(تصاویر) جشن «روز مردگان»

(تصاویر) جشن «روز مردگان»

مردم هائیتی روز یکشنبه با جمع شدن در گورستان‌ها، جشن روز مردگان را برگزار کردند. طرفداران آیین وودوو یاد ارواح «بارون سامِدی» و دیگران را گرامی داشتند.

کد خبر : ۵۶۹۹
بازدید : ۷۳۰۹
فرادید | مردم هائیتی روز یکشنبه با جمع شدن در گورستان‌ها، جشن روز مردگان را برگزار کردند. طرفداران آیین وودوو یاد ارواح «بارون سامِدی» و دیگران را گرامی داشتند.

به گزارش فرادید به نقل از بی بی سی انگلیسی، «روز مردگان» یک جشن ملی در مکزیک و برخی از کشورهای دیگر است که به مدت سه روز، از سی و یکم اکتبر تا دوم نوامبر، صورت می‌گیرد. در طول این مراسم، تمام بانک‌ها و سازمان‌ها تعطیل هستند تا همه بتوانند در جشن شرکت کنند.

در جشن «روز مردگان،» افراد به آرامگاه دوستان و اعضای درگذشته‌ی خانواده‌شان می‌روند و پس از تمیز کردنشان، بر روی آن‌ها گل گذاشته و با روشن کردن شمع و خواندن دعا یاد آن‌ها را زنده می‌کنند. محققان البته معتقدند که ریشه‌ی این جشن به دوران تمدن‌های مایا و آزتک‌ها می‌رسد که جشنی در ستایش ایزد بانوی «میکتِکاسی اوآت» بود و در ماه اوت برگزار می‌شد. تاریخ برگزاری این جشن اما در دوره‌ی استعمار، از ماه اوت به نوامبر منتقل شد.

ریشه وودوو به قرن 16 میلادی برمی‌گردد، یعنی زمانی که هزاران برده‌ی آفریقایی به هائیتی منتقل شدند. فرهنگ یا آیین وودوو همانند اکثر مذاهب غرب آفریقا سحر و جادو را در برمی‌گیرد، اما وودوو در مقایسه با دیگر آیین‌های آفریقایی، تصویر بدتری دارد. به طور خلاصه، وودوو نوعی فرهنگ آمریکایی - آفریقایی است که بیش از آنکه دین باشد یک باور است و مراسمی خرافه آمیز و نه بیشتر ( برای اشنایی بیشتر با آیین وودوو اینجا را کلیک کنید ).

گرامیداشت روز مردگان در آیین وودوو
طرفداران آیین وودوو جشن «روز مردگان» را برگزار کردند. مردم هائیتی در گورستان‌های این کشور مانند «گورستان ملی» در پورتو پرینس جمع شدند تا به ارواح درگذشتگانشان احترام بگذارند

گرامیداشت روز مردگان در آیین وودوو
یک صلیب در گورستان «کوآ دِبوکه» در حومه پورتو پرینس به بارون سامِدی اهدا شده است. بارون سامدی یکی از ارواح مقدس یا «لوآی» آیین وودوو در هائیتی است. سامدی در واقع لوآی مردگان این آیین است

گرامیداشت روز مردگان در آیین وودوو
آیین وودوو در سال 2003 در هائیتی به طور رسمی به عنوان یک مذهب شناخته شد

گرامیداشت روز مردگان در آیین وودوو
از آن پس، جایگاه آیین وودوو مانند جایگاه تمام مذاهب دیگر در این کشور بوده است

گرامیداشت روز مردگان در آیین وودوو
شرکت‌کنندگان در این مراسم به رقص و روشن کردن شمع پرداخته و حتی برای مردگان خود، غذای پیشکشی نیز می‌برند

گرامیداشت روز مردگان در آیین وودوو
برخی نیز مصرف تنباکو را ترجیح می‌دهند!

گرامیداشت روز مردگان در آیین وودوو
آن‌ها یاد مردگانشان را گرامی می‌‎دارند

منبع: بی بی سی انگلیسی
ترجمه: وبسایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    جالب اینکه در مازندران هم جشنی با همین عنوان برگزار می گردد و در انروز به تفریحاتی چون کشتی و سوارکاری و موسیقی و اطعام برای مردگان می پردازند

  • ناشناس ارسالی در

    عجب تصاویر وقیح و مشمئز کننده ای بود

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید