشار شاخص دلار بر کالا‌ها

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

کد خبر : ۵۵۲۳۷
بازدید : ۱۱۰۷
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

کاهش شتاب ریزش سهام
دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۹۵ واحدی (۲/ ۰ درصدی) در سطح ۹۴ هزار و ۳۰۰ واحدی ایستاد. هلدینگ‌های «پارسان» و «فارس» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. اما «فولاد» با شناسایی فرصت خرید پس از افت‌های اخیر و با عرضه محصولات در بورس کالا با رشد حدود ۱۰ درصدی نسبت به اسفند، در کنار «رانفور» و «شپنا» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشت.
ریسک‌گریزی معامله‌گران با نزدیک شدن به تصمیم آمریکا نسبت به برجام و تردید به نرخ‌گذاری فروش محصولات کالایی با اقدام دولت برای تعیین دلار ۴۲۰۰ تومان، تغییر مالکیت ۴/ ۱۳ میلیاردتومانی به نفع حقوقی‌ها به ویژه در نماد‌های پالایشی (با رشد اخیر قیمت نفت و حذف ارز مبادله‌ای) را رقم زد. قیمت روی در کانال ۳۲۰۰ دلاری و مس بالاتر از ۶۹۰۰ دلار نوسان داشت. شاهد حرکت معامله‌گران در تک‌نماد‌ها و نماد‌های کوچک‌تر بودیم.

بازار ارز

توجه معامله‌گران به نرخ دلار مرزی
دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر برای یازدهمین روز متوالی به نرخ ۴۲۰۰ تومان معامله شد. پس از اقدام دولت برای تعیین دلار ۴۲۰۰ تومان، حذف ارز مبادله‌ای و اعلام ممنوعیت معاملات فیزیکی ارز از سوی صرافی‌ها، شنیده‌ها حاکی از انجام معاملات در بازار غیررسمی بود. با وجود اینکه پیش‌تر نرخ دلار در بازار غیررسمی در نرخ‌های بالاتر از مناطق مرزی و بالاتر از ۵۵۰۰ تومان انجام می‌شد. اما به تدریج به نرخ‌های مرز نزدیک شد.
به این ترتیب روز گذشته با کاهش نرخ دلار در مناطق سلیمانیه و هرات و افت به کانال ۵۳۰۰ تومانی، نرخ دلار در معاملات غیررسمی تا نزدیک کف ۵۴۰۰ تومانی (۵۴۱۰ تا ۵۴۲۰ تومان) افت داشت. موضوعی که می‌تواند با سیگنال بازگشت آرامش نسبی بازار ارز با وجود تداوم ریسک خروج آمریکا از برجام، امکان رشد آرام نرخ دلار در معاملات رسمی را فراهم آورد.

بازار سکه

کف‌شکنی سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۲۷ هزار تومانی، ثبت بیشترین افت روزانه از ۲۲ فروردین، به قیمت یک میلیون و ۷۹۵ هزار تومان معامله شد. با افت طلای جهانی به زیر سطح ۱۳۳۰ دلاری در شرایط ثبات نرخ دلار در کنار چشم‌انداز افزایش عرضه سکه با ارائه سکه‌های پیش‌فروش‌شده سکه کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را واگذار کرد. در بازار طلای جهانی، رشد شاخص دلار با چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره و کاهش ریسک‌های ژئوپولیتیک طلا را به کف دو هفته رساند.
در بازار ارز نیز با وجود ثبات نرخ دلار در ۴۲۰۰ تومان، شاهد توجه معامله‌گران سکه به سیگنال‌های معاملات غیررسمی دلار بودیم که افت آن در روز‌های اخیر تا نزدیک مرز ۵۴۰۰ تومانی سکه را در مسیر نزولی قرار داد. همچنان شروع عرضه‌های سکه‌های پیش‌فروش‌شده و روند طلای جهانی بر سکه اثرگذار است.

بازار طلای جهانی

طلا در کف ۲ هفته
دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۲۷ دلار معامله شد. رشد شاخص دلار در کنار کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیک، حمایت کف ۱۳۳۰ دلاری طلا را شکست. چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا با خوش‌بینی به رشد مناسب اقتصادی و دورنمای رشد نرخ تورم با رشد قیمت‌های کالایی نرخ بهره اسناد خزانه با سررسید ۱۰ ساله را به بالاترین سطح از ۲۰۱۴ (نزدیک ۳ درصد) رساند.
افت یورو با کاهش انتظارات برای تغییر سیاست‌های پولی در نشست هفته جاری بانک مرکزی اروپا و افت پوند با آمار خرده‌فروشی و نرخ تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها عامل دیگر حمایت از شاخص دلار شد. اعلام تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای از سوی کره شمالی تا زمان مذاکرات و احتمال سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به چین کاهش ریسک ژئوپلیتیک را به دنبال داشت. آمار‌های اقتصادی آمریکا نشست بانک اروپا و ژاپن بر طلا اثرگذار است.

بازار اوراق مسکن

فشار کاهش تقاضا بر «تسه»‌ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) با افت ۸/ ۰ درصدی به قیمت ۶۰ هزار و ۹۵ تومان معامله شدند. با وجود روند کم‌نوسان «تسه»‌ها در میانگین ۶۲ هزار و ۸۰۰ تومان، از ابتدای اردیبهشت کاهش تقاضا قیمت «تسه»‌ها را مجددا کف ۶۰ هزار تومانی را شکست. معاملات سال گذشته نیز نشان می‌دهد، با وجود روند نزولی «تسه»‌ها در نیمه اول اردیبهشت، از نیمه دوم با نزدیک شدن به فصل اوج تقاضای مسکن (تابستان) اوراق تسهیلات مسکن به روند صعودی بازگشتند.
اما تفاوت معاملات سال جاری را می‌توان شتاب گرفتن رشد قیمت مسکن از آذر سال گذشته با ورود تقاضای سرمایه‌گذاری به بازار مسکن دانست. موضوعی که معاملات اسفند را با افت ماهانه ۳۳ درصدی و کاهش ۱۹ درصدی معاملات فروردین نسبت به فروردین سال گذشته رقم زد؛ بنابراین در شرایط کنونی رشد قابل توجه «تسه»‌ها دور از انتظار است.

بازار نفت

افت آرام نفت
دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۶۸ دلار معامله شد. رشد شاخص دلار در کنار افزایش (۵ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای سومین هفته متوالی عامل فشار بر قیمت نفت شد. با وجود این، چشم‌انداز تداوم همکاری میان اوپک و غیراوپک تا ۲۰۱۹ در کنار کاهش موجودی نفت تجاری تا ۱۲ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵ ساله در کنار تداوم ریسک خروج آمریکا از برجام در نتیجه کاهش صادرات ایران حرکت نفت نزدیک سقف ۳ ساله را رقم زد.
احتمال سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به چین با چشم‌انداز کاهش ریسک جنگ تجاری و اختلال عرضه از سوی لیبی به میزان ۸۰ هزار بشکه در روز پس از حمله به خط لوله بزرگ‌ترین بندر صادراتی این کشور نیز عوامل حمایت از قیمت نفت هستند. معاملات اختیار خرید (آتی) با چشم‌انداز صعود قیمت نفت با افزایش همراه شدند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید