خبر را حذف نکنید!
یک استاد ارتباطات درباره وضعیت پوشش خبری در صداوسیما گفت: خط قرمزها باید در چینش اخبار اعمال شود و اینگونه نباشد که حذف خبر صورت گیرد؛ بنابراین باید به اخباری که برای امنیت ملی مشکل ایجاد میکند، اشاره کوچکی شود.
کد خبر :
۶۱۰۷۲
بازدید :
۷۵۶
یک استاد ارتباطات درباره وضعیت پوشش خبری در صداوسیما گفت: خط قرمزها باید در چینش اخبار اعمال شود و اینگونه نباشد که حذف خبر صورت گیرد؛ بنابراین باید به اخباری که برای امنیت ملی مشکل ایجاد میکند، اشاره کوچکی شود.
امیدعلی مسعودی اظهار کرد: در این گزینشگری بحث دسترسی به اطلاعات وجود دارد و از آنجا که تحت شرایط خاصی دفترهای نمایندگی ما در دنیا کم است، بنابراین در انعکاس اخبار خارج از کشور هم ضعیف هستیم؛ البته در داخل کشور دسترسی ما زیاد است و صداوسیما در همه استانها دفتر و خبرگزاری دارد، اما متأسفانه در انعکاس اخبار، سیاستگذاری صداوسیما مشکل دارد.
او ادامه داد: گاهی صداوسیما سلیقهای عمل میکند و یک خبر که همه مردم از آن اطلاع پیدا میکنند را نادیده میگیرد؛ برای مثال زمانی که در تهران زلزله آمد، اخبار صداوسیما آن را دیر انعکاس داد و حتی یکسری کارشناس را به برنامه آوردند که بیشتر میان مردم رعب و وحشت ایجاد کرد.
همچنین زمان حمله داعش به مجلس، همه افرادی که در محل حضور داشتند از این موضوع اطلاع پیدا کرده بودند، اما اخبار دیر در صداوسیما منعکس شد؛ البته بعد از انعکاس خبر، تلویزیون به لحاظ کارشناسی بهتر عمل کرد و توانست امکانات مناسبی را برای آگاهی مردم فراهم کند.
رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه سوره با بیان اینکه مهمترین مساله درباره صداوسیما انتشار اطلاعات است، خاطرنشان کرد: به نظرم سیاستگذاری بستهای داریم که به صورت بستهبندی یکسری دستورالعملها را به شبکهها ارائه میدهد؛ برای مثال دستورالعملی چند سال پیش در یکی از استانها ایجاد شد که خطبههای نماز جمعه را در روز شنبه در رأس اخبار قرار دهند، اما خطبهای که ارزش خبری ندارد و بیشتر احکام دینی در آن مطرح میشود، نمیتواند خبر یک باشد یا برخی از شخصیتها ممکن است صحبتهایشان ارزش خبری چندانی نداشته باشد، اما خبر آنها اولویت پیدا میکند بریا اینکه مثلا یک مقام بالا در استان هستند؛ بنابراین باید سیاستگذاریها در ارائه خبر در صداوسیما تغییر کند.
رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه سوره با بیان اینکه مهمترین مساله درباره صداوسیما انتشار اطلاعات است، خاطرنشان کرد: به نظرم سیاستگذاری بستهای داریم که به صورت بستهبندی یکسری دستورالعملها را به شبکهها ارائه میدهد؛ برای مثال دستورالعملی چند سال پیش در یکی از استانها ایجاد شد که خطبههای نماز جمعه را در روز شنبه در رأس اخبار قرار دهند، اما خطبهای که ارزش خبری ندارد و بیشتر احکام دینی در آن مطرح میشود، نمیتواند خبر یک باشد یا برخی از شخصیتها ممکن است صحبتهایشان ارزش خبری چندانی نداشته باشد، اما خبر آنها اولویت پیدا میکند بریا اینکه مثلا یک مقام بالا در استان هستند؛ بنابراین باید سیاستگذاریها در ارائه خبر در صداوسیما تغییر کند.
با این شرایط برای مخاطب از لحاظ روانی، درونی میشود که پنج دقیقه اول خبر در تلویزیون تشریفات است و ممکن است ارزش خبری نداشته باشد؛ بنابراین اگر بخواهد اخبار را ببیند، آن پنج دقیقه را نگاه نمیکند. این مساله به ضرر صداوسیماست، زیرا باید تنوع ایجاد کند و بر اساس اهمیت و ارزش خبری، گزینشگری و سیاستگذاری خود را انجام دهد.
او ادامه داد: اخبار باید به شکل حرفهای منعکس شود که تأثیر منفی بر روی ذهن افراد جامعه نداشته باشد. اخبار ما باید بیشتر آگاهیبخش و آموزنده باشد تا اینکه تشویش ایجاد کند.
مسعودی درباره خط قرمزهای اخبار صداوسیما اظهار کرد: همه سازمانهای خبری برای خود خط قرمز دارند. خط قرمز را نباید بستهبندی کنیم و این خط قرمزها باید در چینش اخبار اتفاق بیفتد نه حذف خبر؛ بنابراین اخباری که برای امنیت ملی مشکل ایجاد میکند باید اشاره کوچکی به آن شود، اما خبری که وحدت جامعه را تقویت میکند باید در اولویت قرار بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد صداوسیما اصلاح میشود و مردم بیشتر به خبرهای آن توجه میکنند.
او ادامه داد: صداوسیما در سطح بینالمللی رقبایی دارد که از لحاظ دسترسی به خبر امکانات بالایی دارند؛ برای مثال خبرگزاریهای قدیمی هستند و امکاناتی دارند که صداوسیما ندارد. باید ضعفی که در دسترسی به خبر داریم را در انعکاس، چینش و انتشار آن جبران و این امکان را فراهم کنیم که مخاطبان به اخبار دسترسی داشته باشند به شکلی که باعث ضرر و زیان در جامعه نشود.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: یکی از نقاط مثبت و قوی صداوسیما، نیروهای انسانی ماهر آن است. نیروهای حرفهای زیادی در صداوسیما وجود دارد؛ بنابراین باید دست خبرنگاران را باز گذاشت و به آنها اجازه دهیم که سبکهای جدید را در انتشار اخبار ارائه دهند. افرادی که سبک خاصی در خبر دارند، پربینندهتر خواهند شد. برای مثال اخبار ۲۰:۳۰ شبکه دو که یک نرم خبر است تکمیل کننده سخت خبری است که اخبار رسمی را منتشر میکند.
او ادامه داد: اخبار باید به شکل حرفهای منعکس شود که تأثیر منفی بر روی ذهن افراد جامعه نداشته باشد. اخبار ما باید بیشتر آگاهیبخش و آموزنده باشد تا اینکه تشویش ایجاد کند.
مسعودی درباره خط قرمزهای اخبار صداوسیما اظهار کرد: همه سازمانهای خبری برای خود خط قرمز دارند. خط قرمز را نباید بستهبندی کنیم و این خط قرمزها باید در چینش اخبار اتفاق بیفتد نه حذف خبر؛ بنابراین اخباری که برای امنیت ملی مشکل ایجاد میکند باید اشاره کوچکی به آن شود، اما خبری که وحدت جامعه را تقویت میکند باید در اولویت قرار بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد صداوسیما اصلاح میشود و مردم بیشتر به خبرهای آن توجه میکنند.
او ادامه داد: صداوسیما در سطح بینالمللی رقبایی دارد که از لحاظ دسترسی به خبر امکانات بالایی دارند؛ برای مثال خبرگزاریهای قدیمی هستند و امکاناتی دارند که صداوسیما ندارد. باید ضعفی که در دسترسی به خبر داریم را در انعکاس، چینش و انتشار آن جبران و این امکان را فراهم کنیم که مخاطبان به اخبار دسترسی داشته باشند به شکلی که باعث ضرر و زیان در جامعه نشود.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: یکی از نقاط مثبت و قوی صداوسیما، نیروهای انسانی ماهر آن است. نیروهای حرفهای زیادی در صداوسیما وجود دارد؛ بنابراین باید دست خبرنگاران را باز گذاشت و به آنها اجازه دهیم که سبکهای جدید را در انتشار اخبار ارائه دهند. افرادی که سبک خاصی در خبر دارند، پربینندهتر خواهند شد. برای مثال اخبار ۲۰:۳۰ شبکه دو که یک نرم خبر است تکمیل کننده سخت خبری است که اخبار رسمی را منتشر میکند.
این دو جریان باید به موازات هم تقویت شوند. ما در گذشته نیروهایی داشتیم که به شبکههای تلویزیونی و رادیویی و خبرگزاریهای خارج از کشور رفتهاند. افرادی از این دست باید در داخل کشور حفظ شوند تا از آنها بهره ببریم و تنوع بهتری از انتشار اخبار در صداوسیما ایجاد شود.
۰