ترامپ چه بر سر صنعت خودرو ایران میآورد؟
طبق گفته گاردین، تعدادی از همکاری های مشترک ایران با خودروسازان اروپایی از جمله گروه های فرانسوی با مشکل همراه خواهد شد و تاثیرات مختلفی روی آن ها گذاشته می شود. در ابتدا گروه خودروسازی رنو و PSA هستند که در همان روز خروج آمریکا از برجام سهامشان سقوط کرد و تحت تاثیر این موضوع قرار گرفتند.
بعد از خروج آمریکا از برجام چه بر سر خودروسازی ایران می آید؟ این سوالی است که این روزها در ذهن بسیاری از مردم شکل گرفته است. چند روز پیش آمریکا به طور صریح اعلام کرد که از برجام خارج شده و قصد دارد تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع نماید. با این وضعیت بسیاری از صنایع ایران با مشکلاتی همراه می شوند که از جمله آن ها صنعت خودروسازی است. در همین زمینه گاردین مطلبی را درج کرده است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.
طبق گفته گاردین، تعدادی از همکاری های مشترک ایران با خودروسازان اروپایی از جمله گروه های فرانسوی با مشکل همراه خواهد شد و تاثیرات مختلفی روی آن ها گذاشته می شود. در ابتدا گروه خودروسازی رنو و PSA هستند که در همان روز خروج آمریکا از برجام سهامشان سقوط کرد و تحت تاثیر این موضوع قرار گرفتند.
بعد از برداشته شدن تحریم ها، رنو بود که با بستن قراردادی 778 میلیون دلاری برای تولید 150 هزار دستگاه خودرو به طور سالانه وارد بازار ایران شد. همچنین گروه خودروسازی پژو سیتروئن نیز قراردادی برای تولید صدها هزار خودرو در ایران به امضا رسانده است. PSA که فروش خوبی در این منطقه دارد اعلام کرده است که امیدوار است اتحادیه اروپا تصمیم درستی بعد از اظهارات اخیر ترامپ بگیرد ولی اشاره به موضوع دلخواه خود نکرده است.
به غیر از فرانسوی ها، ایران با بخش کامیون سازی مرسدس بنز برای تولید ماشین های سنگین و تجاری به توافق رسیده بود. این بخش از مرسدس بنز توسط دایملر هدایت می شود و تولیدات آن ها از امسال شروع می شود. همچنین فولکس واگن آلمانی نیز به تازگی صادرات خود به ایران را از سر گرفته است و همگی این موارد اکنون در هاله ای از ابهام فرو رفته است و معلوم نیست چه اتفاقی در اینده نزدیک رخ می دهد.
منبع : خودروکار