چطور از بازار دست دوم خرید کنیم؟

چطور از بازار دست دوم خرید کنیم؟

برای اینکه کار شما را در این بازار هزارچهره راحت‌تر کنیم به سراغ چیز‌هایی رفته ایم که به صورت جهانی خرید دست دوم آن‌ها کاملا پذیرفته و یا رد شده است؛ کالا‌هایی که با توجه به ماهیتشان ریسک کمتری برای شما داشته و بعض از آن‌ها با توجه به بازه زمانی که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید، هزینه کمتری برای شما خواهند داشت.

کد خبر : ۶۰۰۲۷
بازدید : ۳۱۵۸
چطور از بازار دست دوم خرید کنیم؟
على هادی زاده | با توجه به قیمت‌های سرسام آور انواع کالاها، بازار فروشگاه‌های عرضه کننده اجناس دست دوم بسیار رونق گرفته است. در این فروشگاه‌ها اجناسی که اصلا فکرش را هم نمی‌کنید برای فروش قرار گرفته اند.
از تشک خواب گرفته تا کفش و لوازم آرایشی و حتی لباس کودک. در بعضی موارد مثل لباس کودک تکلیف بیشتر افراد برای خرید کردن مشخص است، ولی در بسیاری از موارد احتمالا سر دوراهی قرار گرفته و نمی‌دانید باید از خرید با قیمت بسیار مناسب لذت ببرید یا دلهره خراب بودن کالای مورد نظر را داشته باشید.
برای اینکه کار شما را در این بازار هزارچهره راحت‌تر کنیم به سراغ چیز‌هایی رفته ایم که به صورت جهانی خرید دست دوم آن‌ها کاملا پذیرفته و یا رد شده است؛ کالا‌هایی که با توجه به ماهیتشان ریسک کمتری برای شما داشته و بعض از آن‌ها با توجه به بازه زمانی که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید، هزینه کمتری برای شما خواهند داشت.
در این میان دو قانون کلی را در نظر بگیرید. سعی کنید برای چیز‌های موقتی مثل لباس عروس یا وسایل ورزشی و تفریحی نگاهی به لیست دست دوم‌ها بیندازید و برای وسایلی که جان شما با آن سر و کار دارد اصلا فکر خرید دست دوم را هم نکنید.

چه چیز‌هایی را دست دوم بخریم؟
و خودرو خرید خودروی دست دوم برای کسانی که از خودرو و مشخصات آن سردر می‌آورند تقریبا عادی شده است. از طرفی این کار در تمام دنیا به عنوان یک کار پرسود تلقی می‌شود چرا که به صورت کلی وقتی خودرو اولین بار روشن می‌شود ممکن است تا ۱۰ درصد افت قیمت را تجربه کند.
اگر میزان استفاده شما از خودرو به بیش از ۲۰۰ کیلومتر برسد، این میزان افت قیمت ممکن است تا ۲۰ درصد هم برسد. به همین خاطر اگر می‌خواهید خودرو بخرید و خیلی اهمیتی به روکش‌های پلاستیکی صندلی‌ها و موتور به اصطلاح آب بندی نشده نمی‌دهید و البته می‌خواهید با بهترین قیمت خودروی مورد نظرتان را زیر پایتان قرار بدهید، بهتر است مدل‌های دست دوم را بخرید. به خصوص آن‌هایی که دو تا سه سال از عمرشان گذشته است.
طلا و جواهر
در زمینه طلا و جواهر و به خصوص سنگ‌های قیمتی، دست دوم خریدن جنس معمولا صرفه زیادی برای خریدار دارد. چه از نظر سرمایه گذاری و چه از نظر میزان هزینه. طبق آمار جهانی در زمینه جواهراتی که سنگ الماس دارند، نسبت قیمت نو به دست دوم آن به حدود ۳۰۰ درصد هم می‌رسد. بازار طلا‌های دست دوم هم مدت هاست که داغ است.
البته تشخیص طلای دست اول و دست دوم شاید تا حدودی مشکل باشد. ساده‌ترین راه برای اینکه دست دوم بودن طلا را تشخیص بدهید، یک نگاه به ظاهر آن است، به خصوص به قفل و بندی است که در آن به کار رفته.
در طلای دست دوم، این قسمت‌ها در مقایسه با بخش‌های دیگر کمتر براق اند و به خاطر استفاده‌هایی که از طلا شده، خش‌هایی هم در این بخش‌ها دیده می‌شود.
کتاب
بیایید روراست باشیم. احتمالا شما بیشتر مواقع وقتی به سراغ کتاب می‌روید که استاد یا معلمتان مجبور تان کرده باشد یکی را بخرید. اول اینکه اگر آدم خوره کتابی نباشید و بی خیال رویای یک کتابخانه رنگارنگ شده باشید، بهترین راه خرید کتاب دیجیتالی است.
به خصوص در حال حاضر که کتابخوان‌های ایرانی و سایت‌های فروش این مدل کتاب‌ها هم رونق گرفته اند. ولی اگر خواستید کتاب هایتان را به ص. ورت فیزیکی بگیرید اول به سراغ نسخه‌های دست دوم بروید.
به خصوص در حوزه کتاب‌های درسی که به وفور پیدا می‌شوند. با این روش به راحتی می‌توانید تا بیش از ۵۰ درصد روی خرید کتاب صرفه جویی کنید. در مورد کتاب‌های عمومی اگر دنبال کتاب معروفی می‌گردید احتمالا به این مشکلی برنخورده و می‌توانید با ۳۰ درصد کمتر آن را تهیه کنید.
دوچرخه
خرید دوچرخه دست دوم می‌تواند با ریسک همراه باشد؛ اما می‌توانید با خرید آن یک ونیم تا دو برابر در هزینه خرید صرفه جویی کنید، ولی این نکته نیز وجود دارد که دوچرخه دست دوم ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات داشته باشد.
قبل از خرید دوچرخه دست دوم، همانند خرید دوچرخه نو باید تست سواری بگیرید. ریسک‌های دیگر خرید دوچرخه دست دوم مواردی مانند دزدی بودن دوچرخه، نقص‌های پنهان و اجزای فرسوده آن است. برای امنیت در معامله، چند روز برای امتحان کردن دوچرخه از فروشنده زمان بخواهید. معمولا فروشنده‌ها این مسئله را درک کرده و به شما زمان لازم را میدهند. راستی مهم‌ترین قسمت دوچرخه تنه آن است، پس به آلیاژ و مرغوبیت آن و همچنین تمیز و بدون خط وخش بودن تنه حتما توجه کنید.
لوازم آشپزخانه
بازار لوازم دست دوم آشپزخانه در سایت‌های دست دوم فروشی ایرانی بسیار داغ شده است. وسایل آشپزخانه از جمله ماشین ظرفشویی، مایکروویو و گاز، ماشین لباسشویی، یخچال و فریزر و وسایل آشپزی مثل ماهیتابه، پلوپز، آبمیوه گیری و... از جمله وسایلی هستند که به خاطر ارزان تمام شدن آن، بسیاری خرید دست دوم آن را به نویش ترجیح میدهند.
همچنین از آنجایی که معمولا برند‌های خارجی طرفداران زیادی در بین مصرف کنندگان ایرانی دارند، می‌توان دست دوم این محصولات را با قیمتی بسیار به صرفه‌تر خریداری کرد. میزان صرفه جویی شما با توجه به جنس فرق می‌کند، ولی فرض کنیم شما می‌خواهید یک یخچال جدید را دست دوم بخرید.
با توجه به عدد‌هایی که ما دیدیم می‌توانید به راحتی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌های خود را کاهش دهید. برخلاف چیز‌هایی مثل موبایل و لپ تاپ این وسایل به خصوص در سال‌های اول تقریبا دچار هیچ گونه عیب و ایراد پنهانی نمی‌شوند و شما می‌توانید با گرفتن یک مهلت دو سه روزه از نحوه کارکرد آن‌ها مطمئن شوی.
لباس عروس
وقتی کار به عروسی و جشن می‌رسد معمولا کسب و کار‌های این حوزه قیمت‌های خود را بسیار بالاتر از چیزی که واقعا هزینه کرده اند تعیین می‌کنند. چرا که بیشتر افراد در این مرحله تا حد زیادی سر کیسه را شل کرده و به نظرشان ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان بیشتر و کمتر خیلی فرقی به حالشان نمی‌کند.
به خصوص وقتی قرار است همه چیز خوب به نظر برسد. همین امر باعث شده تا بازار لباس عروس دست دوم و اجاره‌ای داغ شود. بازاری که می‌تواند قیمت یک لباس را تا حدود ۷۰ درصد هم پایین بیاورد. البته حواستان باشد که برای خرید این لباس‌ها کمتر به سراغ فروشگاه‌ها بروید چرا که همچنان قیمت‌های بالایی خواهید دید. اگر سری به سایت‌های فروش آنلاین بزنید احتمالا شانس بسیار بهتری خواهید داشت.

وسایل ورزشی
احتمالا بسیاری از شما در دوره‌ای کوتاه از زندگی زمان زیادی برای ورزشی خاص گذاشته و بعد از مدتی آن را کنار گذاشته اید. از ورزش‌های تابستانی گرفته تا حتی ورزش‌های حرفه‌ای که به خاطر درس و کار و ... فراموش می‌شوند. به همین خاطر بهتر است که به سراغ خرید لوازم دست دوم این حوزه بروید. مثلا اگر رزمی کار می‌کنید، یک نانچیکوی دست دوم دقیقا می‌تواند کار همان مدل نو را بکند یا در زمینه بدن سازی وزنه‌های دست دوم به راحتی نیاز شما را برآورده می‌کنند.
با توجه به قیمت‌هایی که ما در این بازار دیدیم شما می‌توانید تا ۳۰ درصد هم زیر قیمت جنس نو، خرید خود را انجام بدهید. البته حواستان باشد که تردمیل و وسایل برقی این حوزه را با مهلت تست خریداری کنید.

چه چیز‌هایی را دست دوم نخریم؟
کلاه ایمنی
یک قانون کلی در مورد خرید لوازم دست دوم وجود دارد. اینکه هر چیزی که با جان شما سرو کار دارد را دست دوم نخرید. کلاه ایمنی برای محافظت از سر در هنگام تصادف طراحی شده و فقط اینکه یک کلاه است و نو به نظر می‌رسد، به این معنا نیست که محافظت کننده خوبی در تصادف است، یک ترک خوردگی مویی ممکن است در سطح داخلی کلاه وجود داشته باشد که به خوبی قابل تشخیص نباشد، اما می‌تواند در هنگام حادثه موجب آسیب دیدگی شدید شما شود.
تشک
می‌دانیم کمتر کسی به سراغ خرید تشک دست دوم می‌رود، ولی ما صفحه فروش دست دوم این کالا را دیده ایم و به نظر می‌رسد مشتری‌های خاص خود را دارد. تشک‌ها زیستگاه‌های مناسبی برای باکتری‌ها هستند و پر از مایعات بدنی و پوست‌های مرده اند.
آلودگی حاصل از رختخواب‌ها می‌تواند تمام یک خانه را در بر گیرد و کاری کند که هزینه خرید تشک استفاده شده بیشتر از هزینه خرید تشک جدید باشد.
لاستیک خودرو
داستان لاستیک خودرو مانند کلاه ایمنی با جان شما ارتباط دارد. نکته مهم اینجا است که بیشتر عیب‌های لاستیک پنهان بوده و شما نمی‌توانید آن‌ها را تشخیص بدهید. تایر ممکن است بیش از حد استفاده شده باشد. همچنین ممکن است تحت فشار بوده و یا با سرعت‌های زیاد از آن استفاده شده باشد.
هر کدام از این عوامل می‌تواند منجر به خرابی داخلی یا خارجی لاستیک شود، به طور خلاصه تایر استفاده شده ناامن است.
موبایل و لپ تاپ
اگر واقعا در زمینه موبایل سررشته دارید و خوره سخت افزاری و نرم افزاری لپ تاپ هستید که هیچ. وگرنه اصلا به سراغ خرید دست دوم این وسایل نروید. بیشتر مواقع اصلا شما متوجه نمی‌شوید که دستگاه چه عیبی داشته و وقتی متوجه می‌شوید که دیر شده است.
همچنین بسیاری از این مدل‌ها تعمیر شده هستند و مثلا صفحه نمایش با سخت افزار‌های داخل آن‌ها باز شده و دوباره جاگذاری شده اند. این مسئله نیز ریسک خرید را بسیار بالا می‌برد. به خصوص اگر گوشی مورد نظر پرچمدار گران قیمتی باشد. در مورد لپ تاپ هم تا حد زیادی این مسئله صادق است.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید