کاهش سنوات چه بلایی سر دانشجویان می‌آورد؟

کاهش سنوات چه بلایی سر دانشجویان می‌آورد؟

سنوات تحصیلی یکی از معضلات همیشگی دانشجویان و دانشگاه‌ها بوده است. هر چند سال یک بار سقف مجاز تحصیل کوچک و کوچک‌تر می‌شود و دانشجویان هم به تبع آن، معترض تر. تا چندین سال قبل که دانشجویان سراسری میتوانستند تا ۱۲ ترم درس بخوانند. بعدا این قانون به ۱۰ ترم کاهش پیدا کرد و از سال ۹۵ نیز به ۸ ترم.

کد خبر : ۵۶۲۶۰
بازدید : ۲۶۶۱
کاهش سنوات چه بلایی سر دانشجویان می‌آورد؟
سنوات تحصیلی یکی از معضلات همیشگی دانشجویان و دانشگاه‌ها بوده است. منظور از سنوات چیست؟ طبق قانون هر دانشجو مجاز است تا تعداد مشخصی ترم و سال درس بخواند و پس از آن یک سری از امکانات دانشگاه روزانه از او گرفته می‌شود.
مثل افزایش هزینه خوابگاه، غذا و حتی ترم تحصیلی. نکته اینجاست هر چند سال یک بار سقف مجاز تحصیل کوچک و کوچک‌تر می‌شود و دانشجویان هم به تبع آن، معترض تر. تا چندین سال قبل که دانشجویان سراسری میتوانستند تا ۱۲ ترم درس بخوانند. بعدا این قانون به ۱۰ ترم کاهش پیدا کرد و از سال ۹۵ نیز به ۸ ترم.
یعنی اگر دانشجویان فقط چند واحد افتاده یا حذف شده داشته باشند قاعدتا به ترم ۹ می‌رسند و باید شهریه‌ای معادل شهریه شبانه دانشگاه‌ها پرداخت کنند. در روز‌های گذشته دانشجویان چند دانشگاه دست به اعتراض زدند و این قوانین را منصفانه نمی‌خوانند. ماجرا چیست؟
  • تا قبل از سال ۹۳ آیین نامه‌های آموزشی به صورت پراکنده و با اعمال سلایق اجرا می‌شد. به همین دلیل از سال ۹۳ بازنگری این آیین نامه‌ها آغاز شد و آیین نامه آموزشی جدید مقطع کارشناسی در سال ۹۴ و برای دانشجویان ورودی ۹۴ به بعد و آیین نامه‌های آموزشی جدید مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در بهمن ۹۴ و اردیبهشت ۹۵ نهایی و ابلاغ شد.
  • طبق گفته معاون آموزشی وزیر علوم، مدت مجاز تحصیلی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ۸ ترم، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ۴ ترم و برای دانشجویان مقطع دکترا ۸ ترم است و امری که در آیین نامه آموزشی تحت عنوان آموزش رایگان مطرح می‌شود مربوط به دانشجویانی است که در بازه زمانی مذکور به تحصیل خود پایان می‌دهند.
  • در نتیجه فقط کافی است یک ترم بیشتر درس بخوانید تا مشمول پرداخت شهریه شوید. در برخی موارد، اما استثنا‌های کوچکی وجود دارد که البته دانشجویان اعتقاد دارند به افراد بسیار کمی تعلق می‌گیرد. طبقه گفته وزارت علوم این استثنا‌ها شامل این موارد است: «ممکن است یک دانشجو در بستر قانونی بیش از سقف مجاز را صرف تحصیلات کند. اگر این موضوع به دلیل عوامل خارج از اختیار دانشجو باشد برای مثال استاد راهنما تشخیص دهد که مدت تحصیل دانشجویی باید بیش از حد قانونی باشد، هزینه نباید توسط دانشجو پرداخت شود، اما اگر عواملی در طولانی‌تر شدن مدت تحصیل دانشجویان دخیل باشد که در اختیار خود فرد است، هزینه تحصیل باید توسط خود دانشجو پرداخت شود. البته در مقطع کارشناسی پیش بینی شده است که دانشجو در شرایط خاص با تصویب شورای آموزشی دانشگاه تا دو ترم اضافه سنوات داشته باشد و تعیین هزینه دو ترم بر عهده هیات امنای دانشگاه است به این معنی که هیات امنا می‌تواند در شرایط خاص هزینه را صفر در نظر بگیرد.»
  • پاسخ دانشگاه‌ها در مورد اخذ شهریه‌ها چیست؟ آن‌ها می‌گویند وزارت علوم هزینه دانشجویانی که به آن‌ها سنوات بخورد را به دانشگاه‌ها نمی‌دهند و در نتیجه دانشگاه‌ها مجبورند از جیب خود هزینه‌های مازاد تحصیل دانشجویان را پرداخت کنند. در نتیجه آن هانیز مجبورند از دانشجویان این هزینه‌ها را بگیرند.‌
  • در حال حاضر مشکل در دو زمینه ایجاد شده است. از یک سو برخی دانشجویان ادعا می‌کنند با وجود اینکه قرار بوده این قانون از دانشجویان ورودی سال ۹۵ و به بعد اجراشوداما دانشجویان ورودی ۹۳ و ۹۴ که در آستانه فارغ التحصیلی هستند می‌گویند به آن‌ها گفته شده، ملاک همان ۸ ترم است و به ازای ترم‌های اضافی که درس خوانده اند باید شهریه بپردازند. آن‌ها همچنین می‌گویند در زمان تسویه حساب به آن‌ها گفته شده باید شهریه آن ترم‌ها را پرداخت کنند و در زمان تحصیل به این دسته از دانشجویان چیزی گفته نشده بود.
  • از سوی دیگر یک اعتراض کلی‌تر نیز وجود دارد. دانشجویان ورودی‌های بعدی نیز عقیده دارند تعیین سقف ۸ ترم برای کارشناسی و ۵ ترم برای ارشد منصفانه نیست و دانشجویان نمی‌توانند درس خود را دقیقا در این فاصله زمانی به اتمام برسانند.

  • این سوال به وجود می‌آید شهریه‌های دوره شبانه چقدر است که دانشجویان روزانه باید از ترم هشت به بعد پرداخت کنند؟ شهریه‌های شبانه دوره‌های کارشناسی با توجه به دانشگاه و رشته متفاوت است، اما به طور میانگین بین ۴۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان در نوسان است. یعنی اگر دانشجویی به ترم ۹ برسد باید تمام این شهریه‌ها را بپردازد. همچنین هزینه‌های خوابگاه به صورت آزاد در حدود ماهی ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

  • نکته دیگری که باید بدانید این است که دانشجویان سراسری بعد از پایان تحصیل موظف به خدمت در مشاغل دولتی هستند. اگر نخواهید این کار را انجام دهید و یا می‌خواهید به خارج بروید، اصطلاحا هزینه آزادسازی مدرک را به وزارت علوم پرداخت کنید. محاسبه این هزینه با توجه به رشته، سال ورود، واحد‌های گذرانده شده، طول تحصیل و متغیر است، اما طبق تخمین‌ها در حدود ۴ تا ۸ میلیون تومان هزینه دارد.
  • در ماجرای آزاد سازی مدرک، دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می‌توانند پس از ۶ ماه دنبال کار گشتن و پیدا نکردن شغل، درخواست آزادسازی مدرک خود را آن هم بدون هزینه دهند. این کار از طریق شرکت‌های مجاز کاریابی صورت می‌گیرد. به آن‌ها درخواست کار می‌دهید و آن‌ها بعد از ۶ ماه به وزارت علوم اعلام می‌کنند که کاری برای شما پیدا نشد و مدرکتان را آزاد کنید!


اما برخی دانشجویان می‌پرسند با این همه پیچ و خم و هزینه ها، آیا دانشگاه آزاد به صرفه‌تر نیست؟!

منبع: روزنامه هفت صبح

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید