کم‌خواب‌ها زودتر می‌میرند

کم‌خواب‌ها زودتر می‌میرند

مطابق با یافته‌های جدید، احتمال مرگ در بین کسانی که تا دیر وقت بیدار می‌مانند در مقایسه دیگران ۱۰ درصد بالاتر است.

کد خبر : ۵۶۱۱۸
بازدید : ۱۷۴۵

بر اساس یافته‌های محققان، احتمال مرگ کسانی که خواب خوبی ندارند و یا تا دیر وقت بیدار می‌مانند در مقایسه با دیگران ۱۰ درصد بالاتر است. این مطالعه اولین پژوهشی است که رابطه‌ای بین مرگ‌ومیر و عادات خواب کشف کرده است. در این مطالعه ۵۰۰ هزار نفر در بازه سنی ۳۸ تا ۷۳ سال برای تقریباً هفت سال زیر نظر قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهند که احتمال مرگ شب‌زنده‌داران در مقایسه با دیگران بیشتر است.

کم‌خواب‌ها زودتر می‌میرند
ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی در عادات خواب ما تأثیرگذار هستند. ممکن است ساعت بیولوژیکی در افراد شب زنده دار با محیط خارجی انطباق نداشته باشد. شاید عواملی همچون استرس روانی، مصرف غذا در ساعات غیر مناسب، ورزش ناکافی، مواد مخدر یا الکل نیز در این موضوع نقش داشته باشند.

البته روش‌هایی برای تغییر عادات خواب وجود دارد. برای مثال، در اوایل صبح خود را در معرض نور قرار دهید؛ جدول زمانی منظمی برای خواب خود در نظر بگیرید؛ از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید و وظایف روزمره خود را در طول روز انجام دهید.

در صورتی که مشخص شود عادات خواب شب‌زنده‌داران ناشی از عوامل ژنتیکی است، می‌توان با اعمال تغییراتی در ساعات کاری به آن‌ها کمک کرد. نباید آن‌ها را مجبور کنیم که ساعت هشت صبح بیدار شوند.

شاید برخی افراد عملکرد بهتری در شیفت‌های شب ارائه می‌کنند، محققان در آینده به دنبال پیاده‌سازی یک مداخله درمانی برای این افراد هستند تا مشاهده شود آیا می‌توانیم تغییری در ساعت بیولوژیکی بدن آن‌ها اعمال کنند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید