سرنوشت مرگبار دعوای ملکی

سرنوشت مرگبار دعوای ملکی

«روز حادثه تصمیم گرفتم با او صحبت کنم. همه‌چیزم را باخته بودم و چیزی هم برای ازدست‌دادن نداشتم. به همین دلیل او را تعقیب کردم تا در فرصتی مناسب صحبت کنم. من خبر نداشتم ممکن است از ماشین پیاده شود؛ تصادفی که با جدول کرد باعث شد تا من به او نزدیک شوم و می‌خواستم با او صحبت کنم که کنترل ماشین از دستم خارج شد و با او برخورد کردم».

کد خبر : ۶۳۶۹۱
بازدید : ۱۰۵۸
سرنوشت مرگبار دعوای ملکی
مردی که برای انتقام‌گیری ملکی مرد میان‌سالی را به قتل رسانده است، وقتی پای میز محاکمه رفت، مدعی شد مرگ مقتول یک حادثه بود.

متهم یک‌سال قبل مقتول را با ماشین زیر گرفته و متواری شده بود، اما دوربین‌های مداربسته راز این مرگ هولناک را فاش کردند. بر اساس محتویات پرونده، ۲۹ تیر سال گذشته، مأموران کلانتری ۱۶۹ مشیریه خبر وقوع تصادف مرگ‌باری را به بازپرس کشیک قتل اعلام کردند.

به دنبال اعلام این خبر، تحقیقات آغاز شد. نخستین بررسی‌ها حکایت از آن داشت که مردی ۶۵ ساله با خودرویی زیر گرفته شده و راننده نیز فرار کرده است. احتمال اولیه این بود که راننده به دلیل نداشتن بیمه و مدارک لازم از محل فرار کرده است، اما پس از بازبینی دوربین‌های مداربسته اطراف محل حادثه مشخص شد خودروی پژو ۲۰۶ بعد از برخورد عمدی با مرد میان‌سال از صحنه متواری شده است؛ با این حال، از آنجا که شماره پلاک خودرو قابل‌خواندن نبود، تحقیقات میدانی آغاز شد و تعدادی از شماره‌های پلاک خودرو به دست آمد.
کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت با بررسی بیش از پنج هزارو ۷۰۰ خودرو سرانجام موفق به شناسایی صاحب فراری خودرو شدند.

از سویی، در تحقیق از خانواده مقتول مشخص شد او زمینی داشته است که ۱۳ سال قبل افرادی ناشناس با سند‌سازی اقدام به ساخت‌وساز غیرمجاز در آن ملک کرده بودند، اما مرد میان‌سال شکایت کرده و دادگاه با محکوم‌کردن متهمان، آن‌ها را به پرداخت جریمه چندمیلیاردی و پس‌دادن ملک مجبور کرده بود. همین مسئله نیز باعث کینه و اختلاف شده بود؛ یکی از محکومان مردی به نام فریدون است.
این یافته‌ها وقتی با یافته‌های پلیس در شاخه دیگری مطابقت داده شد، مشخص شد خودروی ۲۰۶ که مقتول را زیر گرفته هم متعلق به فریدون است؛ به‌این‌ترتیب فریدون بازداشت شد. او ابتدا هرگونه دخالت در مرگ مقتول را رد کرد، اما زمانی‌که با مدارک پلیسی مواجه شد، به قتل اعتراف کرد.
او گفت: بعد از اینکه دادگاه حکم را صادر کرد، تصمیم به انتقام گرفتم و با همدستی یکی از دوستانم نقشه را طراحی کردیم. می‌خواستم با تصادف ساختگی از مرد میان‌سال انتقام بگیرم و برای همین شب حادثه از محل کار مقتول او را تعقیب کردیم. هنگام تعقیب، مرد میان‌سال سوار خودروی مزدا ۳ خود شد و در بین راه با جدول خیابان برخورد کرد. هنگامی که از ماشین پیاده شد تا موضوع را بررسی کند، با خودرو به او زدیم و از محل متواری شدیم.

به‌دنبال اعتراف متهم، همدست او بازداشت شد. با دستگیری عاملان این تصادف مرگ‌بار به دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران، متهمان به محل حادثه منتقل شدند و به بازسازی صحنه جنایت پرداختند. در نهایت بعد از تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست، پرونده برای رسیدگی به شعبه ۸ دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد. متهمان روز گذشته پای میز محاکمه رفتند. در ابتدای این جلسه کیفرخواست علیه آن‌ها خوانده شد و نماینده دادستان بر اساس کیفرخواست درخواست صدور حکم قانونی کرد. در ادامه اولیای دم در جایگاه قرار گرفتند و خواستار صدور حکم قصاص شدند. آن‌ها گفتند کار پدر ما قانونی بود. زمین او را تصرف کرده بودند و پدر ما با توسل به قانون زمین را پس گرفت و بیشتر از چیزی که قانون گفته بود هم از متهمان نگرفت. آن‌ها هم، چون می‌دانستند کار پدر ما قانونی است، چنین کاری کردند.

در ادامه فریدون، متهم ردیف اول، در جایگاه قرار گرفت؛ او گفت: من اتهام قتل را قبول ندارم. مسئله به همین سادگی که می‌گویند، نبود. من و مقتول با هم معامله‌ای کرده بودیم. او سر من کلاه گذاشته بود و با ترفند‌هایی که بلد بود، زمینی را که میلیون‌ها تومان برای آن هزینه کرده بودم، از من پس گرفت. اینکه گفته می‌شود او خبر نداشت و من زمینش را گرفته بودم، درست نیست. ما با هم معامله کرده بودیم، اما من مدرک قانونی در دستم نبود. شکایت هم کردم، اما راه به جایی نبردم و محکوم شدم؛ در نتیجه مجبور شدم خسارت هم بدهم و، چون از لحاظ قانونی نتوانستم حقم را بگیرم، خیلی ضربه خوردم. روز حادثه تصمیم گرفتم با او صحبت کنم. همه‌چیزم را باخته بودم و چیزی هم برای ازدست‌دادن نداشتم. به همین دلیل او را تعقیب کردم تا در فرصتی مناسب صحبت کنم. من خبر نداشتم ممکن است از ماشین پیاده شود؛ تصادفی که با جدول کرد باعث شد تا من به او نزدیک شوم و می‌خواستم با او صحبت کنم که کنترل ماشین از دستم خارج شد و با او برخورد کردم.

سپس متهم ردیف دوم دفاعیات خود را مطرح کرد و در پایان نیز وکیل متهم ردیف اول در جایگاه قرار گرفت و دفاعیات خود را ارائه داد. در پایان متهم ردیف اول یک‌بار دیگر برای بیان آخرین دفاع در جایگاه حاضر شد و گفت: از اتفاقی که افتاده است متأسفم، اما من به عمد مقتول را نزدم.

با پایان جلسه رسیدگی، هیئت قضات شعبه ۸ دادگاه کیفری استان تهران برای صدور رأی دادگاه وارد شور شدند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید