قول ناسا برای سفر به مریخ: 25 سال دیگر

قول ناسا برای سفر به مریخ: 25 سال دیگر

جیم گاروین، دانشمند ارشد در مرکز پرواز فضای گودار ناسا، گفت که اینسایت "ناشناخته‌های مهمی" را برملا خواهد کرد و به ایجاد شناخت ضروری از مریخ کمک خواهد کرد.

کد خبر : ۶۴۴۷۹
بازدید : ۱۴۹۴
فرادید | اشعۀ مرگباری کیهانی، احتمال از دست دادن بینایی و آتروفی استخوان‌ها، تنها چند تا از چالش‌هایی هستند که دانشمندان پیش از آنکه فضانوردان بتوانند پا روی مریخ بگذارند، باید حلشان کنند. انی‌ها گفته‌های متخصصان و مسئولان ارشد ناسا در روز سه‌شنبه بود.

به گزارش فرادید به نقل از AFP، آژانس فضایی ایالات متحده باور دارد که می‌تواند تا ۲۵ سال آینده، انسان‌ها را به سیارۀ سرخ برساند، اما موانع فناوری و پزشکی بزرگی بر سر راه تحقق این موضوع وجود دارند.

تام جونز، فضانورد بازنشستۀ ناسا که تا پیش از بازنشستگی در سال ۲۰۰۱، در ۴ ماموریت شاتل فضایی حضور داست، می‌گوید: "هزینۀ حل این مسائل، به این معنی است که با بودجۀ کنونی یا قدری بیشتر، حداقل ۲۵ سال حل این مسائل زمان خواهد برد."
قول ناسا برای سفر به مریخ: 25 سال دیگر
تام جونز، در کنفرانس خبری برنامه 25 سالۀ ناسا برای سکونت انسان در مریخ صحبت کرد

با توجه به فاصلۀ میانگین ۲۲۵ میلیون کیلومتری مریخ از زمین، مسائل علمی پیش روی سفر به آن، بسیار بزرگتر از مسائلی است که ماموریت‌های آپولو به ماه با آن مواجه بود.

با فناوری راکتی امروز، ۹ ماه زمان برد تا یک فضانورد به مریخ برسید. آسیب جسمی معلق بودن در جاذبۀ صفر برای این مدت طولانی بسیار است.

برای مثال، دانشمندان فکر می‌کنند که بی‌وزنی طولانی‌مدت می‌توانند تغییرات بازگشت‌ناپذیری در رگ‌های خونی شبکیۀ چشم ایجاد کنند که منجر به تضعیف بینایی می‌شود.

همچنین پس از مدتی در جاذبۀ صفر، اسکلت کلسیم و تودۀ استخوانی خود را از دست می‌دهد.

با توجه به جاذبۀ مریخ که تنها یک سوم زمین است، دانشمندان دقیقاً نمی‌دانند که یک ماموریت فرضی یک ساله بر سطح مریخ چه تاثیراتی خواهد داشت.

نیروی پیشران بهتر
یک راه برای کاهش استهلاک بدن انسان در چنین سفری، کاهش قابل ملاحظۀ زمان رسیدن به مریخ است.

جونز سیستم‌های پیشران هسته‌‍ای را پیشنهاد می‌کند که مزیت جانبی تولید برق در سفر را هم دارند.

او می‌گوید: "اگر اکنون شروع کنیم، در ۲۵ سال آینده این تکنولوژی‌ها را در اختیار خواهیم داشت که می‌توانند ما را در برابر زمان طولانی جابه‌جایی محافظت کنند.

تحت شرایط فعلی، فقط سفر رفت به مریخی آنقدر طول می‌کشد که فضانورد تشعشعی که معمولاً باید در کل دوران کاریش دریافت کند، یکجا در همین یک مسیر دریافت خواهد کرد.

متخصصان هوافضا چندین تکنولوژی را شناسایی کرده‌اند که باید به سرعت توسعه داده شوند، که فضاپیمایی که بتواند ورود سخت به مریخ را تحمل کند و به آرامی بنشیند و همچنین قادر باشد که افراد را دوباره از سطح مریخ بلند کند و به زمین بازگرداند، از آن جمله‌اند.

ناسا در حال حاضر یک سطح‌نشین به نام "اینسایت" (InSight) در مسیر مریخ دارد که قرار است ۲۶ نوامبر بر مریخ بنشیند. این سطح‌نشین در ۵ ماه می‌از کالیفرنیا پرتاب شده بود.

هدف از این پروژۀ ۹۹۳ میلیون دلاری، گسترش دانش انسان نسبت به شرایط درون مریخ است، تا در تلاش برای فرستادن کاوشگران به آنجا از این دانش استفاده شود. همچنین فهمیدن این موضوع که سیاره‌های سنگی نظیر زمین چگونه میلیارد‌ها سال پیش شکل گرفتند.

جیم گاروین، دانشمند ارشد در مرکز پرواز فضای گودار ناسا، گفت که اینسایت "ناشناخته‌های مهمی" را برملا خواهد کرد و به ایجاد شناخت ضروری از مریخ کمک خواهد کرد.

در سال ۲۰۲۰، ناسا بنا دارد تا یک سطح‌نورد به مریخ بفرستد تا قابل سکونت بودن محیط مریخ را بررسی کرده، به دنبال نشانه‌های حیات در گذشتۀ این سیاره بگردد، و منابع طبیعی و خطرات برای کاوشگران انسانی آینده را ارزیابی کند.

علاوه بر اینها، شرکت‌های خصوصی نظیر اسپیس‌اکس و چند کشور دیگر در حال ساخت تکنولوژی‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها در ماموریت‌های آتی به مریخ استفاده کرد.

برخی متخصصان کاوش‌های جدید در ماه را کلید ماموریت‌های آینده به مریخ می‌دانند. چرا که فضانوردان می‌توانند در ماه در مورد استخراج آب یا استفاده از فناوری بیاموزند و این درس‌ها را برای ماموریت‌های آینده به مریخ به کار بندند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید