آکنه بزرگسالی؛ علامتی غیر عادی در پوست صورت

آکنه بزرگسالی؛ علامتی غیر عادی در پوست صورت

آکنه گروه‌های خاصی از بزرگسالان را هم درگیر می‌کند، اما با انجام برخی روش‌های ساده می‌توان پوستی صاف داشته باشید.

کد خبر : ۵۶۱۱۴
بازدید : ۲۲۱۹

آکنه و جوش صورت بیشتر در اوایل دوران بلوغ در صورت زنان و مردان ظاهر می‌شود و درعده زیادی از افراد بدون نیاز به درمان‌های خاصی خود به خود خوب می‌شود، اما درعده دیگری از این آکنه‌ها حتی تا بزرگسالی ادامه دارد و تبدیل به یک مشکل مزمن مقاوم به درمان می‌شود.

آکنه بزرگسالی؛ علامتی غیر عادی در پوست صورت


آکنه بزرگسالی حتی تا میانسالی می‌تواند ادامه داشته باشد و به سبب ایجاد جوشگاه و تورم سبب آسیب دیدن پوست، بروز چین و چروک و کاهش اعتماد به نفس می‌شود.

کارشناسان دلایل مختلفی را در بروز این عارضه موثر می‌دانند ازجمله دگرگونی‌های هورمونی، استرس، مصرف برخی مواد غذایی، نوع پوست، قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های مختلف و مواردی ازاین دست هستند.

مصرف مواد غذایی بر زیبایی پوست، مو و سلامت بدن اثر مستقیم دارد، استفاده از میوه و سبزیجات تازه، انواع دانه‌های روغنی حاوی اسید‌های چرب امگا ۳، دانه‌های غلات، پروتئین گیاهی و حیوانی کم چرب، روغن زیتون، چای سبز و شکلات سیاه همگی سبب جلوگیری ازبروز آکنه و جوش بزرگسالان می‌شوند.

مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات، چون خوراکی‌های پرچرب، پاستا و برنج سفید و لبنیات کم چرب می‌توانند سبب تشدید آکنه صورت شوند، زیرا این دسته ازخوراکی‌ها به سرعت جذب بدن و سبب بالا رفتن میزان گلوکلز یا همان قند خون می‌شوند.

افزایش قند خون سبب آزاد شدن هورمون انسولین می‌شود که درترشح روغن یا همان سبوم برروی پوست صورت موثراست و سبب آزاد سازی هورمون‌های مردانه می‌شود که درنهایت باعث ایجاد آکنه صورت خواهد شد.

استرس یکی از عامل‌هایی است که می‌تواند در بروز آکنه ناگهانی صورت در بزرگسالان موثر باشد. ترشح هورمون استرس یا همان کورتیزول رابطه مستقیم با ایجاد آکنه دارد.

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد با انجام راهکارهایی، چون ورزش، خواب کافی، یوگا و مراقبه درمانی و حتی مصرف دارو زیر نظر متخصص، استرس خود را کاهش دهند.

یکی از اولین ارگان‌های بدن که دراثر کم آبی دچار آسیب می‌شود پوست بدن است که بزرگترین عضو به شمار می‌آید. کارشناسان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از کم آبی که می‌تواند سبب افزایش غلظت و چربی خون و درنهایت بروز آکنه صورت شود، افراد روزانه به میزان کافی آب بنوشند.

همچنین قبل از خواب به میزان کافی آب بنوشید و از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید، زیرا درطول خواب پوست بدن بیشتر از سایر زمان‌ها رطوبت خود را ازدست می‌دهد و امکان دارد دچار خشکی شود.

دوران بلوغ، بارداری، یائسگی، برهم خوردن هورمون‌های بدن دراثربرخی بیماری‌ها یا مصرف گروهی از داروها، بروز بیماری‌هایی، چون تنبلی تخمدان دربانوان هم در ایجاد آکنه صورت دربزرگسالان اثر گذاراست.

افراد دارای پوست چرب مستعد بروز آکنه صورت هستند به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند افراد از سنین جوانی و حتی قبل از بروز چین و چروک و آکنه صورت به پزشک متخصص مراجعه کنند و پس از شناسایی نوع پوست خود درمان‌ها و مراقبت‌های لازم و پیشگیرانه را انجام دهند.

ازجمله دارو‌های درمانی برای برطرف کردن آکنه صورت در بزرگسالان می‌توان مصرف دارو‌هایی، چون بنزول پراکسید، آلفا هیدروکسی اسید (AHAs)، اسید سالیسیلیک، رتینول، نیاسین آمید و روغن درخت چای را نام برد.

شست و شوی منظم پوست صورت با شوینده مناسب پوست صورت، استفاده از کرم ضد آفتاب و مرطوب کننده‌های مناسب و استحمام روزانه با میزان استاندارد آب همچنین تعویض منظم روکش ملحفه، تشک و بالشت همگی مانع از بروز آکنه صورت و رشد باکتری‌های مضر برروی آن می‌شوند.

آلودگی هوا هم می‌تواند در بروز آکنه صورت موثرباشد به همین دلیل توصیه می‌شود درمنزل یا محل کار از تصفیه کننده‌های هوا استفاده کنید تا باکتری‌های مضر موجود درهوا را از بین ببرد.

استفاده از برخی روغن‌ها برروی پوست صورت می‌تواند اثر التیام بخشی داشته باشد و سبب درمان آکنه و برطرف کردن جوشگاه‌ها شود که البته باید روغن مناسب پوست را شناسایی وازآن استفاده کرد، زیرا برخی روغن‌ها می‌توانند سبب تشدید آکنه شوند.

ازجمله روغن‌های گیاهی مفید برای پوست صورت می‌توان روغن نارگیل، آرگان، اسطوخودوس، کنجد، بادام شیرین، فندق و روغن زیتون را نام برد.

ازجمله دیگر راهکار‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن مانع از بروز آکنه صورت خود شوید، شست و شوی دوبار پوست صورت در طول روز است، همچنین خودداری از تماس دست آلوده با صورت هم می‌تواند از تکثیر باکتری‌های مضرجلوگیری کند.

با رعایت این نکات درکنار خودداری از دستکاری جوش‌ها و کندن پوست رویه آن درزمان ایجاد می‌توان از داشتن پوستی سالم و زیبا در بزرگسالی بهره‌مند شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید