هفت نکته از کالاهای ممنوع الورود

هفت نکته از کالاهای ممنوع الورود

سه فهرست جداگانه دیگر هم منتشر شد که نشان می‌دهد چه کالا‌هایی ارز ۳۸۰۰ تومانی می‌گیرند. کدام کالا‌ها می‌توانند با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شوند و گروه سومی که می‌توانند با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی به اضافه قیمت اظهارنامه صادراتی تامین اعتبار شوند، چه کالا‌هایی هستند. یعنی ارز مورد نیاز این کالا‌ها می‌تواند با منبعی غیر از ارز نوع صادراتی آن تامین شود و صادر کنندگان آن‌ها ملزم به ارائه ارز خود در سامانه نیما نیستند. در ادامه هفت نکته جالب را در باره این فهرست‌ها مرور می‌کنیم.

کد خبر : ۵۹۲۸۶
بازدید : ۱۸۱۲
هفت نکته از کالاهای ممنوع الورود
على رستگار | خودرو در فهرست کالا‌هایی قرار گرفت که واردات آن‌ها ممنوع است. براساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت ۱۴۰۰ قلم کالا همراه با خودرو در این فهرست قرار گرفته است.
علاوه بر آن سه فهرست جداگانه دیگر هم منتشر شد که نشان می‌دهد چه کالا‌هایی ارز ۳۸۰۰ تومانی می‌گیرند. کدام کالا‌ها می‌توانند با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شوند و گروه سومی که می‌توانند با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی به اضافه قیمت اظهارنامه صادراتی تامین اعتبار شوند، چه کالا‌هایی هستند.
یعنی ارز مورد نیاز این کالا‌ها می‌تواند با منبعی غیر از ارز نوع صادراتی آن تامین شود و صادر کنندگان آن‌ها ملزم به ارائه ارز خود در سامانه نیما نیستند. در ادامه هفت نکته جالب را در باره این فهرست‌ها مرور می‌کنیم.
1. ابتدا از فهرست کالا‌هایی شروع می‌کنیم که ثبت سفارش آن‌ها ممنوع شده. در این فهرست بعضی اقلام خوراکی دیده میشود که در سال ۹۶ به میزان قابل توجهی وارد کشور شده؛ مثل شیرخشک صنعتی، عسل، بیسکویت، سس گوجه فرنگی و..
2. بعد از مواد خوراکی به بعضی مصالح ساختمانی می‌رسیم. مثلا کف پوشی که سال پیش وارداتش بیشتر از ۳۰ میلیون دلار ارز برده، به فهرست ممنوعه‌ها وارد شده. بعد بلافاصله به نام اقلامی مثل صابون حمام و دستشویی و دستمال مرطوب می‌رسیم. در سال ۹۶ ما یک میلیون و ۸۶۲ هزار و ۶۸۷ دلار واردات شمع داشتیم که از این به بعد نداریم. حتی مجسمه‌های کوچک تزئینی هم به میزان دو میلیون و ۲۵۱ هزار دلار ارز برده که حالا وارد فهرست ممنوعه‌ها شده است.
3. یک نکته مهم اینکه واردات خودرو به صورت آماده یا CBU کلا ممنوع شده است. در سال ۹۶ فقط ۱۴۶ میلیون و ۴۳۵ هزار دلار صرف واردات خودرو‌های با حجم کمتر از ۱۵۰۰ سی سی شده بود.
هفت نکته از کالاهای ممنوع الورود
ممنوعیت واردات خودرو می‌تواند باعث تعطیل شدن و بیکاری حداقل پنج هزار نفری بشود که در شبکه توزیع و خدمات دهی شرکت‌های واردکننده خودرو مشغول فعالیت هستند.
4. در این فهرست بعضی اقلامی که زنان خانه دار با آن‌ها سر کار دارند مثل رومیزی و دستمال سفره هم دیده می‌شود. بعد گبه و گلیم را داریم. در این فهرست اقلامی هم هست که صرفا می‌تواند دغدغه اقشار مرفه جامعه باشد، مثل کفش اسکی، یک نکته غم انگیز برای گیمر‌ها اینکه دسته بازی برای رایانه و انواع کنسول‌ها ممنوع شده.
یکی از نکات عجیب اینکه ثبت سفارش ریش تراش هم ممنوع شده. کالایی که در سال ۹۶ بیش از ۱۸ میلیون دلار ارز صرف آن شد.
در نهایت اینکه با فهرست ۱۴۰۰ ردیفی در مقایسه با سال پیش بیشتر از چهار میلیارد و ۳۸ میلیون دلار صرفه جویی خواهد شد.
5. حالا برویم سراغ کالا‌هایی که می‌توانند برای واردات ارز ۳۸۰۰ تومانی دریافت کند. البته مبنای محاسبه ارز این گروه هم همان ۴۲۰۰ تومان است، اما با یارانه ۴۰۰ تومانی تامین ارز خواهند شد.
این گروه شامل کالا‌هایی مثل گندم، شیرخشک، روغن، برنج، نهاده‌های دامی و حبوبات است. نکته اینکه خیلی از تجهیزات پزشکی هم می‌توانند از این ارز استفاده کنند. خوشبختانه نام قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو هم به تفصیل در این فهرست آمده تا خودروسازان بهانه‌ای برای افزایش قیمت نداشته باشند.
6. گروه دوم کالا‌های مجاز وارداتی که می‌توانند از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کنند، بیشتر کالا‌های واسطه‌ای و مواد اولیه هستند. منبع تامین ارز این گروه از محل صادرات پتروشیمی، فولاد و مواد معدنی‌ای است که در سامانه نیما ثبت می‌شود. بعضی اقلام حاضر در این گروه مثل مینی بوس، اتوبوس و ون جلب توجه می‌کند.
دوربین عکاسی، لوازم یدکی خودرو، ماشین آلات صنعتی و قطعات مربوط به آنها. کاغذ و میوه‌هایی مثل سیب و پرتقال هم در این گروه افتاده اند.

7. گروه سوم کالا‌هایی هستند که می‌توانند از ارز ۴۲۰۰ تومانی به اضافه ارز حاصل از صادرات کالا‌هایی که ملزم به ثبت در سامانه نیما نیستند (بخوانید ارز آزاد) استفاده کنند.
این فهرست با ردیف‌هایی مثل اسب، الاغ و مرغابی شروع میشود و در ادامه به بعضی مواد خوراکی مثل ژامبون و ماهی خوراکی می‌رسد. بعضی میوه‌ها مثل آناناس، گلابی و توت فرنگی هم نامشان اینجا دیده می‌شود. اگرچه کامپیوتر و لپ تاپ و قطعات اصلی این تجهیزات در دسته دوم جای داشتند و می‌توانند به ارز ۲۰۰ تومانی دسترسی داشته باشند، اما بعضی قطعات مرتبط مثل نمایشگر‌ها و کیس کامپیوتر در دسته سوم ارزی قرار گرفته اند.
در مورد موبایل‌ها هم ماجرا مشابه است. گوشی‌های زیر ۳۰۰ دلار می‌توانند از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کنند، اما گوشی با قیمت‌های بالاتر از ۳۰۰ دلار در اولویت سوم قرار گرفته اند.
در مجموع می‌توان اینطوری حدس زد که گوشی‌های موبایل تا زیر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به شرط تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی خیلی گران نخواهند شد، اما گوشی‌های بالاتر از این قیمت که تقریبا پرچمداران همه برند‌ها را شامل می‌شود، موازی با نوسانات ارزی مشمول افزایش قیمت می‌شوند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید