واکنش منتقدان به فیلم اصغر فرهادی

واکنش منتقدان به فیلم اصغر فرهادی

نمایش فیلم «همه‌می‌دانند» در افتتاحیه جشنواره فیلم کن با سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام و خروج این کشور از توافق ۱+۵ همزمان شد و همین موضوع سبب شد تا حدودی توجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به فیلم اصغر فرهادی جلب شود.

کد خبر : ۵۶۵۰۲
بازدید : ۱۶۸۲

واکنش منتقدان به فیلم اصغر فرهادی

نمایش فیلم «همه‌می‌دانند» در افتتاحیه جشنواره فیلم کن با سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام و خروج این کشور از توافق ۱+۵ همزمان شد و همین موضوع سبب شد تا حدودی توجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به فیلم اصغر فرهادی جلب شود.

با این اوصاف در شهر ساحلی کن در فرانسه، آنچه بیش از هر چیزی مورد توجه قرار گرفت، نمایش فیلم اسپانیایی زبان کارگردان ایرانی بود.

در سالن اصلی برگزاری جشنواره، درحالی‌که به اصطلاح جا برای سوزن انداختن نبود، فرهادی به همراه خاویر باردم، پنه لوپه کروز و دیگر اعضای تیم سازنده فیلم وارد شد و مورد تشویق ایستاده حاضران قرار گرفت تا فیلم با حضور چهره‌های برجسته سینمای جهان و منتقدان سرشناس فیلم روی پرده برود.

پس از اکران افتتاحیه در جشنواره، این فیلم در یک سانس در ۳۷۰ سینمای فرانسه روی پرده رفت تا ۳۰ هزار نفر به تماشای فیلم فرهادی بنشینند و در مجموع ۲۵۰ هزار دلار برای همین نمایش از بلیت‌فروشی به دست بیاید. اما بازخوردهای اکران این فیلم در میان منتقدان و روزنامه‌نگاران سینمایی متفاوت از تصورها بود. گویا فیلم تازه فرهادی نتوانسته همچون آثار قبلی این کارگردان راضی‌کننده باشد.

اگرچه تقریبا همه منتقدان از قوت فیلم سخن گفته‌اند اما کمتر کسی هم بوده که ضعف‌های فیلم در ریتم، طولانی بودن، قابل پیش‌بینی بودن و حتی تکراری بودن ساخت فیلم را یادآوری نکرده باشد. در ادامه به مهم‌ترین نقدهای منتشر شده در رسانه‌های مطرح جهان درباره این فیلم می‌پردازیم.

بازخوردهای فیلم فرهادی

لیا بودین منتقد آلوسینه: کن هفتاد و یکم با «همه می‌دانند» و استایل فرهادی شروع شد، فیلمی کسل کننده و بدون جذابیت سینمایی.

پیتر هاول منتقد تورنتو استار: اصغر فرهادی سرنخ‌هایی از تردید و تنش را به درستی در هم می‌آویزد و داستان پلیسی-آدم‌ربایی‌اش در حد آگاتا کریستی است؛ شروعی قدرتمند برای کن.

دونالد کلارک منتقد آیریش تایمز: «همه می‌دانند» اصغر فرهادی تمام تلاشش را برای یک افتتاحیه خوب می‌کند. موقع فیلم منتظرید خانم مارپل بیاید معما را حل کند.

کایل بوکانن منتقد نیویورک مگزین: مردم می‌گویند «همه می‌دانند» اصغر فرهادی یک تریلر مقوایی با ستاره‌های بزرگ، موقعیت‌های ملودراماتیک و لوکیشن دوستانه خارج شهر است. اما... این دقیقا همان دلیلی است که من دوستش دارم.

پیتر بردشاو از گاردین: «همه می‌دانند» دارای خطوط اصلی فیلم‌های فرهادی است و ایده آن یادآور ساخته‌های پیشین و از نگاهی دیگر تحت تاثیر آثار میشائیل هانکه و میکل‌آنجلو آنتونیونی است. مضمون جنایی فیلم نیز به طرز عجیبی مرا به یاد نمایش‌نامه «بازپرس وارد می‌شود» نوشته «جی. بی. پریستلی» انداخت. من فکر می‌کنم نقش‌آفرینی‌های فیلم و حال و هوای جنوب اروپا در آن، قدرت جدیدی به زبان سینمایی فرهادی بخشیده است.

پیتر دبزاژ منتقد نشریه ورایتی: تا حدودی می‌توان تمام فیلم‌های فرهادی را به صورت متناوب یک «جدایی» یا یک «گذشته» نامید اما این فیلم اسپانیایی زبان با بازی پنه لوپه کروز و خاویر باردم اولین فیلم اوست که حس تکراری بودن دارد. از ساخت فیلم «گذشته» در پاریس تا فیلم جدیدش «همه می‌دانند» در اسپانیا، دوران فعالیت سینمایی فرهادی به تدریج شبیه «وودی آلن» شده است و او حالا به ساخت فیلم‌های با بازیگران زیبا در کشورهای اروپایی روی آورده است.

در واقع این کارگردان بسیار مستعد و مولف که برای ساخت فیلم‌های «جدایی» و «فروشنده» در کشورش تا حد زیادی زیر ذره‌بین قرار داشت از فرصت فیلمسازی در خارج از کشور استفاده می‌کند تا کمی برانگیزنده‌تر باشد. فیلم «همه می‌دانند» که برای افتتاحیه جشنواره کن ۲۰۱۸ انتخاب شده گرچه ضعیف‌ترین فیلم اوست اما از عمده فیلم‌های تجاری ساخته شده در اسپانیا، فرانسه و حتی آمریکا بهتر است.»

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید