سبقت سایپا از ایران خودرو

سبقت سایپا از ایران خودرو

از مجموع 81 هزار دستگاه خودرویی که در فروردین 97 تولید گشته، به کشور وارد شده و به فروش رفته ایران خودرو و سایپا بیش از 88 درصد کل آن را به خود اختصاص داده‌اند و فضایی کاملا انحصاری را در کشور رقم زده‌اند. ساير خودروسازان داخلي هم در مجموع 8 هزار و 460 دستگاه خودرو توليد كردند و توانستند 10.4 درصد از سهم بازار ايران را از آن خود كنند.

کد خبر : ۵۶۵۶۴
بازدید : ۱۸۹۶

فرادید | در حالی تولید خودرو در شرکت سایپا طیفروردین ماه 97 رکورد زد که انحصار دو شرکت بزرگ داخلی در بازار خودرو ایران به بدترین وضع خود در پنج اخیر رسید و از مرز 88 درصد عبور کرد. سایپا پس از مدت‌ها سرانجام توانست در ماه اول سال 97 تولید خود را به مقداری بیش از تولید شرکت ایران خودرو افزایش دهد. باوجود تعطيلي دو هفته‌اي صنعت خودروسازي كشور در نوروز امسال، گروه خودروسازي سايپا توانست در مدت 15 روز فروردين‌ماه سال جاري، تعداد 37 هزار و 761 دستگاه خودرو توليد كند و با كسب 46.5 درصد از سهم بازار فروش كشور، به‌تنهايي در مقام نخست بزرگ‌ترين توليدكننده خودرو در كشور قرار گيرد.

سبقت سایپا از ایران خودرو

به گزارش فرادید ، گروه خودروسازي سايپا در حالي توانست بزرگ‌ترين توليدكننده خودرو در ايران لقب گيرد كه تیراژ تولید محصولات خانواده تیبا، خودروهای خانواده تندر 90 و نیز اتومبیل‌های چینی برلیانس در این ماه‌ها به شدت افزایش یافته است. پس از اين گروه، ديگر خودروساز مطرح كشور هم 33 هزار و 919 دستگاه خودرو توليد كرد و با سهم بازار 41.8 درصدي در جايگاه دوم قرار گرفت.

سبقت سایپا از ایران خودرو

در واقع از مجموع 81 هزار دستگاه خودرو که در فروردین 97 تولید گشته، به کشور وارد شده و به فروش رفته ایران خودرو و سایپا بیش از 88 درصد کل آن را به خود اختصاص داده‌اند و فضایی کاملا انحصاری را در کشور رقم زده‌اند. ساير خودروسازان داخلي هم در مجموع 8 هزار و 460 دستگاه خودرو توليد كردند و توانستند 10.4 درصد از سهم بازار ايران را از آن خود كنند.سهم 1.3 درصدي بازار هم در اختيار واردكنندگان خودرو قرار گرفت و اين شركت ها در فروردين‌ماه تعداد يك هزار و 47 دستگاه خودرو را در بازار داخلي به فروش رساندند.قرار گرفتن گروه خودروسازي سايپا در صدر توليدكنندگان داخلي در ابتداي امسال و كسب عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده خودرو در ايران در حالي رقم خورده كه اين گروه سال گذشته را نيز با توليد 666 هزار 666 دستگاه خودرو به پايان رساند و توانست هدف توليدي خود را محقق كند.

سبقت سایپا از ایران خودرو

اما توجه به یک نکته جالب در طبقه‌بندی سهامداران بازار خودروی ایران می‌تواند جالب توجه باشد. از مجموع حدود 30 واحد کوچک و بزرگ تولیدی، دو شرکت ایران خودرو و سایپا به مدد انبوهی از واحدهای زیرمجموعه موفق شده‌اند حدود 88.3 درصد کل بازار خودرو ایران را مال خود کنند. انحصار کامل بازار ایران در حالی رقم خورده است که سهم واردکنندگان از بازار اتومبیل ایران با افتی شدید از حدود 6 درصد به کمتر از 1.5 درصد رسیده است. جدای از تبعات این موضوع روی مسئله رقابت در بازار، رویکرد فعلی دقیقا مخالف اصول راهبردی سند چشم انداز بازار خودرو تا سال 1404 بوده و تنها زمینه تضعیف قدرت انتخاب خریداران و کاهش سطحی کیفی محصولات تولید داخل را فراهم می‌آورد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید