فاجعه سنندج در هفت پرده

فاجعه سنندج در هفت پرده

عده‌ای گفتند این تانکر عراقی بوده، عده‌ای گفتند این تانکر ایرانی بوده و خبرگزاری تسنیم نیز در مورد شایعه سومی نوشت؛ این خبرگزاری نوشته است: «با انتشار اخبار اولیه از این حادثه دردناک که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنانمان شده بود، رسانه‌های بیگانه و وابسته به سازمان‌های جاسوسی اسرائیل و آمریکا از جمله آمدنیوز، ماموریت می‌یابند که موضوع را امنیتی کرده و از این مسئله نیز در راستای اهداف از پیش تعیین شده غرب درباره ایران، بهره ببرند.

کد خبر : ۶۰۲۴۹
بازدید : ۲۵۲۳
فاجعه سنندج در هفت پرده
بامداد چهارشنبه بود که یک تانکر حامل مواد نفتی با یک دستگاه اتوبوس مسافربری سنندج - تهران در بلوار دکتر حسینی سنندج برخورد کرد و اتوبوس همراه با مسافران خود سوخت.
تا لحظه تنظیم این گزارش، تعداد قطعی کشته شدگان ۱۱ نفر است و گفته می‌شود احتمالا هفت نفر دیگر (سه نفر از مسافران اتوبوس و چهار نفر از خودرو‌های اطراف) نیز در آتش سوخته اند، اما به علت ابعاد فاجعه، هنوز شناسایی نشده اند. از همان دقایق اولیه طوفان شایعات و سوالات به وجود آمده و هنوز هم ادامه دارد.
نوک انتقاد‌ها اول به سوی اتوبوس فاجعه دیده رفت. این اتوبوس تازه از ترمینال بیرون آمده بود که می‌ایستد تا مسافر سوار کند. روالی مرسوم در بسیاری از ترمینال‌ها که این بار به فاجعه ختم شد.
برخی اتوبوسها، بیرون از ترمینال‌ها با کرایه کمتر مسافر سوار می‌کنند. هم به نفع خودشان است و هم به نفع مسافران این بار، اما به قیمت جان آدم‌ها تمام شد و یک تانکر حامل مواد نفتی به آن برخورد می‌کند. پس از تحقیقات، اما مشخص شد با وجود آنکه این اتوبوس نباید در آن مکان توقف می‌کرده، اما مقصر اصلی، تانکر نفتی بوده که ترمز بریده و نتوانسته متوقف شود.
سوال‌ها از اینجا به بعد گسترده‌تر شد و ابعاد بیشتری به خودش گرفت. عده‌ای گفتند این تانکر عراقی بوده، عده‌ای گفتند این تانکر ایرانی بوده و خبرگزاری تسنیم نیز در مورد شایعه سومی نوشت؛ این خبرگزاری نوشته است: «با انتشار اخبار اولیه از این حادثه دردناک که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنانمان شده بود، رسانه‌های بیگانه و وابسته به سازمان‌های جاسوسی اسرائیل و آمریکا از جمله آمدنیوز، ماموریت می‌یابند که موضوع را امنیتی کرده و از این مسئله نیز در راستای اهداف از پیش تعیین شده غرب درباره ایران، بهره ببرند.
این شبه رسانه ها، با انتشار گسترده یک شایعه مبنی بر اینکه تانکر متعلق به سپاه بوده است، اینطور وانمود کردند که سپاه در حال انتقال سوخت به خارج از کشور با یک تانکر عراقی بوده است.»
از سوی دیگر، برخی سوالات نیز همچنان ادامه دارد؛ چرا با وجود آنکه حرکت خودرو‌های سنگین در شب ممنوع است، اما این تانکر در آن موقع شب در حال حرکت بوده است؟ مقصد این تانکر پالایشگاه کرمانشاه بوده یا بندر امام؟ سعی کرده ایم در هفت بند به ابهامات این فاجعه پاسخ بدهیم.
شرح فاجعه
یکی از کمک رانندگان این فاجعه که جان سالم به در برده، گفته: «اتوبوس برای سوار کردن مسافر پشت یک دستگاه وانت توقف کرد که ناگهان همزمان با برخورد تانکر با اتوبوس صدای انفجار بلند شد و تانکر و اتوبوس به صورت همزمان دچار حریق شدند.
من جلوی در ایستاده بودم به محض انفجار از اتوبوس بیرون پریدم وضعیت واقعا وحشتناکی بود و چیز دیگری به خاطر ندارم. در کل ۱۴ مسافر، دو راننده و یک شاگرد راننده سرنشین اتوبوس بودیم، تنها دو نفر از این ۱۷ سرنشین جان سالم به در برده و مابقی متاسفانه جان باخته اند.»

دلیل توقف اتوبوس
اتوبوس در بیرون از ترمینال، یعنی در بلوار دکتر حسینی سنندج، توقف کرده بود و به همین دلیل تانکر حمل مواد سوختی که ترمز بریده بوده به آن برخورد می‌کند. چرا اتوبوس، لحظاتی پس از خروج از ترمینال توقف کرده؟
مسئول بازرسی و نظارت امور مسافربری استان کردستان در این مورد گفته: «رانندگان اتوبوس در مکان‌های خطرناک و خروجی‌های ترمینال با هزینه کمتر، اقدام به سوار کردن مسافر می‌کنند.
اتوبوس در خارج از ترمینال و سوار کردن مسافر کار خطرناکی است که بار‌ها در این مورد به رانندگان اتوبوس و مسئولان تعاونی‌ها تذکر داده شده است. رانندگان اتوبوس نباید در خارج از ترمینال اقدام به سوار کردن مسافر کنند. در این راستا تعدادی از تعاونی‌ها نیز تعطیل و تعدادی از رانندگان اتوبوس در پلیس راه جریمه شده اند، اما باز هم این اقدام غیرقانونی از سوی رانندگان صورت‌ می‌گیرد.»

دلیل برخورد تانکر
از سوی دیگر این سوال مطرح می‌شود که چرا این تانکر به اتوبوس برخورد کرده است؟ استاندار کردستان در تشریح علت این حادثه گفته است: نقص فنی در ترمز تانکر حامل سوخت باعث این حادثه دلخراش شده است.
تانکر حامل سوخت به دلیل اینکه راه عبوری نداشته است با اتوبوس برخورد کرده و موجب این حادثه دلخراش شده است. بروز حوادثی از این دست به دلیل اشتراک مسیر‌های ترددی است.»
یکی از شاهدان عینی نیز به ایسنا گفته است: «بیشتر تانکر‌هایی که در جاده‌های این استان تردد می‌کنند متعلق به کشور چین هستند و همه آن‌ها از لحاظ سیستم ترمز مشکل دارند و حتی یاد می‌کند از ماشین سنگینی که چند سال پیش به خاطر اشکال در سیستم ترمز در این مسیر حادثه آفرین شده است.
همچنین، چون برخی مردم استان فقیرند و نمی‌توانند زیاد برای سفر به استان‌های دیگر مثل تهران هزینه کنند، خارج از ترمینال اتوبوس در انتظار ماشین‌های کرای‌های ارزان قیمت توقف می‌کنند و همین توقف ماشین‌ها در این مسیر تنگ عامل حادثه می‌شود.»

عراقی یا ایرانی؟
ساعتی پس از بروز حادثه، برخی منابع ادعا کردند این تانکر متعلق به کشور عراق بوده که به سوی پالایشگاه کرمانشاه در حرکت بوده است. بر اساس قرارداد سوآپ نفت بین ایران و عراق، عملیات انتقال نفت خام کرکوک به سمت پالایشگاه کرمانشاه در قالب قرارداد سوآپ نفت خام انجام می‌شود.
در قالب عملیات سوآپ، نفت خام عراق برای مصرف به پالایشگاه‌های غربی ایران منتقل و در ازای آن نفت خام ایران در جنوب کشور تحویل عراقی‌ها می‌شود. سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما گفته است: «تانکر متعلق به مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نبوده است. محموله تانکر، نفت کوره (مازوت) بوده که از کرکوک عراق به سمت پالایشگاه کرمانشاه در حرکت بوده است. این نفتکش با پلاک ایران تردد می‌کرده است. این نفتکش احتمالا به صورت انفرادی یا از طریق یک یا چند
شرکت پیمانکاری، در اختیار کشور عراق بوده و سوخت وارداتی را حمل می‌کرده است.»
ساعاتی بعد، اما این صحبت‌ها از سوی مقام‌های مسئول دیگر رد شد. ابتدا خبرگزاری اصولگرای «فارس» به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «تانکر حمل سوختی که شب با اتوبوس مسافری برخورد کرد هیچ گونه نفت خامی را از سوی کرکوک حمل نمی‌کرد و متعلق به عملیات سوآپ نفت خام نیست.
اولا تانکر حمل سوخت متعلق به یک شرکت خصوصی بوده است که یک فرآورده نفتی را به سمت پالایشگاه کرمانشاه منتقل می‌کرد و این فرآورده هیچ ربطی به عملیات سوآپ نفت خام کرکوک به ایران ندارد. تانکر‌های نفت خام کرکوک عراق به هیچ وجه به سمت پالایشگاه کرمانشاه نمی‌رود.»
پس از آن نیز استاندار کرمانشاه با اشاره به اعلام شایعه عراقی بودن تانکر حامل سوخت عنوان کرد: «تانکر حامل سوخت ایرانی بوده و متعلق به یکی از استان‌های همجوار است.» البته سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مقداری از صحبت‌های قبلی خود را تصحیح کرد، اما بر عراقی بودن این نفتکش تاکید کرد: «این نفتکش گرچه پلاک کرمانشاه داشت، اما یک نفتکش عراقی است که نفت کوره را به سوی بندر امام منتقل می‌کرده است.»
خبرگزاری تسنیم نیز در مورد شایعه سومی نوشته است: «اما با انتشار اخبار اولیه از این حادثه دردناک که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنانمان شده بود، رسانه‌های بیگانه و وابسته به سازمان‌های جاسوسی اسرائیل و آمریکا از جمله آمدنیوز ماموریت می‌یابند که موضوع را امنیتی کرده و از این مسئله نیز در راستای اهداف از پیش تعیین شده غرب درباره ایران، بهره ببرند.
این شبه رسانه ها، با انتشار گسترده یک شایعه مبنی بر اینکه تانکر متعلق به سپاه بوده است، اینطور وانمود کردند که سپاه در حال انتقال سوخت به خارج از کشور با یک تانکر عراقی بوده است... پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان میدهد که این تانکر متعلق به پالایشگاه کرمانشاه بوده و طبق روال ماه‌های گذشته، مواد سوختی از این پالایشگاه در حال صادرات به کشور عراق بوده و تانکر سوخت رسان هیچ انتسابی به سپاه پاسداران با سایر نیرو‌های مسلح نداشته است.»

چرا حرکت در شب؟
یک سوال دیگر در ذهن مردم شکل گرفته است. مگر حرکت خودرو‌های سنگین قبل از نیمه شب ممنوع نیست؟ پس چرا این تانکر اجازه داشته در شب. حرکت کند که در نیمه‌های شب به سنندج برسد؟ رئیس پلیس راهور نیز گفته: «طبق قانون، تردد شبانه تریلی ممنوع است و صدور مجوز برای این تانکر حامل سوخت جای سوال دارد.» نماینده سنندج در مجلس در توضیح این سوال گفته است: «ممنوعیت تردد در خصوص کامیون‌های حامل سوخت عراقی اعمال شده، اما این محدودیت برای تانکر‌های حمل سوخت داخلی وجود ندارد.»


چند درگیری
مدیر کل امنیتی استان کردستان گفت: «در پی این حادثه تلخ، عده‌ای از مردم در دقایق اولیه این حادثه با دیدن صحنه آتش سوزی و پیکر جانباختگان احساساتی شده و با عوامل نیروی انتظامی حاضر در محل حادثه درگیر شدند.
عده‌ای معدود از حاضران در محل حادثه به سمت نیرو‌های انتظامی سنگ پرانی کردند و یک دستگاه سمند را نیز به آتش کشیدند. نیرو‌های انتظامی استان و همه دستگاه‌های خدمت رسان، در دقایق اولیه این حادثه با هدف خدمت رسانی به موقع در محل حادثه حاضر شدند و به دنبال این بودند که در کوتاه‌ترین زمان به حادثه دیدگان کمک کنند. به طور قطع حضور همه نیرو‌های خدمت رسان استان مانع به وقوع پیوستن اتفاقات حاشیه‌ای در این حادثه تلخ شده است.»
روایت شاهدان عینی
خبرگزاری ایسنا نوشت: «شاید تنها فردی که بر این واقعه نزدیک بود مارکت روبه روی ترمینال بود. جلو و کف مغازه اش همه از قیر سیاه شده بود و با صدای نگران گفت: حوالی ساعت ۲۴ بود که مشغول فوتبال نگاه کردن بودم که ناگهان صدای بزرگ انفجاری همه را شوکه کرد و از مغازه خارج شدم و دیدم که شعله‌های آتش تا انتها دیوار تعویض پلاک رفته است و همه داد می‌زنند. مردم به سوی مغازه ام هجوم آوردن و آب می‌خواستند تشنه بودن گلوهایشان از اضطراب خشک شده بود و همه دست و پای خود را گم کرده بودند و نمی‌دانستند که چه کار کنند.
اتوبوس به همراه مسافرانش در حال سوختن بود و هیچ کس نمی‌توانست کاری کند و آتش نشانان در مدت کوتاهی آمدند و مشغول فعالیت بودند، ولی شعله‌های آتش آنقدر زیاد بود مهار آن سخت شده بود.»، اما دلخراشی این حادثه را یکی دیگر از شاهدان عینی که در آن شب به همراه زن و بچه اش روی موتور در حال رفتن به خانه بود، توضیح می‌دهد:
«من در ۵۰ متری پشت سر این تانکر سوخت در حال حرکت بودم که این اتفاق افتاد و سریع ایستادم و خانواده ام را بغل کردم، چون به شدت وحشت زن و بچه ام را گرفته بود و بعد از مدتی بر سر. حادثه رفتم. داستان تلخ علی از اینجا شروع می‌شود که در درون این اتوبوس آتش گرفته زن و بچه‌ای را می‌بیند که چسبیده به هم سوخته بودند و امدادگران در حال خارج کردن آن‌ها بودند.»
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید