ایران روایت خود از تفاهم لوزان را منتشر می‌کند

روز سه شنبه، علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه برای توضیح درباره بیانیه لوزان در جلسه غیرعلنی مجلس شرکت کردند.

کد خبر : ۶۴۷
بازدید : ۱۳۴۵

فرادید | روز سه شنبه، علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه برای توضیح درباره بیانیه لوزان در جلسه غیرعلنی مجلس شرکت کردند.

به گزارش فرادید، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی و همچنین حسن قشقاوی، معاون حقوقی و پارلمانی و مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه نیز در این جلسه حضور داشتند. ظریف روز یکشنبه هم برای پاسخگویی به سئوالات نمایندگان، در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافته بود.

همچنین، نشست کارگروه هسته‌ای با موضوع بررسی روند مذاکرات هسته‌ای به ویژه بررسی بیانیه لوزان روز دوشنبه با حضور جواد جهانگیرزاده، قائم مقام مرکز پژوهش‌‌های مجلس، حمید بعیدی نژاد، مدیر کل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه، و داوود محمدنیا مشاور وزیر امور خارجه، تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و کارشناسان در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در پایان جلسه روز سه شنبه، علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت از ساعت ۸ صبح به مدت دو ساعت با حضور آقایان ظریف و صالحی برای بررسی مسائل هسته‌ای جلسه بوده و افزود: "توضیحات زیادی هم دکتر ظریف و هم دکتر صالحی راجع به روند مذاکرات، وضعیت فنی ایران دادند و اینکه چگونه می‌توان مسائل کشور در زمینه مسائل هسته‌ای در دالان هسته‌ای مورد مذاکره قرار بگیرد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و این گفت‌وگوها برای رفع نگرانی‌ها ان‌شاءالله مورد توجه قرار خواهد گرفت."

حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه درباره جلسه امروز گفت: «استنباط ما این است که با بدرقه گرمی که در پایان جلسه امروز از وزیر خارجه کشورمان و آقای صالحی صورت گرفت، جلسه‌ای "مفید" و "مثبت" بود.»

او جلسه غیرعلنی مجلس را احترام‌آمیز، دوستانه و پربار دانست و گفت: «لاریجانی رییس مجلس در جلسه امروز سوالاتی دقیق از سوی کلیت مجلس مطرح کردند که آقایان ظریف و صالحی به خوبی به انها پاسخ دادند که بسیار این پاسخ ها مفید بود.»

بیانیه لوزان روز جمعه، ۱۳ فروردین و پس از نه روز گفتگو بین نمایندگان ایران و نمایندگان کشورهای عضو گروه ۱+۵ صادر شد و شامل تفاهم اولیه درباره چارچوب توافق جامعی است که انتظار می‌رود تا پایان ماه ژوئن (۱۰ تیرماه) به دست آیند.

بخش عمده‌ای از مذاکرات لوزان بین نمایندگان ایران و آمریکا صورت گرفت و منتقدانی در ایران با اشاره به "فکت شیت" هایی که وزارت خارجه امریکا از تفاهم منتشر کرده اند، از تفاهم صورت گرفته ابراز نگرانی کرده اند.

خبرگزاری فارس به نقل از جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد، نوشت که در جلسه روز سه شنبه، رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امورخارجه گفتند که ظرف روزهای آینده "فکت‌شیت ایران" در مورد بیانیه لوزان توسط وزارت خارجه صادر خواهد شد و "تمام دغدغه‌های ملت و نمایندگان در این فکت‌شیت بیان می‌شود."

قدوسی گفت که به نظر نمایندگان، صدور فک‌شیت وزارت امور خارجه ایران در بحث مذاکرات لوزان مهمترین مساله‌ای است که باید منتظر باشیم تا طی روزهای آینده اتفاق بیفتد تا به ویژه مواردی که موجب نگرانی شدید شده، در این فکت‌شیت اصلاح و منتشر شود.

وی افزود رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر خارجه "توضیحات امیدوارکننده‌ای" را در خصوص تحقیق و توسعه فناوری هسته‌ای در کشور که در مذاکرات بر روی آن توافق شده ارائه کردند و نیز عنوان کردند بعد از شروع توافق، تزریق گاز به سانتریفیوژهای IR8 (نوع جدید سانتریفوژ) انجام خواهد شد.

جلسه امروز مجلس در شرایطی برگزار شد که عده ای از دانشجویان منتقد تفاهم لوزان در مقابل مجلس تجمع کرده بودند. استانداری تهران اعلام کرده است که این تجمع غیرقانونی بوده است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید