سن آرايش دختران به 10 سال رسيد!

اين واقعيت كه زنان ايراني بسيار بيشتر از حد ميانگين لوازم آرايش مصرف مي‌كنند ديگر حرف تازه اي نيست؛ رتبه دوم ايران در خاورميانه در زمينه مصرف لوازم آرايشي و رتبه هفتم كشورمان در اين زمينه در سطح جهاني خود روشن‌كننده وضعيتي است كه در آن قرار داريم. بررسي‌هاي تازه اما نشان مي‌دهد علاوه بر اينكه ايرانيان همچنان در مصرف لوازم آرايشي حائز رتبه‌هاي برتر هستند سن مصرف اين لوازم حتي تا 10 سالگي نيز پايين آمده است.

کد خبر : ۶۲۲۳
بازدید : ۱۹۹۳
اين واقعيت كه زنان ايراني بسيار بيشتر از حد ميانگين لوازم آرايش مصرف مي‌كنند ديگر حرف تازه اي نيست؛ رتبه دوم ايران در خاورميانه در زمينه مصرف لوازم آرايشي و رتبه هفتم كشورمان در اين زمينه در سطح جهاني خود روشن‌كننده وضعيتي است كه در آن قرار داريم. بررسي‌هاي تازه اما نشان مي‌دهد علاوه بر اينكه ايرانيان همچنان در مصرف لوازم آرايشي حائز رتبه‌هاي برتر هستند سن مصرف اين لوازم حتي تا 10 سالگي نيز پايين آمده است.

به گزارش آرمان، بر اساس آمارها، ايراني‌ها يكي از پرمصرف‌ترين شهروندان در استفاده از محصولات و مواد آرايشي در منطقه هستند. هر چند رتبه ايران سالانه در اين رده‌بندي متفاوت است، اما پرسش استفاده زياد از مواد آرايشي در ايران باز باقي مي‌ماند. در زمينه استفاده از لوازم آرايشي و انجام عمل‌هاي زيبايي گروهي معتقدند، آرايش كردن امري تاريخي است و از ديرباز در بين زنان نيز وجود داشته است و نوعي هنجار اجتماعي است كه در دوره‌هاي تاريخي مختلف فقط شكل آن تغيير مي‌كند و ماهيت آن امري غيرعادي و ناهنجار نيست. گروهي ديگر اما با اشاره به افراط‌هايي كه در آرايش چهره رخ مي‌دهد، اين مساله را نوعي ناهنجاري اجتماعي و فردي مي‌دانند كه به ويژه در سال‌هاي اخير تحت تاثير فرهنگ و رسانه‌هاي غربي و پديده مدرنيته، آسيب‌هاي جدي فردي و اجتماعي به وجود آورده است.

آرايش براي تاييد شدن
روز گذشته در ميزگردي كه درباره استفاده از لوازم آرايشي برگزار شد، يك روانشناس گفت: انسان از لحاظ رواني به طور خاص و عام احتياج فراواني به تایيد شدن و ديده شدن دارد و به همين دليل با انواع روش‌ها سعي مي‌كند اين ديده شدن را از محيط اطراف كسب كند. انواع لباس‌ها، لوازم خانه، اتومبيل، پرده و غيره در همين راستا تهيه و توليد مي‌شود. افشين طباطبايي افزود: آرايش كردن طوري است كه وقتي زن و دختر جلو آيينه آراستگي و آرايش و در تنهايي خود به آيينه نگاه مي‌كند احساس خوشايند و مطلوبي به او دست مي‌دهد؛ اول خودش خود را تائيد مي‌كند كه اين جنبه مثبتي در كاركردگرايي فرد دارد.

سن آرايش دختران به زير 15 سال رسيد
در ادامه يك جامعه شناس در اين ميزگرد گفت: استفاده از لوازم آرايشي در بين زنان از قديم و در طول تاريخ همواره وجود داشته است و موضوع جديدي نيست ولي مشكل آن است كه متغيرهاي جديد اجتماعي اين مساله را برجسته كرده است. عاليه شكربيگي، افزود: يكي از عوامل برجسته شدن اين مساله، پايين آمدن سن آرايش است به طوري كه سن استفاده از لوازم آرايش در كشور ايران به زير 15 سال رسيده است. او افزود: جوان بودن جمعيت كشور، مهاجرت از روستا به شهر و تغيير چرخه توليد كشور، بر نوع رفتار افراد تاثير گذاشته و افزايش بيشتر لوازم آرايشي نيز از جمله اين تغييرات رفتاري است. شكربيگي افزود: سوال من اين است كه چرا بايد عادت جامعه اين باشد كه به جاي افزايش آگاهي فقط به مساله زيبايي ظاهري توجه كنيم. او گفت: مساله اين است كه آرايش در جايي انجام مي‌شود كه نبايد باشد، مثلا در بين دختران 10 ساله و اين افراطي است كه بايد آسيب‌شناسي شود.

آرايش در حاشيه شهرها غليظ‌تر است
روانشناس ديگري در اين ميز گرد با بيان اينكه آرايش ديگر مختص كلان‌شهرها نيست، ادامه داد: آرايش در شهرهاي كوچك و حاشيه شهرها نيز وارد شده طوري كه آرايش در حاشيه شهرها غليظ‌تر از مركز شهر است؛ اوايل فقط اقشار خاص از لوازم آرايش استفاده مي‌كردند در حالي كه امروز تمام اقشار جامعه به نوعي درگير آن هستند. به گزارش ايرنا، حجت‌پناه عنوان کرد: اين موضوع كه زنان به دليل خواسته و نياز مرد آرايش مي‌كنند يا اينكه دختران براي يافتن همسر آرايش مي‌كنند باید مورد بررسی قرار گیرد.

تقاضاي بالاي بوتاكس و گسترش بازار تقلب!
با توجه به عوارض داروهاي غير استاندارد از قبيل آسيب به پمپ اشكي، افتادگي پلك و صورت، دوبيني، نابينايي و در نهايت مرگ، كليه پزشكاني كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند مي‌بايست، براي جوانسازي صورت به ويژه نواحي اطراف چشم، حتما داروهايي را به كار گيرند كه مورد تاييديه سازمان غذا و داروي آمريكا (FDA) است. همچنين به دليل اهميت مقوله آموزش در اين حوزه، قرار است، كارگاه‌هايي در زمينه روش‌هاي مختلف جوانسازي صورت با حضور متخصصان داخلي و خارجي همزمان با بيست و پنجمين كنگره سالانه چشم پزشكي ايران برگزار شود. دبير علمي گروه جراحان پلاستيك و ترميمي چشم در بيست و پنجمين كنگره سالانه انجمن چشم پزشكي ايران گفت: تقاضاي بالاي بوتاكس و فيلرها (مواد پركننده) در صورت و به ويژه ناحيه اطراف چشم در ايران، متاسفانه به بازار تقلب اين داروها در كشور دامن زده است. به گزارش آرمان، محسن بهمني كشكولي در آستانه برپايي «بيست و پنجمين كنگره سالانه انجمن چشم پزشكي ايران» كه 23 تا 26 آذر ماه امسال در مركز همايش‌هاي رازي تهران برگزار مي‌شود، افزود: از آنجايي كه داروهاي فوق كه مورد تاييديه سازمان غذا و داروي آمريكا (FDA) است با قيمت بالاتري در بازار عرضه مي‌شود و از سوي ديگر تقاضاي بالا نسبت به اين روش‌هاي جوانسازي صورت، پايين بودن سطح توان اقتصادي برخي متقاضيان و رقابت ميان پزشكاني كه اين اعمال را انجام مي‌دهند، موجب شده تا برخي پزشكان به سمت استفاده از مواد ارزان قيمت بروند كه علاوه بر اينكه از تاييديه FDA برخوردار نيست، احتمال بروز عوارضي را براي متقاضيان افزايش مي‌دهد. بهمني كشكولي يادآور شد: پزشكاني كه تزريق‌هاي مربوط به بوتاكس و فيلر را انجام مي‌دهند، ضروري است به استاندارد بودن مواد توجه كرده با توجه به اينكه هر سال سازمان غذا و داروي آمريكا ليست جديدي از اين محصولات را ارائه مي‌دهد، حتما داروهاي مذكور را بر اساس اين ليست و از نمايندگي‌هاي رسمي تهيه كنند.

مراجعه به مشاوره قبل از انجام عمل زيبايي
يك روانشناس درباره افزايش مصرف لوازم آرايش و انجام عمل‌هاي زيبايي در كشور به «آرمان» مي‌گويد: اغلب زنان به دليل اينكه مقوله زيبايي برايشان مهم است تحت تاثير تبليغات و برنامه‌هاي مختلف رسانه‌ها انگيزه انجام عمل‌ها در آنها بروز مي‌كند.

بهروز بيرشك مي‌افزايد: مشاهده اين نوع عمل‌هاي جراحي بيشتر در صورت است، آن هم به اين دليل كه چهره نخستين قسمت بدن در تعامل با ديگران است.

اين روانشناس تاكيد مي‌كند: از لحاظ روانشناسي افرادي كه به شكل طبيعي قدرت پذيرش خود را ندارند با انجام عمل‌هايي زيبايي چهره به دنبال افزايش اعتماد به نفس و خودپنداري از خود هستند. بيرشك تصريح مي‌كند: قبل از هرگونه عمل جراحي بايد كم و كيف بروز اين نياز در افراد از لحاظ روانشناسي مورد بررسي قرار گيرند.

او مي‌افزايد: اگر از لحاظ روانشناختي و شخصيتي افراد مورد بررسي قرار گيرند به احتمال زياد ميزان عمل‌هاي جراحي نيز كاهش مي‌يابد. اين روانشناس با بيان اينكه مساله چشم و هم‌چشمي يكي ديگر از عوامل افزايش تعداد عمل‌هاي جراحي و مصرف لوازم آرايش است، تاكيد مي‌كند: بيشتر افراد كمبودهاي شخصيتي خود را در چهره‌شان مي‌بينند به اين ترتيب دست به انجام عمل‌هاي جراحي متعدد مي‌زنند.

بيرشك تصريح مي‌كند: متاسفانه خيلي از افراد اثرات سوء عمل‌هاي جراحي زيبايی و لوازم آرايش را نمي‌دانند و اغلب از انجام عمل‌هاي جراحي رضايت چنداني ندارند. اين روانشناس مي‌گويد: مراجعه به مشاوره قبل از انجام هرگونه عمل زيبايي پيشنهاد مي‌شود. به گفته او توجه به توانمندي افراد شدت اين عمل‌ها را كاهش مي‌دهد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید