خنثی شدن بمب داعش در کوروش؛ حاتمی‌کیا را حلال کنید!

خنثی شدن بمب داعش در کوروش؛ حاتمی‌کیا را حلال کنید!

جنجال‌های فیلم پرحاشیه «به وقت شام» تمامی ندارد! پس از ماجرا‌هایی که ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان این فیلم در جشنواره سی وششم فیلم فجر راه انداخت، روز دوشنبه در زمان اکران فیلم، برخی از بازیگران آن بدون اطلاع قبلی و برای تبلیغ این اثر با لباس گروه داعش و مسلح به پردیس سینمایی کوروش در غرب تهران هجوم بردند.

کد خبر : ۵۶۴۳۵
بازدید : ۵۹۹۰

حاشیه‌های

جنجال‌های فیلم پرحاشیه «به وقت شام» تمامی ندارد! پس از ماجرا‌هایی که ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان این فیلم در جشنواره سی وششم فیلم فجر راه انداخت، روز دوشنبه در زمان اکران فیلم، برخی از بازیگران آن بدون اطلاع قبلی و برای تبلیغ این اثر با لباس گروه داعش و مسلح به پردیس سینمایی کوروش در غرب تهران هجوم بردند.

گویا در همان روز در این مجموعه اعلام شده بود که مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی فیلم «به وقت شام» برگزار خواهد شد و برنامه ویژه‌ای با حضور ابراهیم حاتمی کیا کارگردان و کارن همایون‌فر آهنگساز و جمعی از بازیگران فیلم برگزار خواهد شد.

در اطلاع‌رسانی این برنامه گفته شده بود که بازیگری که با جمله «چطوری ایرانی؟» معروف شده هم در برنامه حضور خواهد داشت. این اطلاع‌رسانی، اما گویای برنامه نبود و عصر آن روز گروهی با لباس داعش و مسلح به تفنگ و شمشیر در این مجتمع حضور پیدا کردند و برخی از شهروندان که در این مجموعه تجاری مشغول خرید یا تفریح بودند از شدت ترس فریاد زدند و فرار کردند. داعشی‌های فیلم نقش خودشان را خیلی خوب در مجتمع بازی کرده بودند و مردم جدی‌جدی ترسیده و زمان زیادی گذشت تا مردم متوجه شوند این برنامه فقط تبلیغ برای جذب تماشاگر بوده است.

از این‌رو این حرکت با اعتراض برخی شهروندان روبه‌رو شد و خیلی سریع این ماجرا در شبکه‌های مجازی به سوژه اول بدل شد. در این میان، اما اعتراض یک شهروند بیشتر از بقیه دست به دست شد که در آن یک مرد عصبانی خطاب به بازیگران داعشی فیلم می‌گفت: اگر کسی از ترس سکته کند، چه کسی باید جواب بدهد؟

خنثی شدن بمب داعش در کوروش؛ حاتمی‌کیا را حلال کنید!

در برخی ویدئو‌های منتشر شده در فضای مجازی صدای جیغ ممتد برخی از شهروندان در این مجتمع تجاری به شکل عجیبی مشهود است. البته در سویی دیگر هم فیلم‌ها و عکس‌هایی از سلفی حاضران با بازیگران این فیلم به‌چشم می‌آید که بدون ترس در کنار آن‌ها ایستادند و عکس یادگاری هم انداختند. این شیوه عجیب و آسیب‌زای تبلیغ برای اکران یک فیلم واکنش بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، سینماگران و... را به‌دنبال داشت.

آیا ترساندن مردم با لباس، گریم و سلاح واقعی گروه داعش در یک مکان عمومی و تجاری-تفریحی آن هم با هدف تبلیغ یک فیلم جایز است؟ به قول شهروند معترض به این بازیگران اگر تنها یک نفر یا یک کودک با دیدن این صحنه‌های خشونت آمیز و صدا‌ها دچار ایست قلبی یا هر آسیب دیگری می‌شد چه کسی باید جوابگو می‌شد؟

واکنش‌های بسیار کاربران در شبکه‌های مجازی باعث شد تا روز گذشته ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان سرشناس فیلم سینمایی «به وقت شام» هم وارد معرکه شود و به نوعی از مردم دلجویی کند. این کارگردان اولین نفر از گروه سازندگان فیلم بود که به این اتفاق واکنش نشان داد و در صفحه شخصی‌اش نوشت: «.. این نمایش کورش در شأن «به وقت شام» نبود.

خستگی دو ماهه سفر به شهر‌های ایران بر تنم ماند. من تصورم آن بود که قرار است کسی به شکل ریش قرمز در فضای بیرونی «کورش» بایستد و مردم با او عکس بیندازند. نه اسبی و نه جمعی و نه فریادی، آن هم داخل مجتمع در مخیله‌ام نبود و من بی‌خبر بودم. عزیزان آزرده‌خاطر در مجتمع کورش، اعم از مردم و کسبه محترم اگر دلی لرزید، اگر وحشتی ایجاد شد، برما ببخشید و حلال‌مان کنید.»‌

عذرخواهی حاتمی کیا، اما پایان ماجرا نبود و کاربران شبکه‌های مجازی از این موضوع هم استفاده کردند و با طعنه و گلایه موضوع دلجویی کارگردان حاشیه‌ساز را زیر سوال بردند. پس از حاتمی‌کیا نوبت محمد خزاعی تهیه کننده فیلم بود که وارد ماجرا شد و از خود سلب مسوولیت کرد. او در گفت‌وگو با سایت انصاف نیوز گفت: بحث تبلیغات و پخش فیلم در دست سازمان اوج است و به من ارتباطی ندارد.

حاشیه‌های

خزاعی اشاره کرد که این روز‌ها خارج از ایران به سر می‌برد و در جریان اتفاقات شکل گرفته نیست، اما پخش و تبلیغات فیلم کلا دست سازمان اوج است. خزاعی در پاسخ به این‌که آیا این اقدام مورد تایید او هست یا خیر، گفت: من همان‌طور که گفتم ایران نیستم و نمی‌دانم که موضوع از چه قرار است و الان نمی‌توانم قضاوت کنم.

ازسویی دیگر، اما واکنش مدیر پردیس کورش به این اتفاق خیلی عجیب بود. درحالی‌که ابراهیم حاتمی‌کیا از این رخداد اظهار بی اطلاعی کرد و از رخ دادن چنین اتفاقی از مردم عذرخواهی کرده بود، علی سرتیپی، مدیر پردیس کورش گفت: معمولا در دنیا دوربین مخفی‌های ترسناک اجرا می‌شود که باعث ترس و شوکه شدن مردم می‌شود، ولی در نهایت بدون هیچ مشکلی از سوی مخاطب مورد استقبال قرار می‌گیرد.

این تهیه کننده سینما افزود: حضور بازیگران با چهره‌های داعشی در پردیس سینمایی کورش یک برنامه تبلیغاتی بود تا بتواند فیلم «به وقت شام» را دوباره بر سر زبان‌ها بیاورد و جالب است بدانید این اثر سینمایی شب گذشته سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه نسبت به شب‌های دیگر بیش از ۲ برابر فروش داشت.

وی ادامه داد: شاید در حاشیه اجرای این نمایش یک یا دو نفر ترسیده باشند، اما نباید فراموش کرد که این‌گونه برنامه‌ها معمولا برپایه غافلگیری است. مدیر پردیس سینمایی کورش توضیح داد: از ابتدای امر ما نمی‌دانستیم سازمان اوج چه ایده‌ای دارد، ولی در نهایت باید بگویم که این نوع تبلیغات به هیچ وجه منفی نیست.

عناوین مرتبط:

"مصادره" "به وقت شام" را گرفت

واکنش چهره‌های سرشناس به ماجرای پردیس کورش

ارشا اقدسی، مدیر صحنه‌های بدلکاری فیلم در صفحه شخصی‌اش نوشت: من در سینمای هالیوود کار کردم و درک کاراکتر منفی دارم، اما هر موضوعی مناسب تبلیغ نیست. مدیر صحنه‌های بدلکاری تاکید کرد: اینا گل به خودیه، همین مونده یه کار کنید که یکسری آدم با لباس داعش بیایند روی صحنه و بقیه با ذوق با آن‌ها عکس بگیرند.

خنثی شدن بمب داعش در کوروش؛ حاتمی‌کیا را حلال کنید!

به دنبالش اتفاقات ناگواری میفته. واقعا پول اینقدر ارزش داره که به‌خاطرش تمام هدف داعش را وسط تهران اجرا کنید؟ هدف داعش ترویج ضداسلامی بود به لطف مدافعین حرم با تفنگ نتونست به ایران حمله کنه. اما با یک نمایش مسخره و تفنگ پلاستیکی تونست بیاد وایسه وسط ما داد بزند.

هومن حاجی عبداللهی: برای دوزار فروش بیشتر دارن ملت رو به خاک و خون میکشن، سوار بر اسب و با تیپ داعشی میان تو مرکز خرید زن وبچه مردم رو سکته میدن... آقا قول میدیم بیایم ببینیم به حضرت عباس، با همه ایل وتبار وطایفه امون، فقط جون مادرت پارو فراتر نذار.. دفعه دیگه دست به انتحاری نزنی صلوات..

پ. ن: میگن در تمام دنیا این مرسومه که با گریم ولباس فیلم بیان بین مردم واستقبال هم میشه، بله، ولی نه با تیپ داعشی که دنیا ازش هراس داره و آدم با دیدنشون فقط یاد مرگ و خون و قتل و غارت میفته..

احمد ایراندوست: برای اخراجی‌ها از این‌کارا نکردیم خود مردم تا هشت صبح واسه فیلممون دم سینما می‌خوابیدند و هنوز هم رکورد داریم؛ چون باید یه فیلم شصت میلیارد به قیمت الان بفروشه تا رکورد ما رو بشکونه، ولی این کار و ایجاد رعب و وحشت و لرزه بر تن مردم نمادین هم باشه قشنگ نیست... چطوری ایرانی.

این روز‌ها حال ایرانی خوب نیست از تو بعید بود همشهری... به وقت شام فیلم قشنگیه و ارزشمند، نیازی به این حرکات نداره، خود مردم داعش و داعشی رو می‌شناسند وطنی و غیر وطنی جفتشو می‌شناسند.

دیشب سینما کوروش به دست داعش فتح شد، و این‌طوری فهمیدیم چه برسرمان می‌آید! حالا نوبت ماست که نشان بدهیم که جوانان این مرز و بوم خودشان در مقابل داعش می‌ایستند و نمی‌گذارند که ذره‌ای از خاک این مرز و بوم به دست داعشیان بیفتد، فردا شب با کمک شما و آتش‌نشانان غیور که جانشان را در پلاسکو دادند، کورش را پس می‌گیریم. قرار ما فردا شب منطقه عملیاتی کورش با دسته گل و شیرینی به استقبال امنیت و آرامش می‌رویم. چطوری داعشی...

عباس غزالی: چند تا سوال دارم... چرا؟ به چه قیمتی؟ این چه کاریه آخه؟ اسم این کارو چی میشه گذاشت؟ واقعا کی مسوول این کاره؟

داریوش فرضیایی: آقای حاتمی‌کیا بنده برای شما بسیار احترام قائل هستم شما فیلمساز حرفه‌ای و دلسوز و دغدغه‌مندی هستید، ولی این اتفاقی رو که باعث رعب و وحشت در بین هموطنانم شده رو هرگز نمی‌پسندم. اکران این فیلم هم می‌تونست مثل همه فیلم‌های دیگه خیلی متین و سنگین با حضور دست‌اندرکاران در بین مردم برگزار بشه، ولی متاسفانه با این حرکت زشت و دور از شأنی که دوستان انجام دادند بیشتر مردم رو جری و خشمگین کردند. البته ممنون از شجاعت شما که عذرخواهی کردید و گفتید ظاهرا اطلاعی از موضوع نداشتید!

واکنش حاتمی‌کیا
بازتاب منفی این اقدام تبلیغاتی چنان بود که ابراهیم حاتمی‌کیا ترجیح داد پای خود را از این جریان بیرون بکشد.

ابراهیم حاتمی‌کیا در یادداشتی نوشت: بچه‌های گروه تبلیغاتی فیلم به وقت شام، من شاهد زحمات مومنانه و شبانه‌روزی شما در این چند ماه بودم؛ ولی این نمایش کورش در شأن به وقت شام نبود.

خستگی دو ماه سفر به شهرهای ایران بر تنم ماند. من تصورم آن بود که قرار است کسی به شکل ریش قرمز در فضای بیرونی کورش بایستد و مردم با او عکس بیندازند. نه اسبی و نه جمعی و نه فریادی، آن هم داخل مجتمع در مخیله‌ام نبود و من بی‌خبر بودم. عزیزانِ آزرده‌خاطر در مجتمع کورش، اعم از مردم و کسبه محترم، اگر دلی لرزید، اگر وحشتی ایجاد شد، بر ما ببخشید و حلال‌مان کنید.

خنثی شدن بمب داعش در کوروش؛ حاتمی‌کیا را حلال کنید!


هجوم خارجی‌ها
تهیه‌کننده به وقت شام در پاسخ به حواشی این اقدام نوشت که این نوع تبلیغات در تمام دنیا عرف است و کسانی که سینما را به‌طور حرفه‌ای دنبال می‌کنند کاملا با این گونه نمایش‌های تبلیغاتی یا تئاترهای خیابانی آشنایی دارند. تهیه‌کننده، تبلیغات سریال walking dead را مثال آورد؛ که حق با او بود و در آن سریال نیز از تبلیغات محیطی مشابه استفاده شده بود.

هواداران به وقت شام نیز در ادامه تصاویری از حضور بازیگران «گیم آو ترونز» در میان مردم شهر را منتشر کردند. سینمادوستان هم خود به نمونه‌هایی مشابه که بیشترشان در فیلم‌های به اصطلاح زامبی رخ داده آشنایی دارند. اما این‌جا نباید به این موضوع اشاره کرد که این موارد با هم تفاوت ماهوی دارند و در نمونه‌های خارجی، هیچ‌کدام از کابوس مشترک یک ملت برای ترساندن آنها استفاده نشده؛ اتفاقی که به وقت شام مرتکب آن شد و پای داعش را به زندگی روزمره مردم باز کرد.

هاشم تفکری بافقی: باید انفجار انجام می‌دادیم اما ما را لو دادند
هاشم تفکری بافقی، مردی که با هیبتی آشنا وارد پردیس کورش شد و خیلی‌ها گفته‌اند که از حرکت او برخی ترسیده‌اند این موضوع را رد کرده است. او با هیبتی آشنا، همان مردی که در فضای مجازی با دیالوگ مکتوب «چطوری ایرانی» معروف شده که حتی اگر کسی فیلم به وقت شام را ندیده باشد او را می‌شناسد.

ازبس چهره و دیالوگ او را در گرانی دلار یا هر جای دیگر دیده‌اند. درباره او حرف و حدیث زیاد است. یکی می‌گوید رانت دارد و دیگری می‌گوید جذب فلان‌جا شده است. او در ٢٦سالگی تهیه‌کننده یک برنامه در شبکه دو بود. برخی مانند «خبرآنلاین» او را نخستین رپ حزب‌اللهی نامیده‌اند. آن هم در‌سال ٨٨؛ پدر معنوی‌اش را «وحید یامین‌پور» دانسته‌اند که توانسته او را وارد تلویزیون کند.

ترانه «زندانی عدالت برو به سمت سلول» از او درست در زمان بازداشت بقایی معاون محمود احمدی‌نژاد منتشر شد اما خودش تأکید دارد که این ترانه را چهار‌سال قبل خوانده و به هیچ عنوان ربطی به بقایی ندارد.‌ هاشم تفکری درباره ایجاد وحشت در پردیس کورش گفت: اگر برنامه دست من بود این طور اجرا نمی‌شد. با یک انفجار و با تیراندازی و کلی ایجاد وحشت.

او درباره دلیل این کار هم گفت: من معتقدم این کار باید کاملا واقعی به نظر می‌رسید تا مردم خطر داعش را از نزدیک لمس کنند. اما متاسفانه برنامه به هم ریخت. مسئولان پردیس اجازه ندادند ما برنامه را این طور اجرا کنیم. نیم ساعت قبل از اجرا هم، هر چند دقیقه یک بار اعلام می‌کردند که قرار است اتفاقی بیفتد و مردم نترسند همین شد که وقتی برنامه را اجرا کردیم مردم جمع شدند دورمان و کلی سلفی گرفتند. البته آن آغاز برنامه که با اسب وارد شدیم شوک کوچکی ایجاد شد اما مسئولان طوری اعلام می‌کردند که اگر گریم نداشتم می‌رفتم و می‎گفتم تو را خدا این‌قدر ما را لو ندهید!

تفکری این را هم گفت: من این حجم از هجمه را نمی‌فهمم. به این دلیل که کسی نترسید. مدیر پردیس هم مصاحبه کرد و گفت که کسی نترسیده و ماجرای آن فیلم‌های منتشر شده هم به نظر من برنامه‌ای خاص داشت البته من نمی‌خواهم قضاوت کنم.

خنثی شدن بمب داعش در کوروش؛ حاتمی‌کیا را حلال کنید!

تبلیغ به سبک زامبی‌ها

پردیس سینمایی کورورش یکی از بزرگترین و شلوغ ترین مراکز خرید و تفریح در غرب تهران است که به دلیل داشتن شهربازی مخصوص بچه ها همیشه تعداد زیادی کودک در انجا پرسه می زنند.

خرداد ماه سال گذشته در پی حمله ناگهانی نیروهای داعش به مجلس و حرم امام خمینی رعب و وحشت زیادی به جان مردم افتاد و حتی تا مدتها از رفتن به اماکن شلوغ پرهیز می کردند.
در حال حاضر شرایط دنیا به خاطر حضور این افراد به شدت متشنج و ترسناک است و در حالی که مدافعان کشور در سوریه در حال جنگ با این گروهک تروریستی هستند تا امنیت در کشور برقرار باشد، عوامل یک فیلم به صرف تبلیغ به خود اجازه می‌دهند در دل کودکان این کشور رعب و ترس ایجاد کنند و تمام زحماتی که برای حفظ آرامش مردم انجام می‌شود را نادیده بگیرند.
منابع: دنیای اقتصاد، شهروند
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید